در حالی که استان بوشهر به عنوان قطب تولید میگوی کشور، بیش از نیمی از میگوی پرورشی را تولید می‌کند، شرایط مناسبی از نظر صادرات این محصول ندارد.
کد خبر: ۵۰۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ 15 October 2017
امسال به نام سال اقتصادی مقاومتی، اشتغال و تولید نامگذاری شده است و با توجه به این شعار، تولید و صادرات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید تلاش شود که هم‌زمان با افزایش تولید، شرایط توسعه صادرات نیز فراهم شود.

در حالی که دولت یکی از اولویت‌های خود را توسعه تولید و حمایت از بخش تولید قرار داده است، اعتباراتی برای رونق تولید ارائه شده است و شاهد حرکت‌های نیز هستیم ولی این مهم نیازمند شتاب بیشتری است.

در کنار تولید، توسعه صادرات نیز موضوع مهم دیگری است که می‌تواند رونق‌بخش تولید نیز باشد؛ در صورتی که فضا برای صدور محصولات تولیدی فراهم نباشد، قطعا تولید دچار مشکل خواهد شد و تناسب در بازار به هم می‌ریزد.

استان بوشهر بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس دارد و با برخورداری از بنادر متعدد باید قطب صادرات کشور باشد و در شرایط کنونی نیز برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی تلاش ویژه‌ای شود.

تولید نیمی از میگوی کشور در بوشهر

استان بوشهر با برخورداری از اراضی ساحلی مستعد، شرایط ویژه‌ای برای فعالیت سایت‌های پرورش میگو دارد و با اجرای طرح‌های پرورش میگو در نقاط مختلف استان، بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به تولید و پرورش میگو در سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ساحلی استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: سالانه بیش از ۱۴ هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید می‌شود که بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور را شامل می‌شود.

عباسعلی زنده‌بودی از شناسایی هشت هزار هکتار اراضی مستعد برای پرورش میگو در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: زیرساخت های لازم برای پرورش میگو تاکنون در نیمی از این اراضی فراهم شده است.


وی از فعالیت ۱۶ مرکز تکثیر میگو برای تولید بچه میگو در استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۱.۲ میلیارد قطعه بچه میگو برای پرورش در مزارع میگوی استان بوشهر، تولید کرده‌اند.

زنده‌بودی ادامه داد: ۱۰ مجتمع پرورش میگو در نقاط ساحلی استان بوشهر راه‌اندازی شده که در این مجتمع‌های پرورشی، ۲۵۰ مزرعه فعال است که مرکز تکثیر، نیاز بچه میگوی استخرهای پرورشی را تامین می‌کنند.

تولید ۶۰ هزار تن میگو در برنامه ششم توسعه در نوار ساحلی استان‌های مختلف از سیاست‌های تدوین شده است که این میزان میگو در ۴ استان ساحلی جنوبی و شمالی کشور تولید می‌شود.

ضعف زیرساخت‌های بندری

تولید نیمی از میگوی پرورشی کشور و تلاش برای افزایش تولید در استان که بخش زیادی از آن راهی خارج از کشور می‌شود، بیانگر اهمیت صادرات این محصول است و باید بهترین شرایط برای صادرات این محصول در استان فراهم باشد.

با این وجود استان بوشهر شرایط خوبی از نظر صادرات این محصول استراتژیک ندارد و بخش عمده میگوی پرورشی استان بوشهر از طریق استان هرمزگان صادر می‌شود.

ضعف زیرساخت‌های بندری را می‌توان به عنوان مهمترین عامل صادرات محصولات تولیدی استان بوشهر از طریق استان هرمزگان عنوان کرد؛ به گونه‌ای که تولیدکنندگان و صادرکنندگان میگو، بنادر هرمزگان را بر بنادر استان برای صادرات محصول خود ترجیح می‌دهند.


راه‌اندازی میز صادرات میگو 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار داشت: به منظور حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان میگوی استان تلاش داریم تا زمینه صادرات این محصول را فراهم کنیم و میز صادرات میگو  در استان بوشهر راه‌اندازی شده است.

سید حسین حسینی محمدی اضافه کرد: بر این اساس در استان بوشهر اقدامات و پیگیری‌های لازم برای توسعه صادرات میگو صورت می‌گیرد. برای صادرات میگو به چین و اروپا از طریق مسئولان دیپلماسی کشور رایزنی کرده و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی خواستار حمایت دولت برای توسعه صادرات میگو شد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در تولید میگو، استان بوشهر می‌تواند عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: به منظور توسعه صادرات میگوی در بنادر استان بوشهر باید زیرساخت‌های بندری مناسبی ایجاد شود تا شاهد افزایش صادرات از استان باشیم.

لزوم ایجاد پورت صادرات آبزیان

یکی از مهمترین مشکلات در مسیر صادرات میگو از بنادر استان بوشهر این است که کشتی‌های بزرگ به بوشهر نمی‌آیند و صادرکنندگان نیز ترجیح می‌دهند از طریق بنادر استان هرمزگان، اقدام به صادرات میگوی خود کنند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: به منظور توسعه زیرساخت‌های بندری استان بوشهر برای صادرات آبزیان پیگیری‌های بسیار زیادی را داشته‌ایم.

عباسعلی زنده‌بودی با تاکید بر اختصاص بخشی از اسکله صیادی جفره در بوشهر برای صادرات آبزیان، خاطرنشان کرد: باید پورت اختصاص صادرات آبزیان در بوشهر ایجاد شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی نیز در این زمینه پای کار است و حاضر است که بخشی از هزینه‌ها را تامین کند و شاهد استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این زمینه خواهیم بود.


شرایط صادرات میگو در استان فراهم شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار بوشهر بر لزوم تلاش برای حضور محصولات تولیدی استان بوشهر در بازارهای جهانی تاکید کرد و گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر و عمان بازار خوبی برای محصولات استان دارند.
سعید زرین‌فر به تولید بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: باید شرایط صادرات بیش از پیش میگوی پرورشی در بنادر استان بوشهر فراهم شود.

وی خواستار همکاری و تلاش اداره‌ بندر استان بوشهر برای توسعه صادرات شد و اظهار داشت: باید با ایجاد جذابیت‌های مناسب و اختصاص مزیت‌ها در بنادر استان، شرایط را برای توسعه صادرات فراهم کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار بوشهر تصریح کرد: باید مشوق‌های برای صدور محصولات از بنادر استان تعریف و ارائه شود.

توسعه زیرساخت‌های بندری، تکمیل زیرساخت‌ها در جزیره نگین و لایروی بندر بوشهر می‌تواند زمینه را حضور کشتی‌های بزرگ در بندر بوشهر فراهم سازد که این موضوع به صورت جدی توسط اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر دنبال می‌شود و طرح‌های مهمی نیز در دست اجرا است که باید با تزریق اعتبارات مناسب در تکمیل آن تسریع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار