رئیس بسیج سازندگی استان بوشهر گفت: طرح‌های محرومیت‌زدایی یکی از اولویت‌های بسیج سازندگی است که در این راستا تمام روستاها و نقاط محروم استان بوشهر از اجرای طرح‌های عمرانی بهره‌مند شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 19 June 2017
بسیج سازندگی نقش مهم و تاثیرگذاری در اجرای طرح‌های زیربنای در بخش‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و تولیدی دارد به‌گونه‌ای که محرومیت‌زدایی از ماموریت‌های مهم سپاه است که به گفته رئیس بسیج سازندگی استان بوشهر در این راستا تاکنون 1045 پروژه با اعتبار 8 میلیارد و 362 میلیون تومان  در نقاط محروم استان بوشهر اجراء شده است.

روستای «بُن بید» محروم‌ترین نقطه استان بوشهر

حس خوبی دارد در ایام ماه مبارک رمضان در گرمای بالای 50 درجه استان بوشهر و بدور از هیجانات و تبلیغات سیاسی همانند همیشه مهمان ولی نعمتان انقلاب که همان محرومان از امکانات هستند باشیم، با اشتیاق با اقلام خوراکی بسته بندی شده برای همه خانواده‌های روستا عازم مناطق محروم می‌شویم، مقصد کجاست، روستای بن بید، محروم‌ترین روستای استان بوشهر که در جنوب شرقی شهرستان دشتی قرار داد و البته همسایه روستاهای استان فارس است.

از اسمش پیداست که باید منطقه ای بیابانی و دور دست باشد، چندی پیش از بچه های جهادی بسیج سازندگی شنیده بودم  وضعیت زندگی شان خوب نیست، تقریبا دیگر آثاری از کشاورزی در آنجا یافت نمی‌شود به هر حال به سبب شرایط روزه‌داری بعدازظهر به همراه مدیر و معاون بسیج سازندگی استان بوشهر با خودروی کاپرا سفید رنگ به سوی روستا حرکت کردیم.


راننده مزدا خود اهل روستای بن بید بود و از مسیر ناهموار و صعب العبور روستا آگاه بود به همین خاطر بعنوان راهنمای ما و جلوتر از دیگر خودروها حرکت کرد البته راننده مزدای آبی رنگ که یوسفی نام داشت، بنا به اظهار اهالی، تنها کارمند روستای بن بید است.

جاده خاکی است و خیلی باریک، پستی بلندی‌ها و چاله‌هایی که در سطح جاده است هر چند دقیقه ما را بالا و پایین پرتاب می‌کند! از نخستین شهری که حداقل امکانات را داشته باشد حداقل 30 کیلومتر فاصله دارد. بالاخره بعد از طی مسافت یک و ساعت و ربع در جاده‌های خاکی و شنی به روستای بن بید رسیدیم.

حدود 50 خانوار وسط یک دشت کوهستانی، یک کانکس کوچک نیز در گوشه‌ای از روستا خودنمایی می‌کند که بعدا مشخص شد انبار و محل توزیع اقلام و به عبارتی تعاونی روستا است.

تقریبا نزدیک اذان مغرب است و سرهنگ عباسی‌فر مدیر بسیج سازندگی استان بوشهر به همراه چند تن از اهالی، بر روی تپه‌ای، روستا را برانداز می‌کند و به محرومیت‌های مردم بن بید در دل کوهستان خیره می‌شود  راههای صعب العبور و فاصله زیاد روستا به شهر و نرسیدن امکانات به اهالی، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، اوقات فراغت نوجوانان، بیکاری جوانان از مهمترین دغدغه وی است که با چندتن از همراهان مطرح می‌کند.


در بدو ورود به مسجدِ روستا تابلویی خودنمایی می‌کند که شور و انگیره خدمت را در دل مهمانان دو چندان می‌کند "احداث این مسجد توسط بسیج سازندگی است"؛ همین تابلو سند و یادآور پیشتازی بسیج در خدمت به محرومان است که با وجود گذشت 38 سال از عمر انقلاب، محرومان ساخت و سازهای انجام شده در روستاها را با نام "بسیج سازندگی" می‌شناسند.

وقتی سوالی در رابطه با شغل اهالی روستا پرسیدیم یکی از ریش سفیدان روستا این چنین به ما می‌گوید: تنها شغل برخی از مردم روستا دامپروری است و برخی دیگر هم فقط از طریق یارانه امرار معاش می‌کنند!

جوانی در گوشه مسجد بود که به نظر می‌رسید مدت‌ها منتظر آمدن مسئولی به روستا است که درد دل‌هایش را تعریف کند؛ به طرف ما آمد و یکباره با لحنی غم انگیر گفت: ظاهرا ما جزو مردم به حساب نمی‌آییم چرا که به خواسته‌هایمان بی توجهی می‌شود! بارها شده که برخی اهالی روستا به خاطر بیماری در پیچ و خم جاده‌های خاکی و صعب العبور روستا جان داده‌اند که نمونه بارز آن زن بارداری بود که بخاطر ناهموار بودن جاده خاکی روستا، نرسیده به بیمارستان به همراه فرزندش از دنیا رفت!

بعد از نماز برای صرف افطار مهمان خانه پسر جوانی که دهیار روستا بود، شدیم؛ سفره افطاری ساده و پر از معنویت در روستای بین بد پهن شد و به جای خودنمایی و خرج های آنچنانی از جیب بیت المال، فقط و فقط همدلی و مهربانی موج می زد.


در نشست صمیمی که ما بین مدیر بسیج سازندگی استان بوشهر با دهیار و شورای روستای بن بید انجام گرفت، بسیج سازندگی همچون گذشته در عمل متعهد شد در تابستان امسال اقدام به ساخت و احداث غسالخانه ساخت سرویس بهداشتی برای خانواده‌های نیازمند و تهیه و توزیع نوشت افزار ویژه دانش آموزان کند.

موقع خداحافظی با مردم روستای بن بید صدای جوانی مرا مجذوب خود کرد که گفت: "مردم روستا روی بسیج  سازندگی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ مثل دیگران ناامیدشان نکنید...!

بله، حس خوبی برای مردم است که بسیج به دور از هیجان‌ها و تبلیغات سیاسی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور به روستائیان بدون هیچ چشم داشت و استفاده تبلیغاتی خدمت می‌کنند و این ویژگی برگرفته از خصوصیات حضرت علی(ع) است.

هر وقت در جمع مردم روستاهای محروم حاضر می‌شوم به یاد جمله مقام معظم رهبری می‌افتم که فرمودند: شما  در اردوهای جهادی سفیران کار و تلاش  هستید.

وقتى شما در یک محیطى حاضر می‌شوید؛ در کویر، در کوهستان، در نقاط دور از دسترس، در میان مردم محروم مشغول کار می‌شوید، جوانى که در آنجاست، از شما الهام می‌گیرد و شما می‌شوید سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت. «من احیاها فکانّما احیا النّاس جمیعا»؛ شما دل‌ها را زنده می‌کنید؛ فایده‌ بزرگى است. فوائد فراوانى در این کار هست. این جریان عظیم را حفظ کنید."

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار