رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: آزمایشگاه تشخیص پزشکی و ژنتیک بوشهر و مرکز آموزش مرتبط با آن آماده افتتاح و بهره‌برداری است.
کد خبر: ۱۰۹۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳ 06 February 2023

به گزارش تابناک بوشهر، علی احمدی‌زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: این آزمایشگاه نیازی اساسی برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی نقشی مهم در کاهش تولدهای ناسالم دارد و خدمات کم‌نظیری به زوج‌های جوان ارائه می‌کند.

وی یادآور شد: مردم این استان سال‌ها از نبود این آزمایشگاه رنج می‌برند و برای دریافت این خدمت به استان‌های همجوار سفر می‌کردند.

احمدی زاده ادامه داد: به‌دنبال حل این مشکل جهاددانشگاهی استان بوشهر اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص پزشکی و ژنتیک با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال کرد و در کنار آن نیز مرکز آموزش پزشکی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اعلام اینکه نخستین مرکز ژنتیک بوشهر آماده بهره‌برداری است، تاکید کرد: این مراکز باید مورد حمایت دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان این استان قرار گیرد.

احمدی زاده با اشاره به جایگاه استان بوشهر به عنوان قطب پرورش آبزیان ماهی و میگو، بیان کرد: بچه ماهی "سی‌باس" مورد نیاز این استان از تایلند و استرالیا وارد کشور می‌شود، از این رو در راستای تحقق خودکفایی، جهاد دانشگاهی به دانش فنی تولید بچه ماهی سی‌باس دست یافت و اکنون در حال ساخت مجمتع شیلاتی در شهرک زیست فناورانه دلوار با همکاری بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این تولید غذای زنده آبزیان از جمله آرتیما و جلبک و روتیفر در مجتمع بزرگ آبزیان دلوار در دستور کار قرار دارد.

احمدی زاده اعلام کرد: این طرح که با مشارکت جوانان نخبه انجام می‌شود، در میان ۳۱ طرح فناورانه کشور قرار گرفته که مورد حمایت مقام معظم رهبری است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر ادامه داد: با راه‌اندازی مجتمع شیلاتی تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس در این استان سالانه افزون بر پنج میلیون قطعه بچه ماهی برای تولید و به پرورش دهندگان عرضه می‌شود.

وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، تلاش می‌شود تا این طرح بزودی تکمیل و راه‌اندازی شود.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: توسعه استان بوشهر نیازمند برنامه ریزی و تهیه اسناد بالادستی است که جهاد دانشگاهی تاکنون اسناد راهبردی مهم از جمله بازنگری آمایش سرزمین و اسناد بالادستی استان و سندهای ارتقا زنان و خانواده و آسیب های اجتماعی و بودجه ریزی استان را تدوین کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار