در آستانه یکسالگی شورای پنجم بوشهر:
حالا شورای جوان بوشهر در شرایطی وارد دومین سال فعالیتش می شود که براساس نامه جدید معاون وزیر کشور، خطر انحلال هم بیخ گوش آن می باشد، اتفاقی که به درازا کشیدن دوره سرپرستی شهرداری در آن موثر بوده است.
کد خبر: ۶۴۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 20 August 2018

بوشهر: شورای پنجم شهر بوشهر در شرایطی تا چند روز آینده وارد دومین سال فعالیتش خواهد شد که عملکرد یکساله اخیر آن با انتقادات جدی شهروندان مواجه بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در آستانه دومین سال تشکیل این شورا، عصر یکشنبه در جلسه ای غیرعلنی، هیات رییسه سالانه آن انتخاب شد که براین اساس، ابوذر دهدار در سمت ریاست شورا ابقا گردید، اما بجای مهرزاد آسایش نایب رییس دوره قبل و یک سال اول این شورا، روح الله نصرتی انتخاب شد. همچنین طاهره شمشیری هم در سمت منشی و خزانه دار شورا ابقا گردید.

حالا شورای جوان بوشهر در شرایطی وارد دومین سال فعالیتش می شود که براساس نامه جدید معاون وزیر کشور، خطر انحلال هم بیخ گوش آن می باشد، اتفاقی که به درازا کشیدن دوره سرپرستی شهرداری در آن موثر بوده است.

پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بوشهر پس از برگزاری یک انتخابات پرمناقشه در اردیبهشت 96 شکل گرفت؛ انتخاباتی که به دلیل تخلفات رخ داده، از سوی هیات اجرایی رای منتخب اول ابطال گردید و برخی آراء دو منتخب دیگر در برخی صندوق ها نیز ابطال شد.

اما نهایتا پس از کش و قوس های پیش آمده، هیات نظارت بر انتخابات به ریاست حجت الاسلام خدری نماینده بوشهر در مجلس که تصمیم گیر نهایی بود، نظر هیات اجرایی را نپذیرفت و همان ترکیب اولیه را تایید و وارد عمارت امیریه کرد.

این شورا اگرچه در بدو شروع فعالیتش، غلامعلی میگلی نژاد را در شهرداری بندر بوشهر ابقا کرد، اما حدود دو ماه بعد و 19 آبان سال گذشته بود که طی نشستی غیرعلنی، به دلیل استفساریه مجلس مبنی بر ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در سمت هایی مثل شهرداری، پایان کار میگلی نژاد را اعلام نموده و به 3 سال شهرداری وی پایان داد.

قطعا هیچ کدام از اعضای این شورا تصور نمی کردند پس از این تغییر گرفتار اتفاقاتی شوند که عملا سرپرستی شهرداری 8 ماه به درازا کشیده و در شرایطی سال نخست فعالیت شان را به پایان ببرند که مدیریت شهری مرکز استان بصورت سرپرستی اداره می شود.

بازی قایم باشک برخی اعضای شورا و عدم حضور در جلسات انتخاب سرپرست شهرداری و سپس شهردار از یک سو و شکایت میگلی نژاد به دیوان عدالت اداری در اعتراض به تصمیم شورا جهت کنار گذاشتن وی (که اعتقاد داشت دارای سابقه ایثارگری و جانبازی بوده و مشمول استفساریه مجلس نمی شده) باعث شد تا این شورا در اسفندماه بتواند شهردار منتخب خود را تعیین و براین اساس نبی الله دهفانی را به وزارت کشور معرفی نماید.

اما در اردیبهشت ماه وزارت کشور حاضر به امضای حکم وی نشد و اصرار شورا و بررسی پرونده در هیات حل اختلاف مرکزی در تهران هم نتیجه را تغییر نداد تا شورای شهر در خردادماه به سراغ سومین شهردار منتخبش رفته و یونس خسروانی مدیرکل تامین اجتماعی را برای امضای حکم به وزارت کشور معرفی کند.

اما خسروانی هم نتوانست از سد وزارت کشور بگذرد و هفته پیش بود که شورای شهر در جریان این امر قرار گرفت و اینک میان اصرار روی گزینه و بررسی مجدد در هیات مرکزی حل اختلاف یا تعیین شهردار جدید مردد مانده است.

در همین شرایط، نامه معاون عمرانی و امور شهری و روستایی وزارت کشور خطاب به استاندار بوشهر در فضای مجازی منتشر شده که ضمن اشاره به طولانی شدن دوره سرپرستی شهرداری بوشهر (که قاعدتا باید 3 ماه باشد ولی به 8 ماه رسیده) و آنچه ناتوانی شورای شهر در انتخاب شهردار واجد صلاحیت عنوان گردیده، درخواست گردیده که این موضوع به شورای شهر تذکر داده شود.

خندان دل در پایان این نامه تصریح کرده: "در صورت بی اعتنایی شورای شهر به این تذکر قانونی، پرونده تخلفات آن در هیات حل اختلاف مطرح شود" موضوعی که تلویحا به انحلال شورای شهر بوشهر اشاره کرده است.

گفته می شود هفته پیش استاندار بوشهر طی نشستی با رییس و برخی از اعضای شورای شهر، آنها را در جریان نامه معاون وزیر کشور قرار داده و خواستار تسریع در انتخاب شهردار واجد صلاحیت شده است.

شوراى شهر بوشهر در سومين انتخاب خود، یکی از مدیران کل دستگاههای اجرایی بوده و اکنون بدون ارائه مستندات توسط وزارت كشور، معاون وزير، نامه اى مبهم خطاب به استاندار بوشهر نوشته و در آن بدون ارائه دلايل و مستندات، مدعى شده كه شوراى بوشهر نتوانسته شهردار واجد شرايط انتخاب كند.

این درحالیست که قاعدتا باید وزارت كشور خطاب به رياست شوراى بوشهر نامه ارسال کرده و با ذكر دلايل و مستندات، علت واجد شرايط نبودن يك مدير دولتی برای تصدی شهرداری را توضيح دهد.

«خلیج فارس» کسب اطلاع کرد: اکثریت شورای شهر معتقدند در اسرع وقت تدارک جلسه انتخاب چهارمین شهردار منتخب خود را فراهم کنند. در این بین پیشنهاد شده درخصوص گزینه های مدنظر اعضای شورا با دستگاههای ذیصلاح هماهنگی اولیه صورت بگیرد تا سرنوشت دو منتخب قبل، برای شهردار جدید و طولانی شدن روند صدور حکم در وزارت کشور رخ ندهد.

این روزها در فضای عمومی از برخی چهره ها به عنوان گزینه های شهرداری مرکز استان یاد می شود که انتظار می رود شورای شهر سریع تر گزینه مرتبط و متخصص را برگزیده و به روزمرگی مدیریت شهری پایان دهد؛ شرایطی که انتقادات متعددی را روانه اعضای شورای شهر هم کرده و کم توجهی به این مهم، می تواند به پایان عمر نمایندگی شان در شورا منجر شود، قبل از آنکه روی ترازوی رای مجدد مردم، مردود شوند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار