معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت پستانداران سرشماری شده در مناطق تحت مدیریت این استان افزایشی بوده است.
کد خبر: ۱۰۷۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴ 27 November 2022

به گزارش تابناک بوشهر، غلامرضا فقیه بیان کرد: بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت آهو، کل و بز، قوچ و میش به عنوان گونه‌های جانوری غالب مناطق تحت مدیریت استان بوشهر ثابت یا افزایشی بوده است.

وی با بیان اینکه این سرشماری، سالانه انجام می‌شود، اعلام کرد: جمعیت آهوان در پناهگاه حیات وحش جزیره خارگ در یکسال اخیر ۱۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: جمعیت آهو در منطقه حفاظت شده مند (بردخون) به دلیل وقوع خشکسالی افزایش محسوسی نداشته اما از ثبات برخوردار بوده است.

فقیه اضافه کرد: در این مدت جمعیت کل و بز، قوچ و میش در منطقه حفاظت شده کوه بیرمی رشد خوبی داشته شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی این گونه‌ها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: جمعیت کل و بز، قوج و میش در منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش نیز حدود ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر توضیح داد: سرشماری از این گونه‌های جانوری بسته به شرایط و موقعیت مناطق به سه روش انجام می‌شود؛ در پناهگاه حیات وحش خارک به دلیل محدود بودن مساحت منطقه، آهوان به صورت جرگه‌ای جمع آوری و از بالا شمارش می‌شوند.

فقیه گفت: سرشماری در منطقه دشتی به صورت خطی انجام می‌شود، طوریکه ۴۰ تا ۵۰ نفر در فاصله‌های ۲۵۰ تا ۵۰۰ متری از یکدیگر مستقر می‌شوند و پیاده یا با موتور سیکلت از ابتدا تا انتهای منطقه را حرکت می‌کنند، اولین نفر هر ۲ سمت و بقیه افراد تنها گونه‌های جانوری سمت چپ خود را شمارش و یادداشت می‌کنند.

وی اضافه کرد: سرشماری جانواران در مناطق کوهستانی با استقرار در تنگه‌ها آغاز می‌شود؛ نیروها از شب در همه تنگه‌های منطقه مستقر می‌شوند و از روشنایی صبح با استفاده از دوربین گونه‌ها را شمارش می‌کنند.

فقیه اذعان کرد: با این حال سرشماری از جانوران با خطاهایی مواجه است که با استفاده از فرمول‌هایی خاص این اثر کاهش می‌یابد.

آموزش‌های ترویجی و اقدامات حفاظتی؛ عوامل افزایش جمعیت گونه‌های جانوری بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره دلیل افزایش جمعیت گونه‌های جانوری (پستانداران) استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات حفاظتی و آموزش جوامع محلی در حفظ و افزایش این گونه‌ها موثر بوده است.

فرهاد قلی‌نژاد عنوان کرد: گشت و کنترل مداوم محیط بانان به منظور پیشگیری از شکار غیر قانونی، ساخت آبشخور در فصل‌های گرم سال و احیای پوشش گیاهی مناطق تحت مدیریت با بوته کاری از اقدامات حفاظتی است که در این زمینه موثر است.

وی افزود: استان بوشهر در زمان حاضر ۶۵ نفر نیروی محیط بان دارد که با رونمایی از تجهیزات محیط بانی کشور در روز گذشته، به هر یک از آنها سهمیه‌ای مشخص اختصاص یافت.

قلی نژاد ادامه داد: آموزش جوامع محلی و اجرای برنامه‌هایی مانند یک ساعت با محیط بان برای ترویج فرهنگ پیشگیری از شکار و به دنبال آن همکاری مردم محلی تاثیر بسیار خوبی در ثبات و افزایش جانداران مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان داشته است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار