نشست تخصصی سیری در انقلاب مشروطه ایران به همت حزب ندای ایرانیان حوزه شهرستان گناوه در تالار هنر بندر گناوه برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 08 August 2016
نشست تخصصی سیری در انقلاب مشروطه ایران به همت حزب ندای ایرانیان حوزه شهرستان گناوه در تالار هنر بندر گناوه برگزار شد.نشست تخصصی سیری در انقلاب مشروطه ایران به همت حزب ندای ایرانیان حوزه شهرستان گناوه در تالار هنر بندر گناوه برگزار شد. 
 
فرهاد سرخوش پور دکترای علوم سیاسی و استاد دانشگاه یکشنبه‌شب در نشست تخصصی سیری در انقلاب مشروطه ایران اظهار داشت: تا قبل از مشروطه این اعتقاد وجود داشت که پادشاهان جانشینان برحق خدایان و پیامبران هستند و مردم را رعیت خود می دانستند.

سرخوش پور گفت: مشروطه تفکری بود که به این جریان پایان داد و تفکر اینکه شاه و سلطان سایه خدا بر روی زمین است را زمینی کرده بود و از آن تاریخ به بعد دیگر مردم ایران این تفکر را کنار گذاشتند و این مهمترین دستاورد مشروطه بود.

سرخوش پور بیان داشت: مهمترین نکته در جریان انقلاب مشروطه مجلس دوم بود؛ در مجلس نخست احزاب سیاسی شکل گرفتند اما به طور سازمان یافته نبودند و بیشتر اهرمی در دست پادشاهان قاجار بودند و روابط خارجی ما در دوره قاجار قبل از مشروطه نیز یکی از عوامل انقلاب مشروطه بود.

وی در ادامه به دیگر عوامل ظهور انقلاب مشروطه پرداخت و تصریح کرد: جنگ های ایران و روسیه در دوره فتحعلی شاه از دیگر عوامل مهم انقلاب مشروطه بود.

سرخوش پور تاکید کرد: در دوره مشروطه و در مجلس دوم احزاب بسیار مهمی مثل حزب دموکرات عامیون شکل گرفتند که دارای اساسنامه و مرامنامه بودند.



تشریح زمینه های خارجی انقلاب مشروطه

حجت کبگانی دکترای تاریخ نیز در نشست تخصصی سیری در انقلاب مشروطه ایران اظهار داشت: انقلاب مشروطه ایران دارای زمینه های داخلی و خارجی مختلفی بوده است.

کبگانی با اشاره به برخی زمینه های خارجی انقلاب مشروطه گفت: از جمله زمینه‌های خارجی می توان به انقلاب های اروپا، تجاوزات بیگانگان به کشور ما در قالب هایی مثل عهدنامه های ترکمنچای و گلستان، جداشدن بخش هایی از ارمنستان از محدوده قلمرو ایران زمین، امتیازات یک‌طرفه بزرگی که به بیگانان دادیم، مشروطه شدن ژاپن و شکست روسیه تزاری از همین ژاپن تازه به مشروطه رسیده، اشاره کرد.

وی در ادامه به بیان برخی زمینه‌های داخلی انقلاب مشروطه پرداخت و بیان داشت: انتشار عکس موسیو نولز بلژیکی با لباس روحانیت، تعرض روس ها در هنگام ساخت بانک استقراضی روس به گورستان مسلمانان و بازداشت و به چوب بستن بازرگانان تهران توسط علاءالدوله از جمله این زمینه های داخلی هستند.



توسعه فعالیت‌های حزب ندای ایرانیان

نایب رئیس حزب ندای ایرانیان شعبه استان بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: شکل‌گیری حزب ندای ایرانیان پیرو ساختاری تحت عنوان ستاد جوانان اصلاح طلب بود .

محمدغلامی گفت: قاطبه این حزب نوظهور جوانان بودند . شاید خیلی از این جوانان سال ها نیروی خط مقدم یا پیاده نظام اصلاح طلبی در شهرها و مناطق بودند و تصمیم گرفته بودند که تشکلی مستقل داشته و پیگیر مطالبات خود باشند.

غلامی افزود: این جوانان اعتقاد داشتند و دارند که کماکان می توان در ساختار نظام جمهوری اسلامی شعار اصلاح طلبی داد و با نظام تعامل داشت و غیرساختارشکنانه فعالیت کرد و شعارهایی همچون درود بر مخالف من، تعامل با نظام و فعالیت در چارچوب قانون اساسی را به منصه ظهور برسانند.

وی تصریح کرد: این بود که حزب ندای ایرانیان شکل گرفت و در تهران، طی کمتر از ۶ ماه با بیش از هزار نفر نخستین کنگره آن برگزار شد و الان در سراسر کشور دارای شعبه و در اغلب شهرستان ها حوزه دارد.    

غلامی تاکید کرد: این حزب از ابتدای تاسیس اعتقاد داشت همانطور که ما در شعار می گوییم اصلاحات باید از بدنه شروع شود و گسترش پیدا کند، فعالیت های حزبی و تشکیلاتی نیز باید از بدنه شروع شود.



نبود احزاب واقعی مستقل و مردمی

رئیس حزب ندای ایرانیان حوزه شهرستان گناوه در این نشست اظهار داشت: کمبودی که شما فرهیختگان در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با جان و دل احساس می کنید ناشی از نبود احزاب یا احزاب واقعی مستقل و مردمی است.

سید علی حسینی حقیقی گفت: در یک نگرش بدبینانه که تحلیلگران دارند، تاریخ معاصر ایران را به دوره هرج و مرج و اختناق تقسیم می کنند.

فعالیت سیاسی و اجتماعی راهکار داشتن جامعه پویا است

حسینی حقیقی گفت: ما اعتقاد داریم که احزاب اصلاح طلب و اصولگرا باید در یک فضای برادرانه و سالم برای اعتلای کشور گام بردارند و به همین دلیل شعار اصلاحات تدریجی، مستمر و گام به گام را انتخاب کرده و معتقد به توسعه پایدار، تعامل و مدارا هستیم.

رئیس حزب ندای ایرانیان حوزه شهرستان گناوه گفت: به دنبال آنیم که به جامعه بقبولانیم که فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تنها راهکاری است که می تواند یک جامعه را پویا کند.



نخستین نقش فعال اجتماعی زنان در لغو قرارداد رژی

مسئول شاخه بانوان حزب ندای ایرانیان حوزه شهرستان گناوه نیز در زمینه نقش و جایگاه زنان در انقلاب مشروطه اظهار داشت: نمی توان فعالیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در انقلاب مشروطه همچون تاسیس انجمن ها، مدارس، نشریات زنانه و ... را نادیده گرفت.

رقیه یوسفی گفت: باید پذیرفت که مهمترین دستاورد این رویداد سیاسی برای جامعه زنان آن روزگار آن بود که متوجه اثر خود بر حوادث سیاسی و اجتماعی شدند و دریافتند که زنان باید از هر طبقه ای از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند.

یوسفی در ادامه بیان داشت: اینگونه بود که زنان در جنبش های اجتماعی شرکت کردند و در جریان این حضور اجتماعی زنان طبقه اشراف و طبقه فرودست جامعه ایران که تا پیش از این مطالبه مشترکی نداشتند در کنار هم قرار گرفتند و یک جنبش بیداری اجتماعی را با هم تجربه کردند.

وی تصریح کرد: نخستین نقش فعال اجتماعی زنان در لغو قرارداد رژی مشاهده می شود و در این راستا ماجرای شکستن قلیان ها و لغو امتیاز تنباکو باعث همراه شدن زنان حرمسرای شاه با دیگر زنان و نخستین گام هم‌صدا شدن جامعه زنان و عبور از اختلاف طبقاتی آن دوره بوده است.

مسئول شاخه بانوان حزب ندای ایرانیان حوزه شهرستان گناوه گفت: این کنشگری به پایتخت محدود نشد و در دیگر شهرستان ها نیز تحرکاتی صورت گرفت که بارزترین آن قیام زینب پاشا در تبریز بود که بازار را به تعطیلی کشاند و این نخستین همراهی زنان و مردان در این عرصه بود که با موفقیت انجام شد. 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار