دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: در ۹ ماه گذشته ۱۴ تن و ۱۲۶ کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف و این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴ 10 January 2022

ارسطو ترکمان منش روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در این مدت ۱۷ باند کلان مواد مخدر متلاشی و یکهزار و ۹۸۷ نفر مرتبط با جرائم مواد مخدر دستگیر شده اند.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد مواد مخدر کشف شده در مسیر ترانزیت دریایی است و قبل از ورود به استان بوشهر در حوزه استحفاضی شهرستان‌های جنوبی در دریا و ساحل کشف شده است.

ترکمان منش اضافه کرد: از ابتدای امسال در راستای ساماندهی و صیانت از معتادان بی خانمان ۳۸۸ نفر با دستور قضایی از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر تحویل مراکز ترک اعتیاد شده اند.

وی یادآور شد: ۷۰ درصد افراد ساماندهی شده در مراکز شهرستان‌های جنوب پیرامون صنعت نفت و گاز و ۵۰ درصد معتادان متجاهر که در مراکز سایر شهرستان‌ها پذیرش شده‌اند، غیر بومی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر ادامه داد: افزون بر حضور افراد جویای کار و کارگران از اقصی نقاط کشور در شهرستان‌های جنوبی با شروع فصل سرما شاهد مهاجرت مصرف کنندگان بی‌خانمان از استان‌های سردسیر به استان بوشهر هستیم و آمار دستگیرشدگان غیر بومی از مهرماه تا پایان اردیبهشت روبه افزایش و با شروع فصل گرما کاهش آمار غیر بومی ها را شاهد هستیم.

به گفته ترکمان منش نرخ شیوع اعتیاد در این استان کمتر از میانگین شیوع اعتیاد در کشور است بر این اساس آمارها نشان می‌دهد ۹۸.۵ درصد جمعیت استان بوشهر افراد سالم و یک و نیم درصد با آسیب‌های اجتماعی و سوء مصرف درگیر هستند.

ترکمان‌ منش افزود: همه دستگاه‌های دولتی با حمایت سازمان‌های مردم نهاد، با جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده بیشتر از همه ظرفیت‌های دولتی و خصوصی باید برای مهار آسیب‌های اجتماعی در قالب طرح یاریگران زندگی تلاش کنند.

وی ادامه داد: هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد از جمله هدف‌های طرح یاریگران زندگی است و باید تلاش کرد با اجرای این طرح از افراد آسیب دیده حمایت و با مراقبت از نوجوانان و جوانان با کمک خانواده ها به عنوان اولین پایگاه اجتماعی نگذاریم افراد جدیدی وارد چرخه مصرف مواد مخدر شوند.

ترکمان منش گفت: همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مسئولان دولتی، بخش خصوصی و خانواده‌ها باید در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

وی یادآور شد: مواد مخدر سن، جنس، مسئول، غیرمسئول، بیکار، شاغل، زمان و مکان نمی‌شناسد و باید مراقب باشیم چون آسیب اجتماعی و اعتیاد هیچ موقع تنها برای دیگران نیست و راحت تر از آنچه که فکر می‌کنید به سراغ ما و فرزندان ما می آید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افزود: مافیای مواد مخدر، قاچاقچیان کلان و خرد مواد سنتی، صنعتی و روانگردان‌ها برای اینکه تجارت نامشروع و غیرقانونی خود را ادامه دهند هر روز به دنبال مشتری جدید هستند و برای داشتن مشتری جدید به طور حتم باید سلامتی را از فردی که به دام می‌افتد بگیرند و به جای آن مواد مخدر و اعتیاد به او هدیه دهند و در این مسیر بیشتر افراد جوان را نشانه گرفته اند.

وی افزود: در ۹ ماه گذشته به ۹هزار و ۷۸۰ نفر آسیب دیده اجتماعی از طریق ۴۹ مرکز درمانی شامل ۲۳ مرکز سرپایی، ۱۶ مرکز اقامتی کمپ، چهار مرکز کاهش آسیب گذری، سه مرکز سرپناه شبانه، ۲ کانکس کاهش آسیب، موبایل ون و یک مرکز جامع درمان ترک اعتیاد و بازتوانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی خدمات رسانی شده است.

ترکمان منش گفت: یکی از مشکلات اساسی حوزه درمان ترک اعتیاد؛ برگشت دوباره بیماری اعتیاد به خاطر بیکاری و نداشتن اشتغال، حمایت، اعتماد به افراد بهبود یافته از سوی خانواده و جامعه است.

وی تاکید کرد: تنها آن دسته از بهبود یافتگان مواد مخدر توانسته اند پاکی خود را بعد از ترک اعتیاد حفظ کنند که دوره فنی و حرفه ای را گذرانده و با کسب مهارت، شغلی برای آنها فراهم شده و مورد حمایت خانواده قرار گرفته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار