مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مراتع جوابگوی نیازهای علوفه‌ای دام‌های بوشهر نیست که اجرای طرح‌های بهبود وضعیت عرصه‌های مرتعی در اولویت برنامه‌‌های استان بوشهر است.
کد خبر: ۵۰۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 08 October 2017
سهیل مهاجری ظهر امروز به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، با تاکید بر نقش مهم مراتع در  اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و تولیدی اظهار داشت: مساحت مراتع استان بوشهر یک‌میلیون و 260 هزار هکتار است که 55 درصد مساحت استان بوشهر شامل می‌شود و روستائیان و عشایر در قالب سامانه‌های عرفی از این مراتع بهره برداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یک‌میلیون و 500 هزار واحد دامی در استان بوشهر وجود دارد خاطرنشان کرد: مراتع جوابگوی نیازهای علوفه‌ای دام‌های استان بوشهر نیست و منابع طبیعی این استان به دنبال اجرای طرح‌ها برای بهبود وضعیت عرصه‌های مرتعی استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با تاکید بر توسعه زیرساخت‌ها برای تامین نیازهای عشایر در مدت استقرار در مناطق قشلاقی گفت: با توجه به استقرار عشایر در 5 ماه از سال در مراتع  باید راهکارهای اساسی برای تامین آب آشامیدنی و تقویت مراتع اجرایی شود.

وی اجرای طرح‌های حفاظت مشارکتی و توسعه گیاهان دارویی با بهره‌برداران منابع طبیعی و روستائیان را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تقویت مراتع استان بدون مشارکت روستائیان و عشایر امکان پذیر نمی‌باشد.

مهاجری هدف از اجرای طرح‌های مشارکتی با بهره برداران و توسعه گیاهان دارویی در روستاها را ایجاد انگیزه بین مردم و مشارکت مردمی با حفظ قابلیت موجود و استفاده از تنوع گیاهی استان به هدف حفاظت از پوشش گیاهی و عرصه‌های ملی و بهبود معیشت بهره برداران با مشارکت جوامع محلی برای فرهنگ سازی و کنترل عوامل تخریب در عرصه‌های ملی دانست.

وی ساخت و احیا آب انبارها و مخازن ذخیره آب برای روستائیان و عشایر در مراتع استان بوشهر را از مهمترین برنامه‌های مهم منابع طبیعی و آبخیزداری استان دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با تاکید بر توجه به اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی تصریح کرد: منابع طبیعی تجربه خوبی در زمینه اشتغال و طرح‌های اقتصاد مقاومتی با روستائیان استان دارد و به دنبال طرح‌های مختلف این اداره کل افراد زیادی در روستا مشغول به کار شدند.

مهاجری طرح‌های مختلف ترسیب کربن را تنها یکی از طرح‌هایی دانست که به سبب آن اشتغال‌زایی در روستاها تقویت شده و اکنون این طرح موفق در صورت تعیین اعتبار در روستاهای بیشی از استان تقویت می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار