مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت پسیل مرکبات استان بوشهر را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۲۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 21 May 2017
احمد سبحانی اظهار داشت: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا، کاهش رطوبت نسبی هوا، وزش بادهای گرم و بروز پدیده ریزگرد، شرایط برای فعالیت آفات مرکبات، نظیر پسیل و مینوز در استان بوشهر کاملا فراهم است و در صورت عدم مدیریت صحیح این آفت، خسارت های سنگینی به مرکبات استان وارد خواهد شد.

وی گفت: آفت پسیل از آفات مکنده بوده که با تغذیه از شیره گیاهی باعث رنگ پریدگی، کوچک ماندن، پیچیدگی و تغییر شکل برگ شده و ضعف و زردی درخت را به دنبال داشته و در نهایت باعث کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول می شوند.

سبحانی افزود: پسیل آسیایی مرکبات علاوه بر خسارت مستقیم به درخت، از طریق مکیدن شیره گیاهی قادر به انتقال باکتری Liberobacter asiaticum عامل بیماری خطرناک میوه سبز (گرینینگ) مرکبات است و مینوز مرکبات نیز با تغذیه از پارانشیم برگ‌های نورسته و پیچیدگی و خشکیدگی آنها، از رشد بهاره سرشاخه ها جلوگیری کرده و خسارت زیادی می زند.

وی گفت: خوشبختانه در پایش هایی که در باغات مرکبات انجام شده است تاکنون آفت پسیل جز در مناطق محدودی از شهرستان جم در دیگر باغات استان بوشهر مشاهده نشده است و بیماری میوه سبز هم تاکنون در هیچ بخشی از استان مشاهده نشده است.

سبحانی در پایان در خصوص مدیریت پسیل مرکبات اظهار داشت: چون پسیل آسیایی مرکبات جز در مناطقی بسیار محدود، هنوز در باغات عمده استان مشاهده نشده است نکته مهم و اساسی، پیشگیری از ورود این آفت به باغات است که فقط با رعایت قرنطینه و انتخاب نهال از نهالستان های مجوزدار و سالم امکان پذیر است. لذا برای کنترل این آفت رعایت بهداشت باغ، مدیریت آبیاری و مدیریت تغذیه بسیار خائز اهمیت است و در نهایت برای از بین بردن کانون آلودگی به منظور جلوگیری از سرایت به بقیه باغات مبارزه شیمیایی با پسیل مرکبات الزامی است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار