صیادان جنوب قربانی تنش های سیاسی ایران وامارات:
بوشهر: گرفتاری صیادان جنوبی با گارد دریایی کشورهای همسایه همچنان تکرار شده و قربانی می گیرد، آن هم در شرایطی که شرایط خاص دریا، احتمال عبور لنج ها از خطوط مرزی را پیش می آورد، اما تنش های سیاست خارجی کشورمان به همسایگان هم سرایت کرده و شاهد برخوردهای قهرآمیز و خلاف عرف روابط همسایگی با صیادان جنوبی هستیم.
کد خبر: ۶۵۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳ 09 September 2018

 

بوشهر: گرفتاری صیادان جنوبی با گارد دریایی کشورهای همسایه همچنان تکرار شده و قربانی می گیرد، آن هم در شرایطی که شرایط خاص دریا، احتمال عبور لنج ها از خطوط مرزی را پیش می آورد، اما تنش های سیاست خارجی کشورمان به همسایگان هم سرایت کرده و شاهد برخوردهای قهرآمیز و خلاف عرف روابط همسایگی با صیادان جنوبی هستیم.

به گزارش «تابناک»؛ در تازه ترین حادثه، تیراندازی گارد دریایی امارات متحده عربی به لنج بوشهری باعث مرگ یکی از خدمه، مجروح شدن 2 نفر دیگر و بی خبری از وضعیت سایر حاضران در شناور شده است.

مالک این شناور می گوید: لنج ما از اسکله صیادی جلالی به سمت مطاف حرکت کرده تا گرگورها را برداشت کند، اما طبق آخرین تماسی که یکی از خدمه با من داشت، حدود ساعت 16 چهارشنبه گذشته و زمانی که مشغول صرف نهار بوده اند، با تیراندازی یک شناور بدون پرچم مواجه می شوند.

عمار ماهینی  ادامه داد: تنها تماسی که با من برقرار شده، ساعت 8 صبح پنجشنبه گذشته از سوی یکی از خدمه لنج بود که خبر داد که یاسین لطفی پور از سرنشینان شناور بر اثر تیراندازی کشته شده، دو خدمه دیگر با نام های حیدر ماهینی و حسن آلبوسین هم مجروح شده و با قایق تندرو، آنها و سایر خدمه را با خود برده اند و حدود 2 ساعت دیگر با بندر دوبی فاصله داریم.

تصویر یاسین لطفی پور قربانی تیراندازی به لنج بوشهری

وی افزود: ابتدا تصور می شد لنج ما توسط گارد کشور قطر توقیف شده، چون مطاف نزدیک به این کشور است، اما تعجب می کنم که گارد امارات به شناور حمله ور شده که در موقعیت آبهای مطاف نیست. از طرفی با توجه به فاصله تیراندازی در 4 عصر چهارشنبه تا زمان تماس یکی از خدمه که صبح پنجشنبه بوده و گفته دو ساعت دیگر تا دوبی فاصله دارند، زمان 25 ساعته طی شده که این احتمال را تقویت می کند که گارد امارات در آبهای ایران به لنج ما حمله ور شده است.

وی خاطرنشان کرد: متعاقب همین تماس از خدمه خواستم GPS را نگهداری کند تا پیگیری قانونی درباره محل درگیری که آبهای ایران یا مرز کشور همسایه بوده امکان پذیر باشد.

عمار ماهینی مالک این شناور با اشاره به اینکه طی 25 سال فعالیت دریایی، پبرای نخستین بار است که گرفتار چنین اتفاقی شده اظهار داشت: طبق تماس حاصله، متاسفانه جسد و دو زخمی را با شرایط بدی با شناور تندرو به سمت دوبی برده اند، طوری که با وجود تیراندازی به پاهای دو خدمه و زخمی شدن آنها، با پابند آنها را روانه کشتی تندرو کرده و پس از تماس ساعت 8 صبح پنجشنبه، دیگر اطلاعی از سرنوشت یک کشته و 8 خدمه دیگر لنج نداریم.

وی با طرح این احتمال که بحث ورود شناور اماراتی به آبهای کشور و رقم زدن این اتفاق وجود دارد و در زمان تیراندازی هم پرچم نداشته اند، خاطرنشان کرد: تماس هایی با مسئولان اداره بندر و دستگاههای مربوطه در بوشهر داشته ام، ولی صبح شنبه برای پیگیری این مشکل راهی تهران هستم تا از طریق وزارت خارجه و وزارت کشور از لنج و خدمه بوشهری آن در کشور امارات کسب اطلاع کنم.

ماهینی ابراز امیدواری کرد: مقامات مسئول در کشور سریع تر پیگیر سرنشینان این لنج باشند، خصوصا اینکه تا دستگاه GPS در اختیار خدمه می باشد درباره موقعیت درگیری که احتمالا آبهای کشورمان بوده، بررسی دقیق صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار