مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه ۳۳۰ هکتار از جنگل‌های حرای استان بوشهر در خلیج نایبند عسلویه قرار دارد گفت: با توجه به اعتبارات ملی ابلاغ شده امسال در ۴۳ هکتار از سواحل استان بوشهر گیاه حرا کشت می‌شود.
کد خبر: ۵۰۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 04 October 2017
سهیل مهاجری صبح امروز در نشست بررسی توسعه نهال حرا در اراضی ساحلی استان بوشهر با بیان این‌که عمده‌ترین محدوده جنگل‌های حرای استان بوشهر در مساحتی افزون بر 636 هکتار در شهرستان‌های عسلویه و دیر واقع شده‌‌اند اظهار داشت: جنگل‌های حرا در شهرستان‌های عسلویه و دیر به صورت طبیعی رشد می‌کنند به گونه‌ای که مساحتی افزون بر 636 هکتار از اراضی این شهرستان‌ها را تحت پوشش خود در آورده‌اند.

وی جایگاه  استان بوشهر در جنگل‌های حرا در کشور را سوم دانست و خاطر نشان کرد وجود این وسعت ازجنگل‌های حرا که به صورت طبیعی رشد کرده‌‌اند استان بوشهر را در جایگاه سوم کشوری بعد ازاستان‌های بندرعباس وخوزستان قرار داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: نایبند در عسلویه، ملگنزه و بردستان در دیر از مناطقی هستندکه عمده‌ترین جنگل‌های حرای طبیعی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مهاجری با اشاره به این‌که حدود330 هکتار از جنگل‌های حرای استان در خلیج نایبند در عسلویه قرار دارد  تصریح کرد: صنایع نفت وگاز شهرستان عسلویه تهدیدی برای جنگل‌های حرای خلیج نایبند که مساحتی حدود 330 هکتار را شامل می‌شوند به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه اداره جنگل‌داری وجنگل‌کاری اعتبارات ملی برای توسعه جنگل‌های حرا ابلاغ کرده است خاطرنشان کرد:  علاوه برکاشت مصنوعی حرا در 43 هکتار از اراضی استان، 43 هکتار بذرکاری نیز با توجه به اعتبارات ملی ابلاغ شده پیش بینی شده و این در حالی است که تولید حدود 58 هزار نهال نیز توسط اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری استان بوشهر در دست اقدام است.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر بیان کرد: اجرای این طرح در شهرستان عسلویه و دیر که جایگاه طبیعی جنگل‌های حرا است به سبب شرایط اکوسیستمی بیشترین موفقیت را حاصل کرد ه است.

مهاجری گفت: کاشت مصنوعی جنگل‌های حرا در شهرهای بوشهر و دیلم که بخش زیادی از جنگل‌های حرای آنها به سبب اقدامات شهرداری مبنی بر ایجاد بند خاکی از بین رفته بود موفقیت آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه هنوز از مقدار واقعی آسیب به این جنگل‌ها مساحتی در دست نیست و آسیب‌های وارده فقط روی عکس‌های گوگل و همچنین پایش‌های عینی مشاهده شده است گفت: شرکت‌های نفتی و گازی مستقر در عسلویه امکانات زیادی برای ترمیم و جبران آسیب‌های وارد شده برجنگل‌های حرا دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تاکید کرد: شرکت‌های نفت و گاز لازم است با هدف توسعه و ترمیم جنگل‌های حرا در منطقه نایبند عسلویه با اداره کل منابع طبیعی و اداره کل حفاظت محیط زیست این استان که متولی این جنگل‌ها هستند همکاری کنند.

مهاجری با اشاره به این‌که جنگل‌های مانگرو از چهره‌های جالب گیاهی سرزمین ایران محسوب می‌شوند که نوارساحلی خلیج فارس و دریای عمان را برای رشد خود برگزیده‌‌اند بیان کرد: اکوسیستم مانگرو از آنجا که زیستگاهی یگانه و منسجم را برای گونه‌های بی‌شماری از بی‌مهرگان تا مهره داران خشکی زی و آبزی فراهم کرده ازاجتماعات جانوری بی‌نظیری برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت جنگل‌های حرا از نظر زیست محیطی، گردشگری و اشتغال تصریح می‌کند: جنگل‌های حرا گونه‌های منحصر به فردی هستند و جایی می‌رویند که هیچ گونه گیاه و درخت دیگری رشد نمی‌کنند و از آنجا که نقش مهمی در محیط زیست خود ایفا و همچنین گردشگری و اشتغال را برای افراد جامعه فراهم می‌کنند لازم است تمامی افراد فعال در انجمن‌های زیست محیطی و منابع طبیعی (سمن ها)، شرکت‌های وابسته به نفت و شهرداری‌ها نسبت به همکاری با منابع طبیعی در راستای حفظ این گونه که گونه ذخیره گاه بیوسفری جنوب ایران محسوب می‌شود توجه جدی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار