رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: حوزه هنری در استان، تلاش خود را بر پایه حمایت از آثاری که متعهدانه نسبت به وقایع روز جامعه در عرصه‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند، گذاشته است.
کد خبر: ۴۵۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹ 02 July 2017
امید پارسائی‌فر شنبه‌شب در آئین پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی سوره ماه اظهار داشت: هنرمندی که بر پایه نبض زمان حرکت می‌کند، هنرمندی است که به‌سمت جاودانگی پیش می‌رود و کدام هنرمند است که نخواهد در این مسیر قرار بگیرد.

پارسائی‌فر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های خوب این دوره از جشنواره، حضور نمایندگانی از تئاتر شهرستان‌های استان بود، تاکید کرد: این اتفاق بسیار مبارکی است و ما امیدوار هستیم، شاهد حضور هنرمندان در بخش‌های دیگری همچون سینما و ادبیات نیز باشیم زیرا یکی از دغدغه‌های امروز ما، تمرکززدایی از مرکز استان است.

وی در ادامه افزود: اعتقاد داریم هرچقدر که خدمات حوزه هنری به سمت شهرستان‌های استان حرکت کند، هنر در استان بارورتر می‌شود. با این هدف تلاش کردیم تا از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی شهرستان‌ها استفاده کنیم.

تکلیف جامعه هنری در مقابل مشکلات جامعه

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به ساخت مستندی از یکی از خانواده‌های آسیب‌دیده از تحریم‌ها که فرزند خود را به‌خاطر نبود دارو در زمان تحریم کشور از دست داده‌اند، گفت: سئوال مهمی در اینجا مطرح می‌شود و آن اینست که تکلیف جامعه هنری در قبال این رویدادهای تلخ چیست؟ آیا هنرمندان ما باید روایت‌گر دردهای جامعه در سطحی خاص باشند یا از طریق استراتژی واکنش سریع در قبال مسائل جامعه وارد گود شده و دغدغه‌ها را با هنر خود نشان دهند؟

وی بیان کرد: حوزه هنری در کل کشور، فعالیت‌ها و تولیدات هنری خود را براساس اتفاقات کشوری و حتی بین‌المللی، نظیر صدمات و آسیبهای ناشی از بمباران‌های شیمیایی و یا اقدامات تروریستی و... که تراژدی غم‌انگیزی را رقم می‌زنند، تعیین کرده و این یکی از دغدغه‌های مهم حوزه هنری است.

پارسائی‌فر گفت: توانمندی هنرمندان ما در کل کشور بسیار فراتر از وضعیت فعلی است. هرچند که هنرمندان ما به‌ویژه در عرصه نمایش از دهه‌های گذشته تاکنون واکنش‌های سریعی نسبت به اتفاقات جامعه داشته‌اند؛ چه جامعه‌ پیش از انقلاب و چه پس از آن. اما انتظار می‌رود، هنرمندان باتوجه به نبوغ و تیزبینی منحصربه‌فرد خود در عرصه ملی، آثار تولیدی بیشتری نسبت به مسائل جامعه داشته باشند و بیش از بقیه حوزه‌ها به این رویدادها واکنش نشان دهند.

وی افزود: پدیده‌هایی همچون داعش و خشونت‌هایی که به شکل‌های گوناگون در عرصه‌بین‌المللی نسبت به مردم اعمال می‌شود، پدیده‌هایی نیستند که هنرمندان ما بدون توجه از کنار آن بگذرند. در حال حاضر تروریست تلاش می‌کند تا وارد مرزهای ما بشود که البته به یمن رهنمون‌های مقام معظم رهبری و تلاش‌های همه‌جانبه دستگاه‌های مختلف و همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از امنیت استثنایی برخوردار هستیم. اما نکته اینجا است که نقش هنرمندان ما در فضای کنونی چیست. هنرمندان در عرصه سینما، نمایش، هنرهای تجسمی و ادبیات و... باید چه واکنشی داشته باشند.

توجه هنر به مسائل اجتماعی

رئیس حوزه هنری استان بوشهر یادآور شد: آثار هنری شناخته شده در جهان، عمدتا آثاری بوده‌اند که در زمان خودشان نسبت به حوادث واکنش نشان داده‌اند و بی‌توجه نبودند. چقدر فیلم و نمایش روی موضوعات جنگ جهانی ساخته شده است و یا وقتی که غرب مبانی بنیادیش را در خطر دید، آثاری همچون، رمان‌های «در غرب خبری نیست» و «ظلمت نیم‌روز» را تولید کرد که از جمله آثاری بودند که در کشورهای مختلف مورد استفاده هنرمندان سینما و تئاتر قرار گرفته و هنوز هم شاهد هستیم که بر پایه آن فیلم و نمایش‌های مختلفی ساخته می‌شود.

وی تاکید کرد: چرا ما با داشتن مبانی ارزشی که تا این اندازه قوی و انسان‌ساز است در آثار هنری از آنها استفاده نکنیم؟ در حال حاضر اتفاقاتی که در خاورمیانه در حال رخ‌دادن است و یا اتفاقاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور روی داده است (دفاع مقدس، سازندگی جامعه، زخمهای ناشی از تحریم، شهدای حرم، تلاشهایی که برای حفظ مرزها در حال انجام است و...)، فرصتی استثنایی برای هنرمندان فراهم آورده است تا با استفاده از آن به خلق آثار ارزشمند، ماندگار و تاثیرگذاری بپردازند.

پارسائی‌فر گفت: حوزه هنری در استان، تلاش خود را بر پایه حمایت از آثاری که متعهدانه نسبت به وقایع روز جامعه در عرصه‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند، گذاشته و بدون شک این آثار، حمایت حوزه هنری استان را خواهند داشت.

وی افزود: باید روی مبانی فکری و زیستی خود شجاعانه واکنش نشان داده و بدون شک هرگاه بدینگونه عمل کردیم و آثاری در این راستا تولید شده در عرصه جهانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. بنابراین از شما هنرمندان تقاضا می‌کنم که تلاش خود را بیش از پیش بر این مسائل قرار دهید. مقام معظم رهبری جمله‌ای طلایی درباره هنر نمایش فرموده‌اند: «تئاتر منبر است و حتی فراتر از منبر» بنابراین شما اطمینان داشته باشید باتوجه به نگاهی که هم حوزه هنری و هم سایر دستگاه‌های فرهنگی به این مقوله دارند از این آثار حمایت خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار