کد خبر: ۱۰۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 29 September 2015
تابناک بوشهر: در حالي كه عنوان مي‌شود با روندهاي فعلي در سال‌هاي آينده شاهد بحران جمعيت خواهيم بود، علاوه بر اينكه تمايل به فرزندآوري در برخی از خانواده‌ها در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، ده‌ها هزار سقط جنين در سال، فرزندآوري در ايران را با چالش رو‌به‌رو كرده است. روز گذشته وزارت بهداشت اعلام كرده كه پيش‌نويس مشاوره‌اي سقط از سوی اين وزارتخانه تدوين شده است.
 
 آرمان در ادامه نوشت: با توجه به اينكه جمعيت جوان امتيازی براي كشورها محسوب مي‌شود اما در سال‌هاي اخير همواره هشدارهايي نسبت به كاهش زاد و ولد در كشور و پير شدن جمعيت مطرح بوده است؛ معضلي كه بسياري از كارشناسان آن را حاصل تداوم سياست كنترل جمعيت در دهه‌هاي گذشته عنوان مي‌كنند. ايران همچنان در معرض هشدارهاي جهاني نسبت به روند نزولي جمعيت جوان قرار دارد؛ كشوري كه طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، طي دهه‌هاي آتي همچون كشورهاي توسعه يافته، با پديده كاهش جمعيت جوان مواجه خواهد بود. آخرين پيش‌بيني‌هاي انجام شده در زمينه وضعيت جمعيت جوان جهان، حاكي از آن است كه سهم جمعيت جوان ايران از 25 درصد كل جمعيت در سال 2013، به 14 درصد در سال 2050 كاهش خواهد يافت. در سال‌هاي اخير در زمينه ارتقاي بهداشت و سلامت مادران و نوزادان اقدامات گوناگوني انجام شده است. سقط جنين‌هاي قانوني را نيز مي‌توان به‌عنوان يكي از اقدامات براي افزايش سلامت نوزادان و مادران كشور برشمرد. با وجود اين، همچنان سقط‌هاي غيرقانوني رواج دارد. 

 تهيه پيش‌نويس بسته مشاوره سقط
روز گذشته رئيس اداره باروري سالم وزارت بهداشت از تهيه بسته پيش‌نويس مشاوره سقط جهت جلوگيري از سقط غیرقانونی خبر داد و گفت: اجراي اين بسته تا پايان سال اجرايي مي‌شود. محمد اسلامي درباره برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي جلوگيري از سقط‌هاي غيرقانوني و غيرشرعي اظهار داشت: در گذشته در اين زمينه ما برنامه خاصي نداشتيم و از سال پيش اين مساله پس از سياست‌هاي ابلاغي در اولويت كاري وزارت بهداشت قرار گرفت. او درباره موضوع سقط جنين گفت: به‌طور كلي اين موضوع را مي‌توان در سه دسته تقسيم‌بندي كرد. دسته اول كساني كه دچار سقط خود‌به‌خودي شده و گاهي آنقدر علائم آن در زنان خفيف است كه متوجه سقط نشده و آن را با خونريزي قاعدگي اشتباه مي‌كنند، چه بسا بر اين اساس افراد زيادي خواهان بارداري بوده ولي دچار سقط خودبه‌خودي شدند. رئيس اداره باروري سالم وزارت بهداشت ادامه داد: دسته دوم در رابطه با موضوع سقط در زناني است كه باردار مي‌شوند و پس از بارداري متوجه بيماري خود شده و بر همين اساس پس از اخذ مجوز از پزشكي قانوني، اقدام به سقط جنين مي‌كنند.

اسلامي بيان داشت: دسته سوم موضوع سقط جنين در زناني است كه به هر دليل ناخواسته باردار شده و اقدام به سقط جنين به صورت غيرقانوني مي‌كنند. او با اشاره به اينكه وزارت بهداشت به گروه اول كمك كرده كه با متوجه شدن در تاخير قاعدگي بارداري خود را چك كنند و تحت مراقبت قرار گيرند تا سقط خودبه‌خودي انجام نشود، افزود: براي دسته دوم نيز مراقبت‌هاي پيش از بارداري پيش‌بيني شده و آمادگي بارداري در آنها كنترل مي‌شود كه اگر مادر بيمار است يا قبل از بارداري درمان شود يا بارداري با درمان بيماري همراه باشد و آسيبي به جنين وارد نشود. رئيس اداره باروري سالم وزارت بهداشت تصريح كرد: براي دسته سوم كه بارداري ناخواسته داشته و تمايل به سقط دارند. رئيس اداره باروري سالم وزارت بهداشت از تهيه بسته پيش‌نويس مشاوره سقط جهت جلوگيري از اين اقدام خبر داد و اعلام كرد: اين بسته در حال حاضر از سوی وزارت بهداشت تهيه شده و يك برنامه جهت جلوگيري از سقط‌هاي عمومي به شمار مي‌رود. به گزارش فارس، او با بيان اينكه گفته مي‌شود آمار سقط جنين غيرقانوني 40 برابر سقط جنين قانوني است، تصريح كرد: اين آمار نادرست است و نمي‌توان آمار قطعي در اين زمينه ارائه داد ولي آمار سقط غيرقانوني از قانوني در كشور بيشتر است ولي نمي‌توان گفت چند برابر بوده چرا كه در بررسي صحت عدد ترديد است. 

 سقط جنين در چارچوب قانون 
 يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره آسيب‌هاي ناشي از سقط جنين به «آرمان» مي‌گويد: وقتي بارداري براي مادر يا جنين خطرناك باشد سقط جنين تجويز مي‌شود. عبدالرحمان رستميان درباره سقط جنين‌هاي غيرقانوني در كشور مي‌افزايد: اين نوع سقط جنين‌ها مي‌تواند براي مادران خطرات گوناگوني از جمله عفونت، خونريزي‌هاي شديد، آمبولين و ديگر نارسايي‌ها را به همراه داشته باشد.

به گفته او در مراكز زيرزميني سقط جنين بهداشت اوليه رعايت نمي‌شود و خطرات گوناگوني فرد را تهديد مي‌كند. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان در پاسخ به اين سوال كه آيا زمينه سقط جنين براي مادراني كه ناخواسته باردار شده‌اند وجود ندارد، تصريح مي‌كند: سقط جنين معيارهايي دارد و در صورتي انجام مي‌شود كه بارداري يا وضع حمل براي مادر خطرناك باشد يا جنين دچار معلوليت باشد، در غير اين صورت نمي‌توان مجوز صادر كرد. به گفته او هم‌اكنون با تست‌هاي آمونياكي مي‌توان بيماري‌ها و نارسايي‌هاي جنيني را تشخيص داد و به اين ترتيب مجوز سقط جنين صادر كرد. 

 بحران جمعيت، بحران آينده
يك جمعيت‌شناس و عضو هيات علمي‌ دانشگاه تهران درباره بحران جمعيت و كاهش نرخ باروري در كشور به «آرمان»مي گويد: نبايد واژه بحران را براي جمعيت به كار برد، آن هم به اين دليل كه هم‌اكنون نارسايي تحت عنوان بحران جمعيت در جامعه وجود ندارد. شهلا كاظمي‌پور با بيان اينكه كاهش باروري منجر به سالخوردگي و رشد منفي جمعيت در كشور مي‌شود، مي‌افزايد: هم‌اكنون در كشور رشد منفي جمعيت يا بحران جمعيت وجود ندارد. به گفته اين جمعيت‌شناس اگر وضعيت كنوني فرزندآوري در كشور به همين منوال پيش رود در آينده رشد منفي جمعيت را شاهد خواهيم بود.

 كاظمي‌پور تصريح مي‌كند: در سال‌هاي اخير با افزايش فرزندآوري مواجه بوده‌ايم و اين اقدام در افزايش جمعيت ثمربخش خواهد بود. او با بيان اينكه جمعيت از طريق مواليد رو به افزايش و از طريق مرگ كاهش مي‌يابد، مي‌افزايد: مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث، آلودگي‌هاي زيست محيطي و سقط جنيني در كشور وجود دارد كه اگر سقط جنين به شكل عمدي يا غيرعمدي اتفاق نيفتد بالطبع باروري نيز افزايش مي‌يابد. كاظمي‌پور تصريح مي‌كند: اگر سياست‌ها بر اساس فرزندآوري برنامه‌ريزي و در كشور اعمال شود به نسبت اين امر كاهش ناباروري مادران را به دنبال دارد. به گفته او سقط جنين، مرگ و ميرها و مهاجر فرصتي را مي‌ توان از عوامل كاهش باروري برشمرد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار