معاون تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: ۶۰ هزار ویژه‌برنامه دهه اول محرم شامل سینه‌زنی، زنجیرزنی، روضه‌خوانی، سنج ودمام، همایش شیرخوارگان و ... در استان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۹۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲ 23 September 2017
حجت‌الاسلام علی‌پناه محمودی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم و برنامه‌های مختلف ماه محرم، نشست‌های ستاد شئون فرهنگی استان بوشهر را برگزار کردیم و در شهرستان‌ها نیز در تعامل با ائمه جمعه و مسئولان شهرستانی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به همزمانی ماه محرم، هفته دفاع مقدس و هفته امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: تلاش داریم تا این برنامه‌ها با کیفیت مناسب برگزار شود و به اهداف مورد نظر دست یابیم.

برگزاری ۱۰ همایش میثاق با عاشورائیان

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر از برگزاری ۱۰ همایش میثاق با عاشورائیان در سطح شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: این نشست‌ها ویژه هیئات مذهبی برگزار شد و در سطح بخش‌ها نیز برنامه‌های خوبی برگزار شد.

وی همچنین به برگزاری ۱۰ همایش طلایه‌داران تبلیغ در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: روز جمعه نیز همایش شیرخوارگان حسینی در بخش‌ها و شهرها و روستاهای مختلف استان برگزار شد.


اعزام هزار و ۷۰ مبلغ و مبلغه

محمودی‌نیا از اعزام هزار و ۷۰ مبلغ و مبلغه در دهه اول محرم امسال خبر داد و اضافه کرد: ۸۰۰ نفر بومی و ۲۷۰ نفر غیربومی هستند که شامل ۳۰۰ مبلغه و ۷۷۰ مبلغ است.

وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک با آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی گفت: گفتمان‌های دینی در سطح مدارس متوسطه خواهر و برادر استان بوشهر برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: موضوعاتی همچون ولایت، سبک زندگی اسلامی، فضای مجازی، معارف نهضت عاشورا، آسیب‌های اجتماعی در این گفتمان‌ها مطرح می‌شود.

وی از برگزاری مراسم عزاداری در حسینه‌ها و مساجد سراسر استان طی ماه محرم خبر داد و افزود: در تکیه‌های مردمی نیز مراسم عزاداری برپا می شود و ایستگاه‌های صلواتی و توزیع نذورات انجام می‌شود.

مقابله با آسیب‌ها و بدعت‌ها

محمودی‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد آسیب‌ها و بدعت‌ها در مراسم عزاداری بیان کرد: در استان بوشهر کمترین آسیب‌ها را در هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی داریم. نظارت دقیق توسط شورای هیئت‌های مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم که بایدها و نبایدها را مطرح کنیم و با تصمیم‌گیری مناسب در این زمینه، دستورالعمل‌ها به هیئت‌ها ارسال می‌شود تا زمینه کاهش اسیب‌ها فراهم شود.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: در حوزه شبکه تبلیغ نیز این توصیه‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود و تلاش داریم که آسیب‌ها احصاء شود و کمترین آسیب را داشته باشیم.


برقراری نظم و نظارت بر بهداشت

وی از همکاری و تعامل با نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت مناسب برای این برنامه‌ها خبر داد و بیان کرد: در زمینه بهداشت نیز همراهی خوبی با دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و مدیریت طبخ و توزیع نذورات و ایستگاه‌های صلوانی انجام می‌شود.

محمودی‌نیا با تاکید بر اینکه توصیه ما این است که هیئت‌ها هیچ‌کاری نکنند که باعث آزار مردم شود، افزود: اکثر هیئت‌ها در این زمینه رعایت می‌کنند و شاهد همراهی خوبی هستیم.

عزاداری استان بوشهر ریشه‌ای و خاص است

وی با بیان اینکه در این زمینه مشکلاتی را در عزاداری‌های سنتی استان داریم، تصریح کرد: عزاداری استان بوشهر ریشه‌ای و خاص است و گاها در برخی از هیئت‌ها در چهارمحل قدیم بوشهر مراسم ساعات آخر شب برگزار می‌شود  و تلاش داریم تا با برنامه‌ریزی مناسب این موضوع را حل کنیم.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر ادامه داد: در سطح کشور در بحث عزاداری هیئتی تجمع و یا راهپیمایی انجام می‌شود همه در یک جا عزاداری می‌کنند و سخنران واحد انجام می‌شود ولی در استان بوشهر عزاداری سبک خاصی دارد و به خاطر شکل خاص عزاداری به خوبی نمی‌توان تجمع بزرگ عزاداری ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: عزاداری استان بوشهر با تشکیل حلقه‌های به هم پیوسته، با شرایط خاص نوحه‌خوانی و گاها الزم به برگزاری مراسم زیر سقف، شرایط خاصی ایجاد می‌کند که به ناچار تعداد افراد را با محدودیت روبرو می‌کند.


برگزاری عزاداری‌های خانگی

محمودی‌نیا اختلاط زن و مردم در این برنامه‌ها را یک آسیب مهم برشمرد و تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌ها به همه هیئت‌ها تاکید شده که با از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری شود.

وی به برگزاری مراسم و آئین‌های متنوع عزاداری در سطح استان بوشهر اشاره کرد و افزود: در بسیاری از منازل استان نیز طی محرم و صفر برنامه عزاداری خانگی و مجالس روضه‌خوانی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: مجلس عزاداری و روضه‌خوانی بانوان در استان بوشهر دارای ویژگی‌های خاصی است که اهمیت بالایی نیز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار