فصل صید و فروش میگو در استان بوشهر با حال و هوای خاصی روبرو است؛ فصلی که تقریبا در هر کوچه و محلی می‌توان بوی میگو را به راحتی استشمام کرد و این قصه همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۷۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ 09 August 2016
نساء کروندی، فاطمه کیانی‌نژاد: میگو خوراک دریایی محبوب در سرتاسر دنیاست. در بوشهر همزمان با اوج گرمای مرداد ماه صید میگو آغاز شده و مرغوب ترین انواع میگو در سواحل و آب‌های این شهر صید می‌شود.

میگوی بوشهر اقبال فراوانی بین مردم استان و سراسر کشور دارد و با آغاز فصل میگو شاهد حضور پررنگ فروشندگان این ماده غذایی ارزشمند در گوشه و کنار خیابان‌ها هستیم.

با چرخی در شهر بوشهر به خوبی می‌توانیم حال و روز فروش میگو را ببینیم. با توجه به هشدارهای شهرداری پیرامون ممنوعیت دستفروشی در شهر فقط به یک مورد برخورد می کنم که خیلی مایل به صحبت نیست و سعی می‌کنم تنها به دیدن او اکتفا کنم. 

میگوها در سینی زیر هرم آفتاب که امان هر جنبنده‌ای را می برد قرار گرفته، آب حاصل از یخ آن‌ها که بر زمین می چکد و وضعیت اسفبار بهداشت به‌خاطر وجود مگس و بوی تعفنی که شدت گرما آن را دو چندان کرده است. به این فکر می‌کنم که با وجود این وضعیت چقدر می‌توان از سلامت این آبزیان مطمئن بود؟

مقابله با دستفروشان در بوشهر

رضا محبی شهردار منطقه یک بوشهر  در ابتدای فصل صید میگو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فصل صید میگو در استان بوشهر آغاز شده و شاهد عرضه میگو در نقاط مختلف شهر بوشهر هستیم که شهرداری نسبت به برخورد با فروشندگان غیرمجاز اقدام خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با هماهنگی صورت گرفته، اکیپ‌های سد معبر شهرداری با گشت‌زنی روزانه در خیابان‌های مختلف شهر بوشهر، نسبت به دستفروشان میگو اقدام خواهند کرد.

شهردار منطقه یک بوشهر با اشاره به عرضه میگو توسط برخی خودروها به صورت غیرمجاز، بیان کرد: گشت‌های شهرداری منطقه یک در نقاط مختلف شهر از جمله خیابان‌های جفره ماهینی، خیابان امام، خیابان بهشت صادق، خیابان فنس آزادگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حضور پلیس راهور در کنار شهرداری برای برخورد با خودروهای فروش میگو به صورت غیرمجاز، ادامه داد: شهرداری در این زمینه مکاتباتی با پلیس راهور داشته است.

وضعیت نامناسب مرکز ماهی و میگو

با توجه به اینکه دلیل اقدامات شهرداری بوشهر اصول بهداشتی عنوان شده است راهی مرکز اصلی فروش ماهی و میگو در مرکز شهر می شوم. مثل همیشه بوی آزار دهنده بازار ماهی فروشان از راه دور استشمام می شود و با نزدیک تر شدن شدت آن هم افزایش پیدا می کند.

مدتهاست زمزمه تغییر این مکان به‌گوش می‌رسد که هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

هر سال با فرا رسیدن فقل گرما و میگو شدت تعفن در این بازار بیشتر می شود و باعث آزار شهروندان می‌شود. قدم در آن که می‌گذارم فاضلاب در همه جای آن دیده می شود.

بوی بدی که مشتریان را آزار می‌دهد

در کنار زوجی قرار می گیرم که قصد خرید عمده میگو را دارند. آنها نیز از وضعیت بهداشت گلایه دارند، خانم با اشاره به اطراف، می‌گوید: کم پیش می‌آید اینجا بیاییم، شاید سالی یکبار؛ الان هم آمدم بوی بد محیط آزارمان می دهد. 

دختر جوانی آن‌طرف‌تر با روسری بینی و دهانش را پوشانده و با عجله قصد ترک این مکان را دارد که به او می رسم؛ می‌گوید: این وضعیت غیر قابل تحمل است، هر کس وارد اینجا می‌شود تمام لباس و بدنش بو می‌گیرد، فقط اینجا نیست آن طرف بازار هم قصد خرید داشته باشیم این بو به مشام می‌رسد. این برای شهر مناسب نیست.

وقتی توجهی به بهداشت نمی‌شود

فروشندگان اما بی توجه به شرایطی که در اطرافشان وجود دارد با حرارت مشتریان را به سمت خود فرا می خوانند.

همین‌طور که از سوی دیگر بازار خارج می‌شوم، تعداد بی‌شمار گربه‌هایی نظرم را جلب می‌کند که این سو و آن سوی بازار می‌چرخند و فاضلاب شدیدا بدبویی که بدون اینکه به مسیر خاصی هدایت شود راکد مانده است و منظره بسیار بدی بوجود آورده است.

نه تنها در مراکز دستفروشی‌ بلکه در این بازار که مرکز عرضه آبزیان در بوشهر است هم بهداشت آنطور رعایت نمی شود.

دفع نامناسب پسماند میگو توسط شهروندان

فروش ماهی و میگو که جزو مواد سریع فاسد شونده هستند هم به‌وسیله دستفروش‌ها و هم غرفه‌داران بازار در محیطی نه چندان پاکیزه و نامناسب در حال انجام است و نیاز به رسیدگی هر چه سریع‌تر دارد چرا که با سلامت هزاران نفر مستقیما ارتباط دارد.

با توجه به مرکزیت و جایگاه منحصر به فرد بوشهر در تجارت میگو، شایسته است که احداث زیر ساخت های مناسب جهت ارائه هر چه بهتر این محصول پیش بینی شود.

اما موضوع دیگری که با آمدن میگو به بازار نه تنها در بازار و یکی دو نقطه از شهر، بلکه در جای جای شهرها و روستاها خودنمایی می کند و شدت رطوبت و گرمای هوا هم مزید بر این علت می شود، دفع پسماند میگو توسط شهروندان است. ممکن نیست از کوچه و خیابان ها عبور کنیم و بوی نامطبوع آن را استشمام نکرده باشیم. 

سرمایه‌ای که دور ریخته می‌شود

پوست میگو که ارزشی معادل گوشت این جانور دریایی دارد حاوی ریز مغذی‌ها و ماده ای به نام کیتوسان از مشتقات کیتین است.

این ماده ارزشمند قابلیت بهره‌وری در صنایع بهداشتی، آرایشی و پزشکی، نانو و هزاران قابلیت اعجاب انگیز دیگر دارد.

با توجه به اینکه امسال صیادان بوشهری رقمی معادل ۱۸۶ تن میگو از آب‌های این استان صید کرده‌اند می‌توان رقم هدر رفت این ماده را نه فقط امسال بلکه در سنوات گذشته نیز تخمین زد. ماده‌ای با کارآیی‌های فوق العاده که تنها کاربرد آن برای ما نازیبایی و نامطبوعی هوای شهرمان است.

لزوم نظارت بر کیفیت، قیمت و بهداشت میگو

نایب رئیس شورای شهر بوشهر با اشاره به وضعیت نامناسب عرضه میگو در سطح شهر، اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل ماهی و میگو و عرضه آنها توسط دستفروشان باید نظارتی بر کیفیت، قیمت و بهداشتی بودن هر دو آبزی انجام شود.

مهرزاد آسایش اضافه کرد: با توجه به بویی که از میگو در پایان فروش دستفروشان به جا می‌ماند و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود، باید راهکاری اتخاذ شود که مشکلات کمتری شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به طور مثال همه دستفروشان در مکانی واحد ساماندهی شوند و مخازن زباله نیز به طور مستمر شست و شو شوند که با تلاش  شهرداری این مهم انجام می‌شود.

شایسته است مسئولان در بوشهر که در تمام عرصه‌ها غنی و دارای قابلیت‌های فراوان و منحصر بفرد است با بازنگری در این حیطه علاوه بر ساماندهی مکانی بهداشتی و استاندارد برای عرضه میگو، برای استفاده از پسماند این ماده غذایی نیز اقدامی جدی انجام دهند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار