باگذشت 3سال ازوعده راه اندازی بلندترین چرخ فلک ایران دربوشهر:
بوشهر: پروژه ای که با نام "بلندترین چرخ فلک ایران" در ساحل بوشهر کلید خورد، به یکی از دردسرهای شورا و شهرداری بوشهر در دوره جدید مبدل شده است.
کد خبر: ۶۵۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 19 September 2018

 

بوشهر: پروژه ای که با نام "بلندترین چرخ فلک ایران" در ساحل بوشهر کلید خورد، به یکی از دردسرهای شورا و شهرداری بوشهر در دوره جدید مبدل شده است.

به گزارش «تابناک»؛ این پروژه از خردادماه 94 در ساحل شغاب بوشهر آغاز شد و فردی که از وی به عنوان یکی از سازندگان مطرح شهربازی در کشور یاد می شود، به عنوان شریک شهرداری در این سرمایه گذاری مشخص شد.

اما در شرایطی که میگلی نژاد شهردار وقت وعده داد بوشهری ها تا نوروز 95 شاهد بهره برداری چرخ فلک 72 متری به عنوان المانی برای این شهر هستند، ولی این وعده محقق نشد و قول های بعد از آن فرجام مشابهی داشت تا اینکه پروژه به صورت ناقص به دوره جدید شورا و شهرداری رسید.

بهمن ماه سال گذشته که "محمد سُلگی" شریک شهرداری در این پروژه در جلسه با اعضای شورای شهر حضور یافت و خواستار افزایش 1 میلیاردتومانی قراردادش شد، اما اعضای شورا با آن موافقت نکردند. با این وجود او وعده بهره برداری از این چرخ فلک تا اردیبهشت 97 را داد، ولی همچنان که پیش بینی می شد، به فرجامی نرسید.

از نکات عجیب در آن جلسه، اظهارات یکی از اعضای شورای شهر پیرامون پرداخت 3.2 میلیاردتومان شهرداری به این شریک بود که معادل 85 درصد تعهد شهرداری می باشد، اما پیشرقت فیزیکی پروژه متناسب با این پرداختی نبوده و عجیب تر آنکه ضمانت نامه ای نیز از سازنده دریافت نگردیده است!

اتفاقاتی که باعث شده دست شورا و شهرداری بوشهر زیر سنگ این سازنده باشد و عملا ابزار و ضمانت های مناسبی برای الزام وی جهت تکمیل سریع تر این پروژه در اختیار نباشد، آن هم با وجود پرداخت 3.3 میلیاردتومان توسط شهرداری.

برهمین اساس، دستور کار جلسه عصر یکشنبه شورای شهر بوشهر در این خصوص بود که با وجود حضور سرپرست و مدیران شهرداری، ولی "سُلگی" شریک شهرداری در این پروژه حضور نیافت.

شهرداری اقدام حقوقی کند

روح الله نصرتی نایب رییس شورای شهر بوشهر که ریاست این جلسه را برعهده داشت، گفت: چرخ فلک 72 متری یکی از پروژه های ناقصی بود که به دوره کنونی شورا رسید و با وجود قول پیمانکار در سال گذشته، تکمیل نشد، از این رو پروژه رها شده و ضروریست شهرداری برای دفاع از حقوق خود و شهروندان اقدام قضایی را دنبال نماید.

وعده جدید: بهمن امسال!

در ادامه، حسن شجاعی به عنوان ناظر شهرداری در این پروژه گفت: این پروژه رها نشده و امروز محموله ای از سوی پیمانکار به بوشهر رسیده است. محور گردشی این چرخ فلک نیز تا هفته آینده تکمیل می شود و اگر این روند برای ساخت کابین های چرخ فلک ادامه یابد، می توان امیدوار بود تا 22 بهمن امسال به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: اینکه سازنده پروژه کند عمل کرده و فعالیت وی زمان بر شده غیرقابل انکار است، ولی اگر وارد کشمکش حقوقی شویم، کار تعطیل خواهد شد و پروژه مسکوت می ماند.

شجاعی افزود: قرارداد این پروژه در شروع کار 3 میلیارد و 850 میلیون تومان بوده که سازنده پروژه در ابتدای کار درخواست یک میلیارد و 750 میلیون تومان جهت خرید آهن و ابزارها را داشت، ولی وقتی قادر به ارائه ضمانت نامه نشد، الحاقیه ای به قرارداد اضافه گردید و مقرر شد پرداختی شهرداری متناسب با پیشرفت هر بخش از کار و طی 7 مرحله صورت بگیرد. همین موضوع باعث شد تا پروژه زمان بر شود، به نحوی که پس از گرفتن تاییدیه محیط زیست و... به عنوان مرحله نخست، بخشی از پول داده شد، با اجرای فنداسیون بخش دیگری پرداخت شد و عملا پرداخت های شهرداری تدریجی بوده و روند کار نیز زمان بر گردید.

در همین حال، معاون اجرایی شهرداری با بیان اینکه چرخ فلک با چنین ارتفاعی در کشور سابقه قبلی نداشته و به نظر می رسد که سازنده در آنالیز قیمت اشتباه کرده که امروز از زیان در این طرح سخن می گوید، ادامه داد: طبق شواهدی که داریم، وی از شرکت های مطرح تولید و نگهداری شهربازی در کشور است و برای رزومه خودش نیز تلاش دارد که پروژه بوشهر را به سرانجام برساند، اما باید به موازات اقدام قضایی، شیوه تعاملی با وی را داشته باشیم تا پروژه به نتیجه برسد.

به گفته رمضانی، اداره استاندارد همه مراحل نصب و اجرای این پروژه را تایید کرده و بابت خوردگی آهن آلات نگرانی وجود ندارد.

خیانت شده

طاهره شمشیری عضو شورای شهر بوشهر نیز با انتقاد از برخی مدیران شهرداری که بجای دفاع از حقوق شهرداری و شهر در سخنان خود مدافع عملکرد ناقص پیمانکاران و شرکای شهرداری می شوند، گفت: اینکه برای چنین پروژه ای ضمانت نامه مناسبی از پیمانکار اخذ نمی شود و قرارداد به دایره حقوقی شهرداری نمی رود تا بررسی شود و امروز شاهد پروژه ای هستیم که ظاهرا باید التماس سازنده کنیم تا آن را تکمیل کند؛ به نوعی خیانت محسوب می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بوشهر افزود: ناقص ماندن این پروژه برای شهروندان ناراحت کننده شده و شورا و شهرداری را بابت این وضعیت به ناسزا می گیرند، اما نباید به هر شکلی دنبال تمام کردن آن باشیم و به ضوابط ایمنی آن بی توجهی شود.

وی ادامه داد: این سازنده سال گذشته در شورای شهر قول تکمیل پروژه تا اردیبهشت را داد ولی به وعده اش عمل نکرد، اکنون چه انتظاری داریم که نوسانات ارزی و گرانی آهن را بهانه نکند، از این رو باید تا دیر نشده پیگیری حقوقی را شروع کرد.

با این حال پویا دولابی دیگر عضو شورا معتقد بود: با توجه به روند طولانی برای شکایت قضایی، ما به نتیجه مطلوب نمی رسیم و صرفا جنبه روانی دارد که مشکل را از خودمان دور کنیم و پروژه نیز رها می شود، اما با توجه به اینکه سازنده این پروژه شریکی دیگر همراه خود دارد که پیگیر کار است، می توان با وی صحبت کرد تا مجموعا او طرف ما باشد و قرارداد مشخصی جهت تحویل پروژه در زمان مقرر با وی منعقد و تاخیرها نیز در قرارداد جدید دیده شود.

سرپرست شهرداری بوشهر نیز گفت: براساس قراردادی که با سازنده منعقد شد، وی باید سال 96 چرخ فلک را تحویل می داد و شهرداری هم متناسب با پیشرفت کار به تعهداتش عمل کرده، اما با تاخیرهایی که از سوی وی صورت گرفت، کار زمان بر شده و به گرانی دلار و آهن رسید. از این رو شهرداری مقصر نیست و درخواست مبلغ اضافه تر از سوی پیمانکار پروژه وجاهت ندارد.

خورشیدیان افزود: سازنده این پروژه را می خواهیم و صورتجلسه ای برای بهره برداری از چرخ فلک تا بهمن ماه تنظیم خواهیم کرد، اما اگر وی آن را نپذیرفت، پیگیری های حقوقی را دنبال خواهیم کرد، هرچند امکان دارد سال ها زمان ببرد و شاید به نفع شهرداری هم تمام نشود.

گفتنی است در این جلسه 5 عضو شورا شامل هاشم زاده، توسلی، آسایش، برزگرزاده و دهدار غایب بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار