رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B یکی از مهمترین راهکارهای مؤثر درکاهش شیوع این بیماری در شهرستان جم بوده است.
کد خبر: ۴۷۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 07 August 2017
احمد قاسمی صبح دوشنبه در نشست با شهروندان جم اظهار داشت: بیماری هپاتیت(التهاب کبد) می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی از جمله بسیاری از داروها، ویروس‌های مختلف، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های ژنتیکی پدید آید.

وی اضافه کرد: این بیماری با ایجاد التهاب و تورم در کبد به بافت کبد آسیب جدی وارد می‌کند. مهمترین عامل ایجاد کننده آن ویروس‌ها هستند که تا کنون ۶ نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است و شایع‌ترین آنها در دنیا، ویروس هپاتیت A و B و C است.

قاسمی افزود: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که امروزه در دنیا ۵۰۰ میلیون نفر مبتلا به یکی از بیماری‌های هپاتیت نوع  B و C هستند؛ یعنی از هر ۱۲ نفر، یک نفر به هپاتیت  B و C مبتلا است که حدود یک سوم جمعیت جهان را شامل می‌شود و هپاتیت B یکی از خطرناک ترین انواع آنها است.

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که طبق دستورالعمل کشوری واکسیناسیون  روتین کودکان برای متولدین سالهای ۱۳۷۲ به بعد انجام گرفته و هم اکنون نیز ادامه دارد توضیح داد که همزمان با سراسر کشور  در یک برنامه ۴ ساله متولدین ۶۸ تا ۷۲ نیز واکسینه شدند .

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم افزود: از بین انواع هپاتیت شایع‌ترین نوع هپاتیت در شهرستان جم هپاتیت B است که لازم است شهروندان از راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری اطلاع کافی داشته باشند.

قاسمی خاطرنشان کرد: انتقال از طریق مادر آلوده به جنین، خون و فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس، تماس‌های جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به هپاتیت، استفاده از سرنگ آلوده مشترک برای تزریق، خالکوبی و تاتو کردن یا سوراخ کردن گوش با وسایل آلوده به ویروس، استفاده از مسواک یا تیغ ریش تراش که آلوده به خون است و اقدامات دندانپزشکی در مراکزی که وسایل به خوبی ضد عفونی نمی‌شود از راه‌های انتقال هپاتیت B هستند.

وی تاکید کرد: تزریق واکسن بر علیه بیماری هپاتیت B در گروه در معرض خطر، پرهیز از بی‌بند و باری‌های جنسی و تماس‌های جنسی محافظت نشده، عدم استفاده از سرنگ مشترک، شناسایی مادران آلوده به ویروس، عدم استفاده مشترک از ریش تراش، مسواک، لوازم آرایشی یا لوازم شخصی دیگران، ضد عفونی کردن همه لوازم جراحی، دندان‌پزشکی و پزشکی، آزمایش خون همه اهداء کنندگان خون، جلوگیری از خال‌کوبی، حجامت و ختنه به صورت سنتی نیز از راه‌های پیشگیری از انتقال این بیماری است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار