مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۱۰۰ هزار قطعه پرنده در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو استان بوشهر هر سال لانه گزینی و زادآوری می‌کنند.
کد خبر: ۴۵۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ 09 July 2017
حسین دلشب ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه مناطق حفاظت شده ساحلی استان بوشهر موقعیتی ویژه برای زیست و زاد و ولد پرندگان فراهم کرده است اظهار داشت: پارک ملی دیر-نخیلو از مهم‌ترین جزایر چهارگانه حفاظت شده مند است  به گونه‌ای که به‌عنوان یکی از مناطق زاد‌آوری کلنی‌های پرستوهای دریایی است.

وی متوسط جمعیت پرندگان دریایی در جزیره نخیلو را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به مساحت 34 هکتاری جزیره  این منطقه مهم زیستگاهی، به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم جوجه‌آوری پرندگان در خاورمیانه می‌توان معرفی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه پرندگان جوجه‌آور تابستان‌گذران در جزایر استان بوشهر آماربرداری شدند افزود: عملیات پایش و آماربرداری از پرندگان جوجه آور تابستان گذران  در هفته دوم  تیر ماه توسط کارشناسان و محیط بانان در جزایر استان بوشهر از جمله جزیره نخیلو انجام شد.

دلشب، با اشاره به اینکه پارک ملی دریایی دیر- نخیلو و نایبند محل زیست انوع پرندگان  است گفت:  بیش از 120 گونه پرنده از انواع کاکایی‌ها، مرغابی‌ها، فلامینگو، پلیکان، سلیم ها، آبچلیک‌ها در این مناطق حفاظت شده شناسایی شده است.

وی، جزیره نخیلو را یکی از مهمترین کانون‌های زادآوری و تابستان گذرانی پرستوهای دریایی خلیج فارس دانست و خاطر نشان کرد:آماربرداری با استفاده از روشهای معمول بین المللی و بسته به  شرایط رفتاری و زیستگاهی هر یک از گونه‌ها و معمولا با پلاک‌گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه مورد نظر صورت می‌گیرد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه هر ساله حدود 100 هزار قطعه پرنده در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو  لانه گزینی و زادآوری دارند گفت: اکثر آنها متعلق به گونه‌های  پرستوهای دریایی کاکلی‌کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگ‌خواراست.

دلشب با بیان اینکه ین پرندگان از فروردین ماه مهاجرت خود را به این جزیره آغاز کرده‌اند خاطر نشان کرد: پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه‌ها در شهریور ماه از این منطقه خارج  می‌شوند.  

وی بیان کرد: ابتدا اگرت‌های ساحلی و سپس سلیم‌های خرچنگ‌خوار و متعاقب آنها پرستوهای دریایی کاکلی کوچک و بزرگ ، پشت تیره و گونه سفیدتخمگذاری و زادآوری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر حفاظت بیشتر از پرندگان  مناطق حفاظت شده تاکید کرد: هر گونه بازدید، عکاسی و گردشگری ددر جزیره نخیلو باید صرفا" با هماهنگی و کسب مجوز لازم از اداره کل محیط زیست استان بوشهر صورت گیرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار