یکی از برنامه مهم برای حفظ ذخایر آبزیان در دریا اجرای طرح "دریابس" است که این طرح با درخواست صیادان برای جلوگیری از صدمه زدن به زیستگاه‌های میگو اجرا و فعالیت صیاد و صیادی شناورها در آب‌های استان بوشهرممنوع می‌شود.
کد خبر: ۴۴۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 28 June 2017
یکی از زیستگاه‌های مهم آبزیان به ویژه ذخائرمیگو و انواع ماهی‌ها، آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر است که این ظرفیت موقعیت مناسبی برای فعالیت صید و صیادی و شیلاتی فراهم کرده است.

استان بوشهر با داشتن بیشتر مرز دریایی با خلیج فارس فرصت مهمی برای توسعه فعالیت‌های تولیدی، اشتغال‌زایی، صید و صیادی و آبزی‌پروری فراهم کرده است.

 به گفته رئیس امور صید شیلات استان بوشهر 36 بندر صیادی در استان بوشهر فعال است که  ضمن ارائه خدمات لازم به صیادان، صید 568 لنج و 485 قایق صیادی تخلیه می‌شود.

صید 62 هزار تن انواع آبزیان در آبهای استان بوشهر

منصور پاپری از صید 62 هزار تن ماهی در آبهای استان بوشهر خبر داد و  گفت: 12 هزار صیاد استان بوشهر با استفاده از یک‌هزار  و 53 شناور صیادی سال گذشته  بیش از 62 هزار تن ماهی صید کردند.

رئیس امور صید شیلات استان بوشهر یکی از مخرب‌ترین روش‌های صید را کف‌روب تا ترال دانست و تصریح کرد: این گونه صید که به زیستگاه و ذخائر آبزیان صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند صید ترال یا کف‌روب است که به استثنای اعلام قانونی برای صید میگو انجام می‌شود در مابقی فصول سال که تخم‌ریزی آبزیان به ویژه میگو است این نوع روش صید در آب‌های استان بوشهر ممنوع است.

پاپری با تاکید بر ممنوع بودن صید میگو  تا زمان تعیین صید این آبزی بیان کرد: صیادانی که اقدام به صید غیرقانونی و بدون مجوز  میگو کنند با آنان  برخورد قانونی می‌شود  چرا که این نوع صید به زیستگاه‌های آبزیان خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

وی با تاکید بر برخورد قاطع قانونی با متخلفان صید ترال در استان بوشهر گفت:  صیادانی که اقدام به صید ترال به صورت غیرقانونی کنند ضمن اینکه مجوز صید آنها باطل می‌شود با آنان متخلف برخورد قاطع قانونی می‌شود.

اجرای طرح دریابس در آستانه صید میگو

هر ساله در آستانه آغاز صید میگو در استان بوشهر طرح دریا بس اجرایی می‌شود که در مدت تعیین شده، فعالیت صید و صیادی تا زمان آغاز صید میگو ممنوع می‌شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه طرح  دریابس برای حفظ ذخائر آبزیان از جمله نگه‌داری از زیستگاه‌های میگو اجرا می‌شود افزود:  طرح دریا بس که به درخواست صیادان اجرایی می‌شود در  کمیته مدیریت صیاد استان بوشهر با حضور نماینده  صیادان و اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر  تصمیم‌‌گیری می‌شود و بر اساس زمان تعیین شده، صیادان از رفتن به دریا برای صید و صیادی منع می‌شوند.

عباسعلی زنده‌بودی با بیان اینکه اجرای دریا بس به درخواست، فعالان بخش صید صیادی انجام می‌شود تاکید کرد:  با توجه به پیشنهاد جامعه صیادی و اتحادیه و تشکل‌های با مشارکت شیلات و پژوهشکده میگو«دریابس» در آستانه آغاز صید میگو  در آبهای استان بوشهر اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی گشت یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر تصریح کرد: گشت یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر برای نظارت و کنترل  فعالیت‌های صید و صیادی همواره از صیدهای غیر مجاز جلوگیری می‌کند و در زمان اجرای طرح دریا بس هیچ شناوری اجازه فعالیت صید و صیادی ندارد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه  اجرای طرح دریابس مزایای زیادی برای ذخایر آبزیان دارد بیان کرد: اجرای طرح دریا بس فرصت بازسازی ذخایر، تخم ریزی برای آبزیان بارور، جلوگیری از صید غیرمجاز و آماده شدن صیادان برای فعالیت صید میگو را فراهم می‌کند.

زنده‌بودی اجرای طرح دریابس را فرصتی مناسب برای انجام تعمیرات شناورها و ادوات صیادی به منظور افزایش ایمنی شناورها نیز دانست و تاکید کرد: با تعیین زمان صید میگو صیادان با اطمینان بیشتری برای صید این آبزی راهی دریا می‌شوند چراکه قبل از زمان صید میگو، ذخائر این آبزی محفوظ مانده بود.

آغاز گشت تحقیقاتی دریایی برای تعیین زمان آغاز صید میگو

رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخائر پژوهشکده میگو در بوشهر گفت: برای تعیین زمان فصل صید میگو در آب‌های خلیج فارس استان بوشهر گشت‌های تحقیقات دریایی فعالیت خود را از 7 تیر ماه  آغاز می‎کنند.

محمدجواد شعبانی  با اشاره به فعالیت گشت تحقیقاتی دریایی برای تعیین زمان صید میگو در آبهای استان بوشهر بیان کرد: هر سال در تیرماه برای دستیابی به تعیین زمان صیدی پایدار در اندازه تجاری مناسب گشت‌های تحقیقاتی دریایی پژوهشکده میگو در استان بوشهر با مشارکت صیادان این استان در خلیج فارس انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه 30 ایستگاه تحقیقاتی در خلیج فارس تعیین شده است افزود:  گشت‌‌های تحقیقاتی دریایی پژوهشکده میگو در استان بوشهر، فعالیت خود را در مناطق جزیره شمالی و هلیله در بوشهر و روستاهای باشی و رستمی در شهرستان تنگستان و نخیلو و مطاف در شهرستان دیر انجام می‌شود.

فعالیت سه گشت تحقیقاتی تا زمان تعیین صید میگو در استان بوشهر

رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخائر پژوهشکده میگو در بوشهر با بیان اینکه سه گشت تحقیقاتی تا زمان تعیین صید میگو در استان بوشهر انجام می‌شود گفت 70 درصد جمعیت میگوها در زمان گشایش صید باید دارای طولی بیش از 12 سانتیمتر باشند.

شعبانی با بیان اینکه استان بوشهر در زمینه زیستگاه ذخائر میگو دارای ظرفیت مهمی است خاطر نشان کرد: 40درصد میگوی کشور درآبهای خلیج فارس در استان بوشهر صید می‌شود و 65 درصد ذخایر میگوی استان ازگونه ببری سبز از بهترین گونه‌های میگوی خلیج فارس و بقیه گونه‌های سفید و سرتیز هستند.

با بیان اینکه صید ترال مخرب‌ترین نوع صید معرفی شده اظهار داشت: صید میگو به وسیله صید ترال یا کف روب انجام می‌شود که غیر از زمان تعیین صید میگو در اوقات دیگر استفاده از این روش صیادی ممنوع است.

وی با اشاه به اینکه استان بوشهر بهترین گونه میگوی دریایی دارد خاطر نشان کرد: 40درصد میگوی کشور در آب‌های خلیج فارس در محدوده استان بوشهر صید می‌شود.

رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخائر پژوهشکده میگو در بوشهر با اشاره به اینکه میگوی ببری سبز از بهترین گونه میگو است تصریح کرد:  65 درصد ذخایر میگوی آب‌های استان بوشهر از گونه ببری سبز از بهترین گونه‌های میگوی خلیج فارس و بقیه گونه‌های سفید و سرتیز هستند.

صید ترال مخرب‌ترین نوع صید معرفی شده است

صید میگو به وسیله صید ترال یا کف روب انجام می‌شود که غیر از زمان تعیین صید میگو در اوقات دیگر استفاده از این روش صیادی، ممنوع است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر با اشاره به اینکه یکی از مخرب‌ترین روش‌های صید که به زیستگاه و ذخائر آبزیان صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند صید ترال یا کف‌روب است اظهار داشت: صید ترال به استثنای اعلام قانونی برای صید میگو که به صورت ترال انجام می‌شود در مابقی فصول سال ممنوع است چراکه این نوع روش صید سبب نابودی مولدها و زیستگاه‌های آبزیان می‌شود.

محمد آبخو کاهش صید را ناشی از خسارت وارد شدن به ذخائر و زیستگاه آبزیان دانست و گفت: صید ترال یا کف روب از دیگر عوامل تهدید کننده ذخائر و زیستگاه آبزیان است که این نوع صید در دنیا برای حفظ ذخائر آبزیان منسوخ شده است.

وی با بیان اینکه صید ترال تنها در زمان صید میگو امکان پذیر می‌شود افزود: چون میگو از آبزیان کف‌زی است تنها روش صید این نوع آبزی ترال است که در زمان محدودی انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر دارای زیستگاه‌های مهم آبزیان  است  تاکید کرد: صید ترال و کف روب به این ذخائر آسیب‌های جدی وارد کرده که بر اساس اعلام موسسه تحقیقات و پژوهشکده میگوی کشور ذخائر آبزیان در استان بوشهر کاهش یافته که این کاهش نتیجه عمل صیادانی است که به صورت غیرمجاز اقدام به صید ترال می‌کنند.

فعالیت گشت یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر هم  با اشاره به جلوگیری از صید ترال در زمان‌های ممنوعیت صید تاکید کرد: برخورد با صیادان متخلف در اولویت برنامه‌های حراست، ماموران بازرسی و گشت یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر است.

عباسعلی زنده‌بودی با اشاره به اینکه تاکنون مجوز صید چند فروند شناور که به صورت غیر مجاز صید می‌کردند ابطال شده گفت: صیادانیکه که اقدام به صید ترال به صورت غیرقانونی کنند ضمن اینکه مجوز صید آنها باطل می‌شود با صیادان متخلف برخورد قاطع قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون گشت دریایی برای تعیین زمان صید میگو در استان بوشهر آغاز شده افزود: نتیجه فعالیت گشت‌های تحقیقاتی برای تعیین زمان صید میگو در کمیته‌ای بررسی و زمان صید میگو به روش ترال اعلام می‌شود.

صید به روش ترال که در اصطلاح محلی به «گوفه» معروف است در فصل صید میگو  انجام می‌شود.

با آغاز فعالیت گشت‌های تحقیقاتی دریایی زمان  صید میگو در آب‌های استان بوشهر تعیین ولی قبل از زمان صید میگو دریابس اعلام می‌شود که صیادان در مدت دریابس خود را برای فعالیت در تلاش صید میگو آماده می‌کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار