امام جمعه تنگستان گفت: سامانه بارشی مونسون بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان به نخلستان‌های تنگستان خسارت وارد کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ 24 August 2022

به گزارش تابناک بوشهر، حجت‌الاسلام حبیب پهلوزاده امام جمعه شهرستان تنگستان ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: بارش باران مونسون، موجب وارد شدن خسارتی بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان به نخلستان‌های تنگستان شده است که لازم است تا در جهت جبران خسارت‌ها هرچه سریعتر اقدام شود.

امام جمعه تنگستان با اشاره به آسیب محصول نخیلات شهرستان تنگستان، بیان کرد: بارش باران سبب ریزش، ترش شدن و کپک‌زدگی خرما در نخلستان‌های تنگستان شده است و همین امر باعث شده است تا کیفیت خرما در این شهرستان کاهش یابد و نخلداران با ضرر قابل توجهی مواجهه شوند.

وی به برداشت سالانه ۱۵ هزار تن خرما در این منطقه اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر بارش باران موجب شده تا ۶۸ درصد محصول دچار آسیب و خسارت شود، این میزان محصول آسیب دیده دیگر برای مصرف انسانی و خوراکی قابل استفاده نیست اما می‌توان در بخش صنعت از آن استفاده کرد.

حجت‌الاسلام پهلوزاده گفت: متأسفانه برای این محصولات آسیب دیده اما قابل استفاده در بخش صنعت، هر کیلو مبلغ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است که با توجه به سختی چیدن خرما از نخل‌ها، جمع‌آوری و ارسال به کارخانه حداقل باید قیمتی معادل ۷-۸ هزار تومان در نظر گرفته می‌شد تا برای نخلداران نیز به صرفه باشد.

امام جمعه تنگستان ادامه داد: با توجه به اینکه شغل بیشتر مردم این منطقه باغداری و نخلداری است و تنها راه امرار معاش مردم این شهرستان تولید محصول خرما است، خسارت وارد شده زندگی و معیشت آن‌ها را با مشکلاتی مواجهه کرده است و به همین دلیل، سه مرتبه جبران خسارت سیلاب به نخلستان‌ها را در خطبه‌های نماز جمعه مطرح کردم تا جبران آن در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد و بیش از این زندگی نخلداران دچار مخاطره نشود.

حجت‌الاسلام پهلوزاده با اشاره به بازدید و بررسی مسئولان شهرستانی و استانی از نخلستان‌ها، گفت: معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز طی سفر به استان نخلستان‌های تنگستان بازدید کرد و خواستار نظر کارشناسی و برآورد خسارت نهایی شد. برآورد خسارت صورت گرفت و مقرر شد تا در هفته‌های آتی مبالغی علی‌الحساب برای جبران خسارت آسیب‌های وارد شده به نخلستان‌ها در نظر گرفته شود.

امام جمعه تنگستان افزود: موضوعی که وجود دارد این است که تعداد کمی از نخلستان‌ها بیمه هستند و از طرفی بیمه، توان پرداخت کامل خسارت‌ها را ندارد و لازم است تا مسئولان از راه‌های دیگر خسارت‌های وارد شده را برای مردم جبران کنند.

وی تصریح کرد: طبق قول مساعد معاون وزیر جهاد کشاورزی، برای نخلستان‌هایی که فاقد بیمه کشاورزی هستند نیز مبالغی برای جبران خسارت سیلاب در نظر گرفته میشود.

امام جمعه تنگستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جابجایی بار همراه ملوان در بنادر تنگستان اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل شوتی در این شهرستان، برای جابجایی بار همراه ملوان سیستم جدیدی تعبیه شده است و در این سیستم، بارها باید از لنج تخلیه و به انبارها تحویل داده شود تا توسط کارشناسان بهداشت و استاندارد مورد تأیید قرار گیرند و گمرک و بنادر مجوز ترخیص بار را صادر کنند؛ و سه بندر در این منطقه وجود دارد اما این در حالی است که ظرفیت، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد زیرا انباری برای نگهداری وجود ندارد وعدم حضور کارشناس بهداشت و استاندارد خود معضل دیگری است و همین موضوع باعث می‌شود تا زمان زیادی برای دریافت تأییدیه بهداشت و استاندارد صرف شود.

حجت‌الاسلام پهلوزاده خاطر نشان کرد: از طرفی گرمای هوا نیزممکن است مشکلات دیگری همچون آتش گرفتن بار و به تبع آن لنج را به بار بیاورد و در این صورت خسارت‌های زیادی به مردم تحمیل می‌شود و با این اوصاف، درخواست و مطالبه‌ای که وجود دارد این است که تا فراهم شدن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای اجرای این طرح، تأیید بارها با همان روال قبلی، بازرسی در لنج صورت بگیرد و در صورت داشتن شرایط، بار تایید و مجوز ترخیص صادر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار