روز جم نزدیک است و با هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت گرفته، برنامه‌های متنوعی در این روز برای معرفی هر چه بهتر شهرستان جم و بزرگان و ظرفیت‌های این دیار برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 17 February 2018

شهرستان جم از لحاظ آب و هوایی بسیار معتدل است و این شهرستان در جنوب بوشهر واقع شده است و میزبان خانوارهای مجموعه نفت و گاز است، این شهرستان یک کشور کوچک با فرهنگ‌های متفاوت محسوب می‌شود.

۲۵ اسفند به نام روز جم نام‌گذاری شده است که تقارن آن با تولد یکی از عالمان بزرگ خطه جنوب آیت‌الله حاج شیخ فاضل جمی است و به همین مناسبت به پیشنهاد اساتید دانشگاه و فعالان فکری و فرهنگی هر ساله در همین زمان همایشی تحت عنوان همایش روز جم برگزار می شود.

 

جمی‌ها امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته اما متفاوت‌تر همایش روز جم را برگزار می‌کنند. جمی‌ها امسال نیز در تدارک برگزاری همایش روز جم اما پرشورتر از سال قبل هستند.

این روزها نشست‌های متعددی برای برگزاری بهتر همایش روز جم گذاشته‌اند که فعالان اجتماعی و فرهنگی شهرستان استقبال خوبی از آن کرده‌اند.

معرفی

تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر جم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: برای برگزاری باشکوه مراسم روز جم و معرفی بهتر شهرستان از همه مسئولین و مردم و نخبگان درخواست همکاری کرده‌ایم و جلسات متعددی نیز در همین راستا برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه نام‌گذاری ۲۵ اسفند به نام روز جم، تقارن آن با تولد یکی از عالمان بزرگ خطه جنوب آیت‌الله حاج شیخ فاضل جمی است.

پریشان با بیان اینکه امسال در نظر داریم هفته بزرگ داشت روز جم باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنیم گفت: در این راستا از همه نخبگان برای با شکوه برگزار شدن این برنامه‌ها دعوت کردیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر جم با بیان اینکه دبیرخانه دائمی روز جم با مسئولیت علی دانشمند یکی از نیروهای خوب این شهرستان دایر کرده ایم.

پریشان با تاکید کرد: هزینه کردن در عرصه فرهنگ و هنر هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری دراز مدت است گفت: امسال برنامه های خوب و متنوعی تدارک دیده شده است.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان جم یکی از شهرستان‌های خاص با آب و هوایی بی نظیر و دارای پتانسیل های بالای گردشگری محسوب می شود تاکید کرد: جم نیاز به معرفی بیشتر دارد و روز جم و هفته جم فرصتی برای معرفی بیشتر و بهتر این شهرستان است.

معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان

این عضو شورای اسلامی شهر جم تصریح کرد: هدف از برگزاری همایش روز جم معرفی و شناساندن ظرفیت ها و توانمندی‌های شهرستان از لحاظ علمی، صنعتی، کشاورزی، جاذبه‌های توریستی وگردشگری و توانمندی نیروی انسانی و سایر ابعاد از جمله این اهداف است.

وی بیان داشت:یکی دیگر از اهداف که مد نظر است، شهرستان ما به خاطر بیشینه تاریخی، فرهنگی و مذهبی که از دیرباز داشته و عالمان مشهوری نظیر آیت‌الله فاضل جمی و آیت‌الله محسنی جمی و دیگر بزرگانی که به موقع از آنها نام خواهیم برد و همایشی در خور نام آنها برگزار خواهیم کرد.

پریشان تصریح کرد: ما در سال‌های جاری چشم‌اندازی ترسیم کرده‌ایم و یکی از اهدافی که برای بخش علمی هفته جم در نظر گرفته‌ایم این است که بستری فراهم شود که سال‌های بعد همین روند کامل شود و در راستای چشم‌انداز طوری نباشد که کاری انجام شود و پرونده آن بسته شود تا سال بعد همین ایام در همین راستا برای پیگری بخش علمی این همایش دبیر خانه دائمی روز جم تاسیس کرده‌ایم.

این مسئول بیان داشت: باید ایده‌ها، افکار و نظرات نخبگان علمی و فرهنگی از حیطه نظری به حیطه عملی برسانیم.

پریشان اظهار داشت: برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جم را برون‌سپاری کرده‌ایم و با هزینه بیشتر امسال برنامه‌ها را نیز متنوع‌تر و جذاب‌تر کرده‌ایم.

وحدت مسئولان در روز جم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در راستای اطلاع رسانی بهتر، برای هفته بزرگ‌داشت روز جم سایت اختصاصی راه‌اندازی کرده‌ایم.

این عضو شورای اسلامی شهر جم تصریح کرد: ۱۷ ویژه برنامه در هفته نکوداشت روز جم در حوزه های فرهنگی، هنری، علمی برگزار می‌شود.

پریشان با بیان اینکه جایزه شعر جم نیز جهانی می‌شود گفت: طبق چشم‌اندازی که دبیرخانه همایش روز جم برای جایزه شعر جم ترسیم کرده است طی۴ سال این جایزه به صورت کشوری و در سال پنجم در سطح کشورهای فارسی زبان برگزار می شود.

این مسئول تاکید کرد: روز جم روز بزرگی است که در این روز تمامی مردم و مسئولین همه در زیر یک سقف به نام وحدت جمع می‌شوند و این روز بزرگ را جشن می گیرند و به استقبال سال جدید می‌روند.

تشریح ۱۷ برنامه روز جم

علی دانشمند مسئول دبیرخانه دائمی روز جم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: ۱۷ ویژه برنامه در هفته نکوداشت روز جم در حوزه های فرهنگی، هنری و علمی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌های روز جم در چهار سرفصل نشر، فرهنگی هنری و اجتماعی، ورزشی و تفریحی و فصل علمی آموزشی و فناوری برگزار می شود و نهایتا همایش پایانی روز جم را در آخرین روز هفته جم خواهیم داشت.

دانشمند افزود: در فصل نشر، کتاب منشآت فاضل جمی پس از ۲۰ سال با طرح جلد و ویراستاری جدید بازنشر می شود.

وی تاکید کرد: در دومین مورد، ۵۰۰ جلد از سومین جلد کتاب جامعه شناسی جم به قلم آقای نوبخت برای اهدا در مراسم پایانی روز جم خریداری می شود.

مسئول دبیرخانه دائمی روز جم اظهار داشت: در فصل فرهنگی، هنری و اجتماعی، ۹ برنامه شامل شبی با شاهنامه با حضور شاهنامه خوانان شهرستان و کشوری، جایزه شعر جم با گستره استانی، شبی با موسیقی محلی با حضور هنرمندان جم، کنسرت موسیقی با حضور خواننده مطرح کشوری، کنسرت خنده، استعداد یابی خوشنویسی و ایستگاه هنر در هفته جم برگزار می شود.

برگزاری ۵ برنامه ورزشی تفریحی

وی با بیان اینکه در فصل ورزشی و تفریحی ۵ ویژه برنامه وجود دارد گفت: برنامه های شامل جشنواره بازی های بومی و محلی و بازسازی عروسی محلی جم، تجلیل از ورزشکاران برتر سال، ویژه برنامه شبی با فوتبال با حضور بزرگان فوتبال، مسابقه محلی چوگو ( چوب و توپ)، مسابقه ترکیبی ورزشی خانوادگی اجرا می شود.

علی دانشمند خاطر نشان کرد: در فصل علمی آموزشی و فناوری دو ویژه برنامه مهم و جذاب نمایشگاه سیار علوم و فناوری ایران و استارتاپ یا ایده پروری برگزار می شود.

وی افزود: همایش پایانی روز جم پایان بخش برنامه هاست که در قالب سخنران ویژه و تجلیل از برترین های جم برگزار می شود.

مسئول دبیرخانه دائمی روز جم بیان داشت: در اولین روز هفته جم، آیین گل افشانی و عطر افشانی قبور مطهر شهدا و آیین کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری برگزار می شود.

وی افزود: برگزاری مراسم زیارت عاشورا با حضور کارکنان دولت در جوار آرامگاه شهید گمنام از دیگر برنامه های هفته جم است.

دانشمند بیان داشت: طبق چشم اندازی که برای جایزه شعر جم ترسیم شده طی ۴ سال این جایزه به صورت کشوری و در سال پنجم در سطح کشورهای فارسی زبان برگزار می شود.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این جایزه، توجه بیشتر به شعر آنهم با رویکرد حرفه ای و ارتقای هر چه بیشتر جایگاه شعر و شاعران و افزایش تولیدات ادبی در سطح شهرستان و استان و در مراحل بعد کشور است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار