رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در راستای اجرای آبیاری تحت فشار برای اراضی کشاورزی و نخیلات دولت کمک‌های بلاعوضی به کشاورزان بوشهری کرده است.
کد خبر: ۳۵۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 01 January 2017
محمدتقی منوچهری بعدظهر امروز در جلسه شورای فنی استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به کمبود شدید منابع آبی و لزوم جلوگیری از خشک شدن نخلستان‌های موجود در استان بوشهر دولت موافقت کرد که تسهیلات بلاعوضی برای اجرای آبیاری تحت فشار در اختیار کشاورزان و نخل‌داران استان بوشهر قرار دهد.

وی بدون اعلام میزان این تسهیلات بلاعوض عنوان کرد: این تسهیلات در قالب بلاعوض و کم‌بهره به نخلداران و کشاورزان اعطاء می‌شود تا بتوانند با استقرار سیستم آبیاری تحت فشار از چاه‌های کشاورزی نقشی در مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که استفاده از منابع محدود آبی در شرایط خشکسالی موجود به هیچ نحوی مقرون به صرفه نبوده و به شکل ابیاری سنتی در هر هکتار تقریبا 21 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود در حالی که پیش‌بینی می‌شود با آبیاری تحت فشار به شکل نوین این میزان کمتر از 11 هزار مترمکعب آب در هر هکتار قرار گیرد.

منوچهری یادآور شد: وجود 6 میلیون اصله نخل در استان بوشهر و نیاز به آب در طی سه دوره طی یک سال، حجم گسترده‌ای از آب را طلب می‌کند که با اجرای طرح نوین آبیاری تحت فشار می‌توان این مشکل کم‌آبی برای نخیلات را حل کرد.

وی ادامه داد: هم‌‌اکنون طرح آبیاری تحت فشار در 26 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر به اجرا در آمده که 170 هکتار آن به شکل پایلوت در منطقه آبپخش شهرستان دشتستان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: هر چند دولت 220 میلیارد ریال برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به استان بوشهر اختصاص داده است اما این میزان اعتبار فقط می‌تواند سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی و نخیلات استان بوشهر را تحت این طرح قرار دهد.

وی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز، هم‌اکنون 20 هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان بوشهر در انتظار زیر پوشش قرار گرفتن در طرح آبیاری تحت فشار هستند.

منوچهری با بیان اینکه 22 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار ابلاغ شد، گفت: این میزان اعتبار زمینه تبدیل آبیاری 3 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر از سنتی به نوین و تحت فشار فراهم می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار