مدیرکل آموزش و پرورش :
بوشهر: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی و نیروی انسانی خصوصا معلم مهمترین مشکل این اداره است، گفت: با برخی تمهیدات تلاش می کنیم برای سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم نماند، هرچند می دانیم این شیوه ها منجر به کاهش کیفیت تحصیلی خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۸ 15 August 2018

بوشهر: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی و نیروی انسانی خصوصا معلم مهمترین مشکل این اداره است، گفت: با برخی تمهیدات تلاش می کنیم برای سال تحصیلی جدید هیچ کلاسی بدون معلم نماند، هرچند می دانیم این شیوه ها منجر به کاهش کیفیت تحصیلی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ ناصر کرمی در نشست گفتگوی مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش استان با خبرنگاران با بیان اینکه آموزش و پرورش سالهاست در اولویت برنامه ریزان کشوری قرار ندارد، تصریح کرد: در کنار مشکلات رفاهی و معیشتی فرهنگیان، طی دو، سه سال اخیر کمبود نیروی انسانی هم اضافه شده، طوی که برای سال تحصیلی پیش رو در استان 1800 معلم کم داریم.

وی ادامه داد: مجموع نیروی استخدام جدید و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان حدود 300 نفر می باشد که نیمی از میزان بازنشسته های امسال آموزش و پرورش استان را پوشش می دهد، از طرفی کمبود 3 هزار نیروی انسانی هم از گذشته وجود دارد.

کرمی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با شیوه هایی مثل تمدید ماموریت برخی از بازنشستگان، حق التدریس، سرباز معلم، فعالیت در نوبت دوم و خرید خدمات آموزشی مشکل کمبود نیرو را پوشش داده تا کلاسی بدون معلم نماند، هرچند خودمان نیز اذعان داریم این شیوه ها منجر به پایین آمدن کیفیت می شود، ولی چاره ای نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یکی از شیوه های پیش رو را تجمیع مدارس کم جمیعت دانست و اضافه کرد: دبستان ها را حتی با 2 دانش آموز هم تعطیل نخاهییم کرد و می توان با یک معلم-آموزگار و یک مدیر اداره کرد، ولی برای مقطع متوسطه اول و دوم که درس ها تخصصصی می باشد و نیاز به چندین معلم برای هر پایه تحصیلی است، ناچاریم برای جبران کمبود نیرو، مدارس روستایی کم جمعیت و پایین تر از صد نفر را بصورت روستا مرکزی تجمیع کنیم.

کرمی درخصوص پرسش «خلیج فارس» پیرامون بحث هایی که درباره اصرار نیروگاه اتمی برای اداره مدرسه شهدای هسته ای بصورت غیرانتفاعی مطرح شده، اظهار داشت: این پروژه در چهار راه کشتیرانی بوشهر مراحل پایانی ساخت و ساز خود را طی می کند و مطمئن نیستیم به اول مهر برسد، ولی فضایی منحصر بفرد است و از دبستان تا متوسطه دوم را در 4 ساختمان مجزا با هزار دانش آموز پوشش می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال 90 براساس تفاهم صورت استان و سازمان انرژی اتمی، قرار بوده بصورت هیات امنایی با عضویت ثابت نیروگاه اتمی اداره شود، ولی اکنون نیروگاه اتمی پیشنهاد دارد که یکی از برندهای آموزشی کشور را از تهران به این مدرسه آورده و پیاده سازی کند که نیازمند مشارکت مالی مردم است و به نوعی غیرانتفاعی می شود، اما این شیوه مطلوب ما نیست و اصرار داریم که این مدرسه بصورت هیات امنایی وابسته به نیروگاه اتمی باشد تا امکان برخورداری از کمک های سازمان انرژی اتمی برای ارتقا این مرکز آموزشی فراهم شود.

وی افزود: هنوز نیروگاه اتمی زیر بار این پیشنهاد نرفته ولی ما نیز تلاش داریم حق مردم در این خصوص حفظ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر در پاسخ به سوالی درخصوص مشکلات معلمان خارگ که در اردیبهشت ماه سالجاری موجب تجمع آنها شده بود، اظهار داشت: زیبنده نیست خارگ با آن همه درآمد نفتی، کلاس های فرسوده داشته باشد و مثلا در پی مشکل پیش آمده برای تامین یک وعده غذای معلمان مجردی که حدود 30 نفر بیشتر نیستند، مدارس دچار چالش شود. در آستانه مهرماه، هنوز مشکل معلمان خارگ باقیست و انتظار داریم صنایع نفتی در خارگ و عسلویه توجه بیشتری به مقوله آموزش و پرورش داشته باشند و معلمان را بهتر ببینند.

کرمی در خصوص طرح تقویت بنیه تحصیلی دانش آموزان خصوصا کنکوری ها اظهار داشت: این طرح هرچند اعتبار دارد ولی هنوز اراده و عزم کافی در استان برای احیای آن دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکورر  زودتر از آنچه انتظارش را داشتیم، تاثیراتش در زمینه بهبود رتبه کنکور استان نشان داد خاطرنشان کرد: در تلاش بودیم ایین طرح محدود به دانش آموزان در آستانه کنکور نباشد و به مقطع دبستان هم برسانیم، ولی با مانع تراشی برخی مواجه و عملا متوقف شد.

مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر خاطرنشان کرد: هرچند استاندار تاکید کرده که در سال پیش رو طرح تقویت تحصیلی دانش آموزان اجررایی شود، ولی متاسفانه یک ماه بعد از کنکور سراسری سالجاری و فرصت شروع طرح موردنظر را از دست دادیم و عملا چشم انداز روشنی پیش رو نیست که این طرح زودتر احیا شود.

وی درخصوص اعتبار این پروژه تصریح کرد: طی یک مرحله 12 درصد از عوارض آلایندگی دهیاری های استان برای تقویت تحصیلی دانش آموزان کسر و مجموعا حدود 11 میلیاردتومان جذب شد که با گذشت 3 سال از اجرای طرح، همچنان حدود 7 میلیاردتومان از مبلغ موردنظر در حساب استان باقی مانده، ولی به دلیل ورود برخی که قبلا توضیح داده ام، این طرح در سال گذشته متوقف شد و تا هنوز اراده کافی برای شروع دوباره آن در استان ندیده ایم.

کرمی تصریح کرد: ارتققای رتبه کنکور استان طی سال های اخیر از 24 به 18 کشور و بهبود میانگین نمرات دانش آموزان استان در امتحانات نهایی برخی از تاثیرات طرح تقویت تحصیلی بوده و انتظار می رفت در صورت اجرای این طرح، رتبه کنکور استان طی چند سال آینده در میان 15 استان برتر باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وقوع چندین مورد تنبیه بدنی طی سال تحصیلی گذشته در مدارس استان اظهار داشت: تحت هیچ شرایطی تنبیه دانش آموزان توجیه پذیر نیست و تعداد محدودی هم که بوده، برخورردهای اداری و انضباطی با متخلفان صورت گرفته است.

وی در بخش پایانی این نشست خبری، خواستار حمایت خیرین در اداره مدارس خصوصا مدارس شبانه روزی شد که دانش آموزان لازم توجه دارد.

کرمی با یادآوری اسناد تاریخی درباره کمک تجار و فعالان اقتصادی بوشهر در دهه 30 تا 50 به اداره مدارس و مقوله آموزش و پرورش گفت: واقعیت این است که سرانه ناچیز مدارس با تاخیر زمانی بسیار زیاد و معمولا در شهریور تامین می شود و مدیران در اداره مدرسه با مشکلات زیادی مواجه اند، از این رو درخواست داریم خیرین همانند مدرسه سازی، ساخت مسجد و نظایر آن، در اداره مدارس هم کمک های خود را داشته باشند، چرا که دانش آموزان فرزندان همه ما هستند و اگر آموزش و پرورش دچارر مشکل شد، این بار از دوش دیگران برداشته نمی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار