کد خبر: ۱۲۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ 01 November 2015
در شرایط کنونی کشور که محدودیت منابع به شدت دولت را رنج می‌دهد و دولت وارث تعهدات بی‌پایان و بدون پشتوانه‌ای است که دولت‌های نهم و دهم به طور شعاری به مردم داده است حداکثرسازی سهم استان از اعتبارات ملی و حتی تحقق اعتبارات تخصیصی استانی اقدامی پیچیده و چندوجهی است که با آنچه اکنون در حال رخ دادن است تفاوت بسیار دارد. سفرهای متعدد وزرا و مسوولین سازمان‌ها و دستگاه‌های ملی به استان‌ها در دولت یازدهم به دلایل مختلفی انجام می‌پذیرید. گاهی به دعوت و اصرار نمایندگان مردم حوزه‌های مختلف انتخابیه در مجلس شورای اسلامی، گاهی برای افتتاحیه پروژه‌ای یا کلنگ‌زنی پروژه‌ای جدید، گاهی برای سرکشی به پروژه‌های مهم و بررسی روند پیشرفت آنها و یا بررسی دلایل عدم پیشرفت این پروژه‌هاست.

اما موضوعی که فارغ از دلیل سفر مقامات ملی به استان‌ها از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است میزان بهره‌مندی استان‌ها از سفر انجام شده است. استان ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌همین منظور بررسی این پدیده برای مردم استان می‌تواند بسیار مهم باشد. ظاهر امر نشان از آن دارد که ما به توانمندی لازم در این زمینه نرسیده‌ایم. شاهد این مدعا همان اعلام نتایج از سوی مقامات ملی است. برای نمونه سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان بود. نفس سفر مهندس نعمت‌زاده که البته باید بیشتر ان را سفری به‌عسلویه دانست تا استان بوشهر، اتفاق خوبی بود اما به‌واقع مردم از نتایج این سفر چندان مطلع نشدند جز چند جمله کلی در اهمیت منطقه ویژه آزاد بوشهر که هنوز در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است و حتی به‌صحن علنی مجلس نیز نیامده است و همچنین ضرورت رسیدگی به وضعیت شرکت صدرا که پیش از این نیز درباره آن بسیار گفته شده بود. 

با درنظر گرفتن اینکه هر وزیر در دوره صدارتش شاید کمتر از تعداد انگشتان یک دست به هر استان سفر کند، می‌طلبد که حداکثر بهره‌برداری از این سفرها صورت بگیرد. باید برای این سفرها برنامه داشت و مطالبه‌گر بود و واقعیت‌ها را منعکس کرد زیرا در شرایطی که دولت با محدودیت منابع مواجه است، به‌طور طبیعی بیشترین تخصیص‌ها به استان‌هایی خواهد رسید که وضعیت حادتری داشته باشند. از سوی دیگر در برنامه سفر وزرا و مقامات کشوری به استان بهتر آن است که در هر سفر بازدید از یک شهرستان حداقل گنجانده شود، اتفاقی که در سایر استان‌ها رخ می‌دهد و مدیران ارشد استانی تلاش می‌کنند با بیرون بردن وزرا از مراکز استان‌ها، واقعیت‌های بدون روتوش استانشان را به اطلاع وزرا برسانند تا هم به مردم استانشان خدمت کنند و هم به دولت، زیرا دولت زمانی می‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد که واقعیت‌ها را بدون ملاحظه درک کرده و با آن مواجه شده باشد. انتظار می‌رود از این به بعد رویه مسوولین استانی ما در مواجه با مقامات و مسولان ملی تغییر کرده و واقعیت استان به آنها منتقل شود تا سهم بیشتری از اعتبارات ملی به سوی استان گسیل شود.

* مشاور وزیر اقتصاد و مدیرمسئول روزنامه بامداد جنوب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار