مدیرکل گمرک بوشهر از افزایش ۶۸ درصدی صادرات از گمرکات استان بوشهر در ۸ ماه امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۶.۳ میلیارد دلار کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲ 30 November 2021

به گزارش تابناک بوشهر، خلیج‌فارس ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مهمی در حوزه اقتصادی از جمله تجارت دریایی فراهم کرده است که در این راستا فعالان اقتصادی نقش مهمی در مبادلات تجاری ایفا می‌کنند.

همواره بازرگانی خارجی متاثر از تحولات جهانی از جمله افزایش رشد اقتصادی جهان، تجارت در کنار رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی بوده است.

صادرات مواد غذایی، معدنی و کشاورزی همواره مورد توجه ویژه است و در این راستا توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی محصولات نقش مهم و برجسته دارد.

بوشهر از دیرباز به‌عنوان دروازه تجارت و بازرگانی ایران شناخته شده بود به‌گونه‌ای که تمام کالا‌های صادراتی از طریق بنادر این استان صادر و وارد می‌شد.

استان بوشهر دارای بنادر تجاری و گمرکات متعدد است که نقش قابل توجهی در امر صادرات محصولات مختلف به کشور‌های هدف دارد.

آمار‌ها نشان می‌دهد صادرات کالای غیرنفتی در سال جاری هر ماه روند آن افزایش یافته است که نشان از خارج شدن از رکود و فراهم شدن رونق اقتصادی است.

مدیرکل گمرک بوشهر با اشاره به افزایش صادرات در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: در این مدت ۱۷ میلیون تن انواع محصولات و تولیدات از گمرکات استان بوشهر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

بهروز قره‌بیگی ارزش کالا‌های صادراتی از گمرکات استان بوشهر را ۶ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار دانست و بیان کرد: ارزش کالا‌های صادراتی در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ۸ ماه سال قبل به ارزش ۳ میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شد تصریح کرد: بخش عمده‌ای از صادرات محصولات مربوط به صنایع پتروشیمی و میعانات گازی است.

مدیرکل گمرک بوشهر، میزان صادرات محصولات از گمرکات این استان بدون احتساب میعانات گازی در ۸ ماه امسال را ۱۷ میلیون و ۱۶۲ هزار تن دانست و خاطر نشان کرد: ارزش صادرات محصولات بدون احتساب میعانات گازی در ۸ ماه امسال شش میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار است که رشد ۷۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

قره‌بیگی از کاهش واردات در ۸ ماه امسال از گمرکات استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در ۸ ماه امسال ۳۱۴ هزار تن کالا از طریق گمرکات استان بوشهر وارد کشور شده که کاهش ۵ درصدی نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

وی ارزش کالا‌های وارداتی از گمرکات استان بوشهر در ۸ ماه امسال را ۸۵۲ میلیون دلار دانست و تصریح کرد: ارزش کالا‌های وارد شده در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس بررسی‌ها فعالان اقتصادی با کشور‌های مختلف جهان مراودات تجاری دارند به‌گونه‌ای که بازرگانان از گمرکات استان بوشهر به بیش از ۶۰ کشور جهان کالا صادر کرده‌اند.

چین، امارات، ترکیه، هلند، پاکستان، آفریقای جنوبی، برزیل و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس بیشترین مبادله تجاری بازرگانان از طریق گمرکات استان بوشهر است.
محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی، محصولات آبزی و سبزی و صیفی‌جات به‌عنوان مهمترین اقلام صادراتی از گمرکات استان بوشهر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار