کتاب مجموعه شعر 'در لای روزنامه ها چیزی نیست' اثر علیرضا عمرانی شاعر خورموجی روز چهارشنبه در آیینی در شهر خورموج استان بوشهر رونمایی شد.
کد خبر: ۳۱۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ 26 October 2016
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی در این آیین گفت: کتاب مهمترین میراث ملی و عنصر اصلی توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جامعه است.
حمید زارعی افزود: ادبیات هر کشور یکی از ارزشمندترین میراث های فرهنگی آن کشور است که ترویج و اشاعه آن می تواند نقش موثرتری در ترویج فرهنگ کتابخوانی آن جامعه داشته باشد.
وی اضافه کرد: آنچه ایران را در جهان در بعد فرهنگی ممتاز کرده است درخشش شاعران بزرگش چون فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا بوده است.
زارعی ادامه داد: در جامعه ای که شعر جاری است، موسیقی هم جریان دارد و شعر و موسیقی بستر شور و نشاط و تفکر است.
وی اضافه کرد: علیرضا عمرانی شاعر نواندیش و همواره در حال نوشدن است و در نقد و ترانه سرایی نیز کارنامه درخشانی دارد.
نویسنده و منتقد بوشهری گفت: روی آوردن به گونه های نو معاصر در متن های امروزی فرار از سنت و کلیشه های آن است که در شعر عمرانی بخوبی متبلور است.
بشیرعلوی افزود: شعر عمرانی ذهن را مشغول و در شیوه جدید غرق و تصرف خیالی در زبان تولید می کند.
وی اضافه کرد: پویایی بخشی و سیال گری در متن، حضور مفاهیم و عواطفی که برون داد سواد و میزان مطالعات شاعر است از دیگر ویژگی های شعر عمرانی در کتاب لای روزنامه ها چیزی نیست است.
شاعر و مدرس دانشگاه بوشهر بیان کرد: تفکر و اندیشه در شعر جایگاه خاصی دارد و پس از مشروطه و نیز شعر نیما و شاگردان راستین او همیشه یکی از عناصر مهم شعری وجود داشته است.
محمدحسین بکمی ادامه داد: عمرانی در تازه ترین اثرش در کنار عناصری چون زبان، تخیل، عاطفه به عنصر اندیشه نیز به نحو مطلوبی پرداخته است.
وی اضافه کرد: عمرانی عاطفه پاک خود را از طریق روابط انسانی و دردها و دغدغه های مردمی و اجتماعی کسب می کند و از این روست که مخاطبان با شعر های وی ارتباط برقرار می کنند.
علیرضا عمرانی اظهار داشت: از مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی که پیوند دهنده مخاطب و شعر بوده و از منتقدان که بدون در نظر گرفتن مولف متن را بررسی کردند، سپاسگزارم.
این شاعر خورموجی افزود: در این مجموعه بیشتر کارها متن را به فرا متن تبدیل می کند تا به نقد امروز پیشنهاد دهنده باشد و افعال بیشتر حرکتی است.
وی ادامه داد: هرچه از جهان ساده فاصله بگیریم بومی گرایی به نحو دیگری خودش را نشان می دهد ولی عناصر بومی در ترانه های من بیشتر خودش را نشان داده است.
در این آیین شاعران فرج الله کمالی از برازجان، غلامحسین پرتابیان و مرتضی زند پور از شیراز، سمیه تمیمی از بوشهر، سید اسماعیل بهزادی، سید محمدرضا هاشمی زاده، ابراهیم شاکری مطلق، مهدی شیخیانی و فاطمه اسماعیلی از خورموج به شعر خوانی پرداختند .
و در این مراسم از علی رضا عمرانی شاعر مجموعه شعر در لای روزنامه ها چیزی نیست تقدیر و این مجموعه به عنوان دومین اثر این شاعر رونمایی شد.
علی رضا عمرانی متولد 1349 شهر خورموج است که در اوایل دهه 70 با درخشش در شعر دانش آموزی و تلمذ از بزرگانی چون قیصر امین پور، سید حسن حسینی، محمدرضا عبدالملکیان، فاطمه راکعی به عنوان شاعری خوش ذوق به جامعه ادبی معرفی شد.
عمرانی، در کنار سرودن شعر به عنوان منتقد، روزنامه نگار و ترانه سرا نیز مطرح بوده و پیش از این مجموعه شعر 'حق با کلاغ بود' از این شاعر خورموجی منتشر شده است.
شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی با 40 هزار نفر جمعیت در 80 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار