کد خبر: ۶۴۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 14 August 2018

پیکر قرآن‌پژوه برجسته کشور در آب‌پخش خاکسپاری شد

بوشهر : در مراسمی با حضور گسترده و پرشور مردم، پیکر دکتر محمد رضایی قرآن‌پژوه برجسته کشور در آب‌پخش خاکسپاری شد.

 آئین تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر استاد علوم قرآنی دکتر محمد رضایی عصر دوشنبه در گلزار شهدای شهر آب‌پخش شهرستان دشتستان استان بوشهر با حضور گسترده و پرشور مردم برگزار شد.

استاد دکتر حاج محمد رضایی قرآن پژوه و از مفسران برجسته قرآن کریم بود که آثار و تالیفات زیادی (بیش از ۱۰۰ جلد) از خود در زمینه های تفسیر قرآن، جغرافیا، بهداشت و جمعیت شناسی بر جای گذاشته است. علاوه بر این ایشان طی چند دهه خدمات علمی خود هزاران شاگرد تربیت کرده است.

محمد رضایی در سال ۱۳۲۲ در روستای چم‌درواهی آبپخش شهرستان دشتستان دیده به جهان گشود. تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه را در آبپخش، برازجان و شیراز با رتبه ممتاز به پایان رسانید و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته جغرافیا در دانشگاه اصفهان ادامه داد.

علاقه وافر این مرحوم به معارف دینی سبب شد تا مطالعات گسترده خود را در حوزه علوم قرآنی از دوره جوانی آغاز کند. 

رتبه ممتاز استاد رضایی در دوره کارشناسی سبب شد تا با بورسیه دانشگاه اصفهان و سازمان ملل متحد، تحصیلات تکمیلی خود را در دهه ۵۰ شمسی در خارج از کشور و سپس در دانشگاه تهران در رشته بهداشت و جمعیت شناسی با موفقیت به پایان برساند.

وی از جمله دانشجویانی بود که به‌خاطر موفقیتهای علمی از سوی گاندی نخست وزیر فقید هند مورد تجلیل قرار گرفت. همچنین از سوی سازمان ملل متحد برای مطالعات جمعیت شناسی به کشورهای جنوب شرقی آسیا سفر کرد. 

رساله دکترای استاد رضایی در ۱۶ جلد با موضوع «جمعیت شناسی از دیدگاه قرآن» مورد توجه استادان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی از جمله آیت الله جوادی آملی قرار گرفت. پس از پایان تحصیلات به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به آموزش و تعلیم دانشجویان مشغول شد و فعالیتهای گسترده پژوهشی خود را پی گرفت.

وی بارها به عنوان استاد ممتاز این دانشگاه انتخاب شده بود. 

دوران تحصیل استاد با مبارزات ملت ایران علیه رژیم طاغوت همزمان شد و دوشادوش مردم ایران به فعالیت انقلابی پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز با تعلیم معارف قرآنی به رزمندگان اسلام در جبهه‌های جنگ، در جهاد مقدس ملت ایران ایفای وظیفه کرد. 

استاد رضایی قرآن پژوه و از مفسران برجسته قرآن کریم بود که آثار و تالیفات زیادی (بیش از ۱۰۰  جلد) از خود در زمینههای تفسیر قرآن، جغرافیا، بهداشت و جمعیت شناسی بر جای گذاشته است. علاوه بر این در طی چند دهه خدمات علمی خود هزاران شاگرد تربیت کرده است. 

فعالیت‌های زنده یاد دکتر رضایی در زمینه ترویج معارف قرآنی در طی چند دهه از جمله برگزاری محافل و جلسات پرشکوه تفسیر قرآن و آموزش مفاهیم قرآنی سبب شد تا بارها از فعالیت‌ها و خدمات قرآنی وی تجلیل شود. 

علاقه استاد به مردم و کشور چنان بود که وی پس از جنگ تحمیلی داوطلبانه عازم مناطق محروم و مرزی کشور شد و به آموزش و خدمات به مردم در زمینه بهداشت پرداخت. 

دکتر رضایی که به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط بود، از جمله استادانی بود که با وجود پیشنهادهای فراوان برای بورسیه، تدریس و پژوهش در دانشگاههای معتبر غربی از جمله دانشگاه‌های هاروارد و میشیگان حاضر به ترک وطن نشد. 

سرانجام در بیستم مردادماه سال ۱۳۹۷ و در شب شهادت حضرت امام محمد تقی (ع) استاد دکتر حاج محمد رضایی پس از بیش از پنج دهه خدمات علمی و قرآنی در سن ۷۵ سالگی به دیدار حق شتافت.

مراسم ترحیم و ختم زنده یاد دکتر رضایی عصر روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ٢٣ و ٢٤ مردادماه از ساعت ١٧ الی ١٩ در مسجد رحمت شهر آب‌پخش برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار