مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی گفت: با کشف آثار ارزشمندی با قدمت ۱۶۰۰ سال در محدوده شبه‌جزیره بوشهر این محوطه باستانی زیر آب در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود.
کد خبر: ۲۷۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 06 August 2016
با بیان اینکه خمره‌ای مربوط به دوره ساسانی در آب‌های دریایی شهر بوشهر کشف شد، اظهار داشت: کشف سفال‌های تاریخی در شبه‌جزیره بوشهر نشان از وجود یک محوطه باستانی زیر آب در سواحل کم عمق شبه جزیره بوشهر است.

حسین توفیقیان از کشف خمره‌های اژدری متعلق به دوره ساسانی در آبهای بوشهر خبرداد و خاطر‌نشان کرد:  با بررسی‌های انجام شده این خمره‌ها مخصوص حمل مایعات گران قیمت به کشورهای شرق آفریقا بوده است.

مدیر گروه باستان شناسی زیر آب پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با اشاره به کشف 20 قطعه سفال در این محوطه باستانی تصریح کرد: 5 غواص برای بررسی این محوطه زیر‌آب به بوشهر اعزام و سفال‌های کشف شده را از زیر آب خارج کردند.

توفیقیان با بیان اینکه حدود 20 خمره برای انجام مطالعات باستان‌شناسی از زیرآب خارج شد، افزود: نتیجه این باستان شناسی اطلاعات با ارزشی درباره تاریخ دریانوردی، کشتیرانی و تجارت دریایی خلیج فارس در دوره ساسانی ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه محوطه کشف شده در زیر آب بوشهر مربوط به کشتی غرق شده است گفت: محوطه تاریخی متعلق به کشتی تجاری غرق شده در دوره ساسانی است که به نظر می‌رسد، دیگر چیزی از آثار کشتی باقی نمانده و تنها محموله آن سالم باقی مانده باشد.

مدیر گروه باستان شناسی زیر آب پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی از ثبت محوطه باستانی زیر آن بوشهر در فهرست آثار ملی خبر داد و بیان کرد: با کشف آثار ارزشمندی با قدمت 1600 سال در محدوده شبه‌جزیره بوشهر این محوطه باستانی زیر آب در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود.

توفیقیان با بیان اینکه تردد در این محوطه باستانی در زیر آب منع نمی‌شود گفت: محوطه باستانی زیرآب بوشهر دارای 300 متر طول و 150 متر عرض است و رفت‌و‌آمد شناورها مانعی ندارد ولی ساخت‌و‌سازها از جمله اسکله‌سازی در این محوطه تاریخی ممنوع است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار