معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیماری جاروک چندین هزار هکتار از لیموترش جنوب کشور را نابود کرده است گفت: ۵ میلیون تن مرکبات امسال در دو خطه شمال و جنوب کشور تولید شده است.
کد خبر: ۵۶۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 12 February 2018

محمدعلی طهماسبی در نشست با مسئولان جهاد کشاورزی استان بوشهر در شهرستان دشتی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای در اولویت است اظهار داشت: حدود 400 اقلیم بزرگ و کوچک در ایران وجود دارد ویترین تنوع اقلیمی و زیستی از ویژگی‌های بارز است و ایران به‌شدت نیازمند محصولات گلخانه‌ای است.

وی از ایجاد باغ مادری در عرصه‌های مختلف خبرداد و افزود: در زمینهٔ نهال اصلاح‌شده، هسته دارها و دانه‌دارها مثل سیب، گلابی، شلیل و مرکبات باغ مادری ایجاد شده و اگر کسانی می‌خواهند نهال گواهی‌شده به منطقه حمل کنند حتماً باید از منابع دقیقی استفاده کنند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد‌: حدود 365 نهالستان وجود دارد که خود اظهاری است و کشاورزان درزمینهٔ نهال لیموترش حتماً باید مشورت کنند و خودسر اقدام نکنند.

طهماسبی با بیان اینکه سوسک سر خرطومی حنایی، تهدیدی برای نخلستان‌های کشور است  گفت: این بیماری نخلستان‌های سراوان، سیستان و بلوچستان، برخی از فارس، لار و لامرد آلوده کرده است.

وی تأکید کرد: از کشاورزان انتظار داریم که حتی یک پاجوش هم از مناطق دیگری خریداری نکنند و اگر می‌خواهند درزمینهٔ تولید خرما اقدام کنند کشت بافتی استفاده کنند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 98 درصد اراضی کشاورزی دشتی آبیاری تحت‌فشار است تأکید کرد: کشاورزان خام فروشی نکنند و برای این‌که ارزش‌افزوده فراهم شود در استان بوشهر و شهرستان دشتی کارخانه و صنایع دایر کنند دولت نیز از زنجیره تولید حمایت می‌کنند و وام‌های شش‌درصدی توسعه روستایی و اشتغال فراگیر آماده پرداخت است.

طهماسبی  از  وجود بیماری جاروک در باغات مرکبات خبرداد و خاطر‌نشان کرد: این بیماری در باغات مرکبات جنوب کشور سبب نابودی این باغات شده است.

وی با بیان اینکه بیماری جاروک به‌وسیله نوعی حشره کوچک منتقل می‌شود تصریح کرد: این بیماری تغذیه این حشره از شیره درختان لیمو است که شیره درختان را می‌مکد بیماری را از درخت آلوده به درخت سالم منتقل می‌کند  و سبب ضعف و مرگ تدریجی گیاه می‌شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: از کاشت ارقام حساس لیموترش و سایر مرکباتی که در برابر بیماری جاروک حساس هستند جلوگیری شود و با استفاده از ارقام بومی مقاوم مانند پرشین لایم و احداث باغات جدید با استفاده از نهال‌های گواهی‌شده و عاری از بیماری با پایه‌های مقاوم انجام شود.

وی از تولید 5 میلیون تن مرکبات امسال در دوخطه شمال و جنوب کشور خبرداد و افزود: این بیماری چندین هزار هکتار از لیموترش‌های منطقه جنوب کشور را نابود کرده است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای آوردن نهال دقت کنند و خارج از استان نهال وارد نکنند و پرشین لایم کشت کنند که نهال و پیوند آن در کشور وجود دارد و روی پایه‌های مرکباتی که آلوده نباشد انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار