استاندار بوشهر گفت: دولت با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی به دنبال ایجاد محدودیت برای مردم و کشاورزان نیست بلکه حل مشکل و رونق بخش کشاورزی و ماندگاری مردم در روستاهاست.
کد خبر: ۳۱۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 26 October 2016
مصطفی سالاری درشورای حفاظت ازمنابع آب استان بوشهر افزود: در این ارتباط برای جلوگیری از هدر رفت آب، تقویت و کاهش برداشت آبهای زیر زمینی 11 پیشنهاد در این شورا ارائه شده است. 
وی اظهار کرد: خشک شدن چاه ها و کم آبی باعث بیکاری برخی کشاورزان از جمله در منطقه دهرود و تنگ ارم شهرستان دشتستان شده و با اجرای برخی از این طرحها از خشک شدن چاه های کشاورزی پیشگیری و زمینه ایجاد شغل برای کشاورزان بیکار شده، فراهم شود. 
استاندار بوشهر با اشاره به نقش کشاورزان در طراحی، برنامه ریزی و اجرای این برنامه ها ادامه داد: کاهش 10 درصدی سطح زیر کشت بعنوان یکی از طرحهای کوتاه مدت برای حل بحران آب است که اجرای آن به همکاری کشاورزان نیاز دارد. 
سالاری بیان کرد: مسدود کردن چاه های غیر مجاز یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب است اما برای اجرای این سیاست باید با منطق با مردم برخورد کرد. 
وی با تاکید بر تکمیل مطالعات سد دهرود گفت: اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری در مناطقی که مشکل بیشتری دارند، ضروری است. 
وی گفت: دراجرای هر طرحی تلاش می شود به اقتصاد خانواده ها صدمه وارد نشود. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: حذف کشت های آب بر، توسعه آبیاری نوین و جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت از راهکارهای اصلی برای احیای دشت های دهرود و تنگ ارم است.
شاهپور رجایی افزود: با توجه به بحران منابع آب زیرزمینی و ممنوعه شدن دشت ها، اجرای طرحهای حفظ و تقویت منابع آب زیرزمینی در دشت دهرود و تنگ ارم ضروری است.
وی اظهارکرد: با توجه به وابستگی اقتصاد و زندگی مردم منطقه دشت دهرود و تنگ ارم به بخش کشاورزی، اجرای طرحهای احیا و تعادل بخشی از کوچ جمعیت در این منطقه جلوگیری می کند.
رجایی گفت: در زمان حاضر 75 حلقه چاه فعال کشاورزی منطقه دهرود خشکیده و از مدار بهره برداری خارج شده است.
رجایی اظهار کرد: با توجه به وابستگی زندگی مردم منطقه دهرود و تنگ ارم به کشاورزی شرایط موجود باعث بیکاری مردم شده و این منطقه از جمله محدود مناطقی است که نرخ رشد جمعیت در آن منفی و یا در حد تثبیت است که این امر زندگی مردم را با تهدید روبه رو کرده است.
وی اضافه کرد: اجرای این پشنهادها علاوه بر اینکه هزینه برنیست هیچگونه فشاری به بهره برداران وارد نمی کند و منجر به تقویت سفره های زیرزمینی و ایجاد اشتغال برای مردم می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در زمان حاضر سه هزار هکتار گندم در دشت ارم کشت می شود که به صورت آبیاری غرقابی است و سالانه پنج هزار مترمکعب آب برای هرهکتار مصرف می شود که در صورت اجرا و توسعه طرحهای آبیاری تحت فشار 3 تا 4 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی وبیلان منفی سفره های زیرزمینی نیز جبران خواهد شد.
رجایی افزود: اجرای طرحهای آبخیزداری، آبخوانداری و تغذیه مصنوعی در دشت دهرود و تنگ ارم که روان آب در آن بدون بهره برداری خارج می شود، ضروری است.
وی یادآور شد: با توجه به همکاری مردم در اجرای طرحهای تعادل بخشی راه اندازی تشکل های آبران و نهادهای غیردولتی از سوی تعاون روستایی برای ساماندهی و روان شدن کار مردم از دیگر ضرورت ها در این منطقه است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: اجرای طرح اصلاح شیوه آبیاری، کاهش سطح زیرکشت، مسدود کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتور، تکمیل سد دهرود و تنگ ارم منجر به کاهش 16.8 میلیون مترمکعب برداشت آب در دشت دهرود می شود.
شاپور رجایی با تاکید بر تبدیل چاه های آب کشاورزی از دیزلی به برقی افزود: 47 چاه غیرمجاز در حوزه دهرود وجود دارد که از این تعداد 35 حلقه چاه فعال و 1.9 میلیون مترمکعب آب از این چاه ها برداشت می شود.
وی افزود: از مجموع 285 چاه مجوزدار در دهرود 99 حلقه چاه پروانه بهینه دارند و 186 مورد هم باید پروانه خود را اصلاح کنند.
رجایی با اشاره به اجرای طرح مطالعات سد دهرود گفت: مطالعه سد دهرود در مرحله مناسبی است و تا چند ماه آینده مطالعات این طرح نهایی می شود.
وی با بیان اینکه باید از آب سد دهرود برای احیای این دشت استفاده شود افزود: از سد تنگ ارم می توان 1.33 میلیون متر مکعب آب برداشت کرد و در صورت انتقال آب، آماده آب گیری است.
رجایی اضافه کرد: از مجموع 250 هکتار نخیلات دهرود که شامل 200 هکتارنخیلات و 50هکتار مرکبات است پیشنهاد می شود شیوه آبیاری از غرقابی به تحت فشار تبدیل شود.
وی گفت: لازمه تغییر شیوه آبیاری تحت فشار برقی کردن چاه های کشاورزی و پرداخت تسهیلات است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار