دبیر جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور گفت: با پایان مهلت فراخوان ارسال آثار به سومین دوره این جایزه مستقل ادبی ۶۸۰ اثر به این دبیرخانه رسید که نشان دهنده اهمیت این رویداد است.
کد خبر: ۱۰۱۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 13 December 2021

 

به گزارش تابناک بوشهر، حسن فرهادی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: اساس جایزه ملی حسین جلال‌پور پرداختن به دغدغه‌های وی در شعر و ادبیات بوده است، اگرچه معتقدم و اقرار می‌کنم در این راه موفق نبوده‌ایم، ولی تلاش خودمان را کرده‌ایم. این جایزه به دنبال ذات شعر و شاعر بالفطره است که در سومین دوره این یادواره همانند دوره های قبلی تداوم دارد.

وی ادامه داد: حسین جلال‌پور، شاعر، پژوهشگر و غزل‌سرای فقید جنوبی نامی آشنا در آسمان غزل ایران بویژه غزل آوانگارد یا غزل امروز است که سال‌های محدود عمر خود را با همراهی هم‌مسلکان خویش طرحی نو در غزل امروز ایران درانداخت و توانست حال و هوای تازه‌ای به این قالب کلاسیک اصیل بدهد.

فرهادی اظهارکرد: زنده یاد جال پور با این نوع غزل که از دهه ۷۰ ازسوی شاعران جوان و تحول‌خواه در شعر با کمترین جابه‌جایی در ارکان غزل پدید آمد، دنیای جدیدی را پیش روی مخاطبان غزل قرار داد.

وی گفت: شاعر فقید دیار خطه جنوب کشور، آگاهانه با حفظ موسیقی طبیعی زبان غزل، اشعاری نغز و متفاوت را خلق و با نگاهی ژرف و جزئی‌نگرانه به پدیده‌ها تصویرهای زنده‌ای را ترسیم کرد که در نوع خود قابل تامل هستند.

دبیر سومین دوره جایزه ملی غزل جلال پور ادامه داد: غزل‌های جلال‌پور به‌دلیل اندیشه‌محور بودن و نوآوری‌های زبانی جای پای خود را در میان اهالی شعر محکم کرد و مورد خوشایند آنها واقع شد.

وی گفت: حسین جلال‌پور همیشه یک گام از زمانه خود و غزل‌سرایان هم‌دوره خود نیز جلوتر بود که این پیشی‌ گرفتن باعث شده بود که غزل این زنده یاد چندان مورد قبول سنت‌گرایان نباشد و از سویی ملقبین به غزل آوانگارد نیز چندان روی خوشی به کسی که یک گام فراتر از آنها است، نشان ندهند.

فرهادی بیان کرد: جلال‌پور در غزل و شعر امروز و همچنین پژوهش در عرصه ادبیات کلاسیک ایران مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته بود، اما اجل به او فرصت بیشتر برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های ادبی و پژوهشی‌اش نداد و در زندگی را با تصادفی مرگبار به روی او بست.

وی افزود: البته مرگ این شاعر نتوانست پایانی بر راه او باشد زیراکه دوستان و خانواده او که خود از اهالی شعر و ادب بودند ، با راه‌اندازی جایزه‌ای با نام حسین جلال‌پور با محوریت غزل مستقل تلاش کردند تا به‌شکلی نیکو راه و دغدغه‌های او را در عرصه غزل امروز و پژوهش این گونه‌ شعری ادامه دهند.

وی یادآورشد: این جایزه اکنون به پایان راه سومین دوره خود رسیده است و با وجود شرایط کرونایی، در این دوره توانسته با ۶۸۰ اثر اهمیت خود را در میان غزل‌سرایان جوان و همچنین پژوهشگران دغدغه‌مند غزل آوانگارد به رخ بکشد.

فرهادی ادامه داد: با توجه به اینکه گناوه را همه با تجارت و بازار آن می‌شناسند، اما در همین بندر عزیز، بزرگان فرهیخته بسیاری رشد کرده‌اند و اگر فقط بخواهیم شعر و شاعران این بندر را مورد پژوهش قرار دهیم به اسامی بسیاری خواهیم رسید که در این دیار بالیده و رشد کرده‌اند و افتخاری برای این منطقه بوده و هستند.

وی افزود: این رویداد ادبی بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری این جایزه، به‌پاس سه دهه حضور تاثیرگذار حسین جلال‌پور، شاعر و پژوهشگر فقید خطه جنوب کشور در عرصه غزل ایران، به همت دوستداران و خانواده وی در زادگاهش بندرگناوه برگزار خواهد شد.

دبیر سومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور بیان کرد: برگزیدگان این دوره یکم دی‌ماه معرفی خواهند شد و آیین پایانی ۱۱ دی ‌ماه ۱۴۰۰ همزمان با سالروز تولد این شاعر فقید و غزل سرای جنوبی در زادگاه وی با تجلیل از برگزیدگان این دوره برگزار می‌شود.

زنده یاد حسین جلال‌پور در سال ۱۳۵۵ در گناوه به دنیا آمد و از شاعران غزل‌سرای جریان موسوم به غزل دهه ۷۰ بود که مجموعه " کلاغ بعد از کلاغ " یکی از کتاب‌های نمونه این جریان به‌شمار می‌رود.

این شاعر فقید در سال‌های اخیر مدرک دکتری ادبیات خود را از دانشگاه چمران اهواز گرفت و سال‌ها به‌عنوان رئیس گروه ادبیات دانشگاه آزاد بهبهان فعالیت داشت.

تصحیح دیوان‌های اشعار محمدخان دشتی و خواجوی کرمانی از دیگر آثار این شاعر فقید است و علاوه بر آن نقدها و مقاله‌های علمی پژوهشی بسیاری از او برجای مانده‌است.

حسین جلال‌پور در دهم فروردین ۱۳۹۸ در سانحه تصادف در محور خورموج ـ بوشهر درگذشت و در قطعه هنرمندان گناوه به خاک سپرده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار