بی‌آبی‌های سال قبل امان مردم استان بوشهر را بریده بود، مسئولان وعده دادند که سال بعد مشکلی نداریم؛ حالا تابستان نزدیک است و مردم نگرانند که وعده مسئولان در سال قبل جا مانده باشد.
کد خبر: ۴۲۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ 23 May 2017
بوشهر یکی از استان‌های کم آب کشور است که هر ساله در زمینه تامین آب مورد نیاز خود با مشکلات و کمبودهای زیادی روبرو بوده است و این مشکلات هر ساله بیشتر هم می شود.

سال گذشته، مردم استان بوشهر تابستان سختی را از نظر آب شرب پشت سر گذاشتند و نوبت‌بندی‌های بی‌برنامه باعث کلافگی بیش از حد تحمل برای مردم شده بود.

نوبت‌بندی‌ها به گونه‌ای بود که گاها در برخی از محلات تا چندین روز آبی وارد خانه‌ها نمی‌شد و مردم باید یا بی‌آبی را تحمل می‌کردند و یا آب را به قیمت بالایی خریداری و استفاده می‌کردند.

هر بار که مشکلی برای تامین آب مورد نیاز مردم پیش می‌آمد و نوبت آب‌دهی به مردم زیاد می‌شد، مسئولان اعلام می‌کردند که در حال رفع مشکل هستیم و انشاءالله سال آینده که منظور سال جاری بود، مشکلات به شدت کاهش می‌یابد.

حالا زمان آن وعده‌ها فرا رسیده است و مردم استان بوشهر امیدوار به تامین آب مورد نیاز خود به صورت مستمر هستند و البته نگران؛ نگران از این که باز هم وعده‌های مسئولان در سال قبل جا مانده باشد.

استان بوشهر منابع آبی ندارد

شاید یکی از مهمترین مشکلات بی آبی در استان بوشهر با بتوان نداشتن منابع آبی مورد نیاز دانست؛ هم اکنون بخش عمده آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق استان‌های مجاور از جمله فارس و کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود.

سال قبل در حالی که استان فارس نیز با کمبود منابع آب روبرو بود، آب ورودی استان بوشهر از کازرون قطع شد و این موضوع باعث افت قابل توجه منابع آبی در استان شد و نوبت‌بندی توزیع آب در استان بوشهر به هم ریخت.

منابع آبی موجود در استان بوشهر به دو صورت استفاده از چاه‌ها و تولید آب از طریق تاسیسات آبشیرین‌کن است که علاوه بر هزینه‌های بالا، تنها بخش کمی از آب مورد نیاز استان را تامین می‌کنند.

تامین ۹۰ درصد آب مصرفی از استان‌های همجوار

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: حدود ۹۰ درصد از منابع آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد تامین می‌شود و فقط ۱۰ درصد از طریق منابع داخلی تامین می شود.

سید محمد حسن باستی با بیان اینکه تامین آب مورد نیاز مردم به‌ویژه در فصل تابستان دغدغه اساسی مردم و مسئولان است، اضافه کرد: طرح احداث پروژه‌های آب‌شیرین‌کن نقاط ساحلی استان بوشهر تدوین شده است.

وی بیان کرد: برای تامین منابع پایدار آب آشامیدنی استان بوشهر برنامه‌های مختلفی تدوین شده که از جمله این اقدامات ایجاد آب شیرین‌کن درمناطق ساحلی به منظور تامین منابع مطمئن و پایدار آب شرب است.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر افزود: از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا در تابستان امسال کمترین مشکلات را در زمینه تامین آب مورد نیاز مردم در نقاط شهری و روستایی داشته باشیم.

شیرین‌سازی آب دریا

یکی از مهمترین راهکارهای تامین آب مورد نیاز استان بوشهر، شیرین سازی آب دریا است که با توجه به اینکه استان بوشهر سواحل طولانی را دارد، ظرفیتی مناسب برای تولید آب مورد نیاز محسوب می‌شود.

استاندار بوشهر در ارتباط با توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر گفت: بخش عمده آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود که تلاش داریم تا با توسعه آبشیرین‌کن‌ها زمینه تامین آب استان را فراهم سازیم.

مصطفی سالاری از توسعه زیرساخت‌های شیرین‌سازی آب دریا به عنوان یکی از راهکارهای مهم رفع مشکلات آبی استان بوشهر در درازمدت نام برد و افزود: در سواحل استان بوشهر چندین طرح مهم آبشیرین‌کن اجرا می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح دو پروژه آب شیرین‌کن در بوشهر و کنگان تصریح کرد: دو پروژه آب شیرین‌کن با مشارکت بخش خصوصی در کنگان و بوشهر اجرایی و افتتاح شد که هر کدام از این پروژه‌ها روزانه ۱۰ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، از طریق آب دریا شیرین‌سازی و به شبکه آبرسانی این دو شهر منتقل می‌شود.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: در سال گذشته عملیات اجرایی آب شیرین‌کن برای تامین آب شهرستان جم در شهر ساحلی سیراف آغاز شد.

وی از اجرایی شدن طرح آب شیرین‌کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر خبر داد و افزود: در تکمیل ظرفیت‌های تامین آب آشامیدنی شهر بوشهر به‌زودی پروژه آب شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر اجرایی می‌شود که با اجرای آن مشکل تامین آب در این شهر برطرف می‌شود.

فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه

در کنار تلاش‌هایی که مسئولان باید برای افزایش سهم آب استان بوشهر از استان‌های هم‌جوار و همچنین افزایش تولید آب شرب در استان داشته باشند، فرهنگ مصرف آب نیز باید در بین مردم اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در این زمینه اظهار داشت: مشترکان در کاهش مشکلات بحران کم آبی نقش مهمی دارند و در این راستا فرهنگ مصرف بهینه آب در مدارس ابتدایی استان بوشهر ترویج می‌شود.

کیقباد یاکیده با بیان اینکه برای گذشت از بحران کم آبی باید همگان مشارکت جدی داشته باشند گفت: تابستان در پیش است و با توجه به کاهش منابعی آبی استان بوشهر باید مشترکان آب در بهینه مصرف کردن این ماده حیاتی مشارکت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تاکید کرد: تنها راه برون رفت از تنش آبی در استان بوشهر رعایت الگوی مصرف است که این مهم در برنامه‌های مختلف مورد ارائه قرار گرفته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار