مسئول واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با اهداء اعضای ۳۰ بیمار مرگ مغزی استان بوشهر و پیوند اعضاء به بیماران نیازمند، جان ۹۰ بیمار نجات داد.
کد خبر: ۴۵۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 09 July 2017
علیرضا باقری بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهربا بیان اینکه اعضای اهدایی هر کدام از بیماران مرگ مغزی، جان سه تا چهار نفر را نجات می‌دهد اظهار داشت: اهدای عضو می‌تواند سبب نجات چند انسان به صورت همزمان شود که البته تحقق چنین مسئله‌ای نیاز به کار فرهنگی درازمدت دارد تا زمینه گرایش به چنین رفتار پسندیده‌ای افزایش یابد.

وی با  تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو  بیماران مرگ مغزی بیان کرد: با توجه به اینکه در هر دقیقه در جهان یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می‌شود و هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به دریافت عضو می‌میرد و در هر 12 ساعت یک نفر عضو دریافت می‌کند باید افزون بر اینکه در بخش پیشگیری برای حفظ سلامتی افراد برنامه‌ریزی کرد در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه نیز تلاش شود.

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش اهداء عضو  بیماران مرگ مغزی در استان بوشهر خبرداد و خاطر نشان کرد: از سال 84 تاکنون  در استان بوشهر 30 تن از بیماران مرگ مغزی اعضای آنها اهداء شده که درمجموع به 90 بیمار نیازمند پیوند عضو جان دوباره بخشیده است.

باقری با بیان اینکه آمار اهدای عضو در استان بوشهر از سه مورد در سال 94 به 12 مورد در سال 95 افزایش‌یافته تصریح کرد: در سه ماه نخست امسال تاکنون شش مورد اهداء عضو بیماران مرگ مغزی انجام‌شده، این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در این مدت تنها یک مورد اهدا عضو انجام‌شده بود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بیمارانی که در استان بوشهر به اهدا می‌رسند با میانگین سنی 20 سال و نوجوان و جوان هستند گفت: ارگان‌های ریه، قلب، کلیه، کبد، پانکراس و روده ازجمله اعضایی هستند که امکان اهدا دارند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، کمبود نیرو در بخش تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و آموزش در بخش‌های مختلف را ازجمله مهم‌ترین مشکلات این تیم عنوان کرد و افزود: همکاری ضعیف برخی از آی. سی. یوها در اعلام مورد مرگ مغزی به تیم فراهم آوری اعضای پیوندی ازجمله مشکلات این بخش است.

باقری بابیان اینکه علت اصلی کمبود ارگان‌های موردنیاز پیوندی رضایت ندادن خانواده‌ها به سبب وجود امید در زنده ماندن عزیزان آنها است خاطر نشان کرد: سنگین‌ترین بخش کار پیوند رضایت گیری از خانواده‌های فرد مرگ مغزی است و تصور می‌کنند مرگ مغزی همان کماست و امکان بازگشت بیمارشان وجود دارد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار