در سال‌های گذشته شاهد صدور بخشنامه‌هایی در مورد کالاهای ملوانی هستیم که باعث شده محدودیت‌هایی برای ملوانان ایجاد شود که ممنوعیت واردات برنج یکی از این محدودیت‌ها است.
کد خبر: ۲۷۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱ 07 August 2016
در استان بوشهر افراد بسیار زیادی هستند که از طریق تجارت دریایی امرار معاش می‌کنند و زندگی این افراد به همین تجارت بستگی دارد که گاهی برخی محدودیت‌ها باعث می‌شود امرار معاش فعالان تجارت دریایی به‌ویژه ملوانان به خطر بیفتد.

کالای همراه ملوان یا ته‌لنجی یکی از امتیازات مناسب برای ملوانان بوده که نوعی واردات کالا همراه ملوانان است و از سالیان گذشته در بنادر جنوبی کشور به‌ویژه استان بوشهر رواج داشته است.

بازارهای تجاری استان بوشهر از جمله بازار گناوه، دیلم، دیر، عسلویه وابستگی بالایی به کالاهای ته‌لنجی دارند و محدودیت در مورد ورود این کالاها باعث افزایش چشمگیر قیمت ها می‌شود.

اخیرا شاهد محدودیت‌های متعددی برای ترخیص کالاهای ملوانی در بنادر استان هستیم و این موضوع علاوه بر اینکه امرار و معاش ملوانان و تجار را با مشکل روبرو کرده، تاثیر مستقیمی نیز بر بازار داشته است.

مشکل ممنوعیت ترخیص برنج وارداتی تحت عنوان کالای ملوانی طی چند روز اخیر سبب شده این کالا اجازه ترخیص نداشته و افزایش قیمت‌ها را در پی داشته است.


افزایش قیمت با محدودیت‌های ترخیص برنج

گناوه یکی از بنادر استان بوشهر است که دارای فعالیت بسیار زیادی در زمیه کالاهای ملوانی است و هر گونه محدودیت در واردات، باعث می‌شود بازار این شهر تحت تاثیر قرار بگیرد.

امام جمعه گناوه در ارتباط با محدودیت‌های ترخیص برنج در این بندر اظهار داشت: برخی بخشنامه ها خلاف تدبیر است و باید در آن تجدید نظر شود.

حجت‌الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی اضافه کرد: هر سال محدودیت‌هایی در بحث کالاهای تجاری وجود داشته ولی امسال شاهد تصمیماتی از سوی برخی وزرا هستیم که تاوان آن را مردم می‌دهند.

وی افزود: ممنوعیت واردات برنج تحت عنوان کالای ملوانی باعث شده گرانی را در بازار شاهد باشیم و این موضوع بیشترین فشار را بر اقشار کم‌درآمد وارد می‌کند.

امام جمعه گناوه با اشاره به اینکه برخی مسئولان فقط روی استان بوشهر تمرکز کرده‌اند، ادامه داد: در برخی بنادر که چندین برابر استان بوشهر واردات دارند، اینگونه محدودیت‌ها نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای رفع مشکلات مردم تلاش ویژه‌ای داشته باشند، اضافه کرد: هر مسئولی باید تلاش کند گرهی از مشکلات مردم باز کند نه اینکه شاهد افزایش مشکلات مردم باشیم.


لزوم لغو محدودیت‌های ملوانان

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ملوانان از زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه هستند و در راه کار و امرار معاش خود با سختی‌های بسیار زیادی روبرو هستند.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری با اشاره به واردات کالاهای همراه ملوانبه عنوان یکی از امتیازات فعالیت ملوانی از گذشته تا کنون، ادامه داد: نباید محدودیت‌ها باعث شود ملوانان با مشکلاتی در زمینه تامین مخارج زندگی خود روبرو شوند.

وی با اشاره به سابقه طولانی استان بوشهر عرصه تجارت دریایی و مبادلات ارزی، گفت: بخش زیادی از مردم ساحل‌نشین از طریق دریا و دریانوردی امرار معاش می‌کنند که باید مورد توجه قرار گیرند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای ملوانان در استان بوشهر، افزود: با پیگیری‌هایی که داشتیم، مشکل ترخیص برنج وارداتی از گمرکات استان بوشهر به زودی رفع می‌شود.


مشکل ترخیص برنج وارداتی حل می‌شود

بهنام نوروزی ناظر و مدیرکل گمرکات استان بوشهر نیز از رفع مشکلات در زمینه ترخیص برنج خبر داد و گفت: خدمت به مردم مهمترین افتخار برای ما است و تلاش می‌کنیم بتوانیم خدماتی برای رفع مشکلات مردم ارائه کنیم.

بهنام نوروزی با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت‌گرفته، اضافه کرد: مشکل ترخیص برنج تحت عنوان کالای ملوانی نیز طی یکی دو روز آینده حل خواهد شد.

وی از تاکید مدیر گمرک ایران بر رفع مشکلات ملوانان خبر داد و بیان کرد: رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد است که حق ملوانان باید به صورت کامل و تمام داده شود.

با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نماینده مردم در مجلس و همچنین همراهی دیگر مسئولان، این امیدواری وجود دارد که طی روزهای آینده شاهد رفع مشکل ترخیص برنج در استان باشیم.

ولی مشکلات ملوانان به همین‌ جا ختم نمی‌شود و باید طرح ساماندهی ته‌لنجی با نگاه ویژه به خواسته‌ها و مشکلات ملوانان حل شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار