مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در بوشهر گفت: در سال آبی جاری تا نیمه دوم بهمن ماه، ۵۲ میلیمتر بارش باران ثبت شده که نسبت به‌دوره درازمدت حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۵۶۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 13 February 2018

شاهپور رجایی با ابراز نگرانی از کاهش بارش باران در استان بوشهر اظهار داشت: بررسی ایستگاه‌های آب منطقه‌ای بوشهر نشان می‌دهد ‌امسال در فصل آبی تا نیمه دوم بهمن ماه،‌ بارش باران در استان نسبت به دوره درازمدت حدود 50 درصد کاهش داشته است.

وی از ثبت 52 میلیمتری بارش باران در استان بوشهر خبرداد و تصریح کرد: بر اساس برنامه ودوره درازمدت، انتظار می‌رفت از ابتدای مهر تا بهمن حدود 130 میلیمتر بارش باران در استان بوشهر ثبت شود این در حالی است که تاکنون 52 میلیمتر بارش ثبت شده که  بیشتر آن مربوط به  آذرماه بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، خشک شدن مراتع و عدم تامین نیاز علوفه دام عشایر را از عمده مشکلات کاهش باران دانست و تصریح کرد: تاخیر  در بارش باران ضمن خشک شدن مراتع و عدم تامین نیاز علوفه دام‌ها، خساراتی به کشاورزان دیم کار وارد کرده است.

رجایی،  بیان اینکه استمرار‌ خشکسالی‌‌ها ‌جای نگرانی دارد افزود: بوشهر اکنون هشتمین سال خشک خود را پشت سر می‌گذارد و تاخیر در بارندگی‌ها، اثرات زیان باری در حوزه کشاورزی و حتی آب آشامیدنی دارد.

وی، کاهش قابل توجه جریان رودخانه‌های استان بوشهر را‌ زنگ خطر برای کشاورزان دانست و تاکید کرد: تاخیر و کاهش بارندگی‌ها‌، مشکلات  تامین آب کشاورزان و نخلداران مضاعف کرده است که این زنگ خطری به این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه ‌رودخانه دالکی نسبت به دوره درازمدت حدود 70 درصد کاهش آب  دارد افزود: چون سد دالکی هنوز تکمیل نشده، تامین حقابه‌های رودخانه متکی به جریان رودخانه است که از 13 متر مکعب در ثانیه به 3 مترمعکب رسیده، یعنی فقط پاسخگوی 25 درصد حقابه پیش بینی شده است.

رجایی به وضعیت آورد آب رودخانه‌های شاهپور، باغان و مند پرداخت و خاطر‌نشان کرد: رودخانه شاپور حدود 73 درصد، رودخانه باغان حدود 30 درصد و رودخانه مند حدود 70 درصد کاهش آورد آب‌ داشته است.

وی با بیان اینکه سد رئیسعلی دلواری تامین کننده آب نخیلات منطقه شبانکاره و آبپخش است تصریح کرد: اکنون ذخیره سد رئیسعلی دلواری دشتستان به 107 میلیون متر مکعب رسیده، درحالی که سال گذشته در این مقطع 120 میلیون متر مکعب ذخیره داشته است که این وضعیت به هیچ وجه پاسخگوی حقابه‌های امسال نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر،‌ رودخانه باهوش تنگستان را خشکه رود نامگذاری و بیان کرد: این رودخانه که برای پاییز و زمستان امکان آبدهی نخیلات این شهر دارد‌ نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش آب دارد و عملا جریان پایه رودخانه قادر به تامین حقابه نخلستان‌های اهرم نیست از این رو، باغداران ناچار به استفاده از منابع آب زیرزمینی با کیفیت پایین هستند.

رجایی، از خشکیده شدن دشت‌های استان بوشهر خبرداد و خاطر‌نشان کرد: برخی دشت‌ها مثل بوشکان، طلحه، فاریاب، دهرود و جم عمق چاهها به سنگ کف خورده و آب دهی رودخانه‌ها به حداقل ممکن رسیده یا خشکیده است.

وی با تاکید بر برخورد قاطع قضایی و قانونی با اضافه برداشت از دشت‌ها و مسدود‌کردن چاه‌های غیر‌مجاز افزود: دشت‌های استان در صورت کنترل اضافه برداشت، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و تغذیه مصنوعی قابلیت احیا دارند که برنامه‌هایی نظیر مسدود کردن چاههای بدون مجوز با همکاری دستگاه قضایی در دست اجراست، ولی خسارت خشکسالی و کاهش بارندگی بیش از سرعت اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، یکی از راه‌های کاهش تنش آبی استان بوشهر را پیگیری منابع جایگزین آب مانند ایجاد آب‌شیرین کن  و تکمیل سدها دانست و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 40 درصد نیاز آبی استان‌های ساحلی از دریا  و ایجاد آب شیرین‌کن تامین شود، اما در مقابل اصلاح آبیاری کشاورزی که بالای 90 درصد مصرف آب استان را به خود اختصاص می‌دهد، باید با تلاش و جدیت بیشتری دنبال شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار