مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به شورای نگهبان:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به شورای نگهبان ایجاد ۸ منطقه آزاد را مغایر با سیاست های کلی نظام اعلام کرده است.
کد خبر: ۶۶۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 08 October 2018

 

بوشهر: طولانی شدن زمان اعلام نظر شورای نگهبان درباره تاسیس 8 منطقه آزاد تجاری از جمله بوشهر، گمانه زنی ها درباره ایرادات این شورا یا عدم تایید آن را بیشتر کرده است.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ پس از کش و قوس چندین ساله، 8 مردادماه مجلس با لایحه پیشنهادی دولت برای تصویب 8 منطقه آزاد تجاری در کشور موافقت کرد که یکی از آنها بوشهر بود.

براساس قانون، «شورای نگهبان موظف‏ است‏ حداكثر ظرف‏ ده‏ روز از تاريخ‏ وصول‏ مصوبه مجلس، آن را از نظر انطباق‏ بر موازين‏ اسلام‏ و قانون‏ اساسي‏ مورد بررسي‏ قرار دهد و چنانچه‏ مصوبه را مغاير ببيند براي‏ تجديدنظر به‏ مجلس‏ بازگرداند. در غير اين‏ صورت،‏ مصوبه‏ قابل‏ اجرا است‏.»

اما بیش از دو ماه از این مصوبه می گذرد و خبری از اعلام نظر شورای نگهبان نیست.

از طرفی، 2 مهرماه نیز کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی خبر داد که لایحه مذکور فردا در دستور بررسی شورای نگهبان قرار دارد و از صاحبنظران خواست درصورت تمایل دیدگاههای خود را ارسال کنند.

در همین شرایط، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهاراتی، تلویحا پرونده مناطق آزاد جدید کشور را مختومه دانسته است.

علی اکبر کریمی گفته: مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به شورای نگهبان ایجاد ۸ منطقه آزاد را مغایر با سیاست های کلی نظام اعلام کرده است.

علی اکبر کریمی در گفتگو با مهر در خصوص جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز جلسه ای با آقایان مصباحی مقدم و دانش جعفری دو نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی داشتیم. این لایحه در صحن مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده بود.

نماینده اراک در مجلس اظهارداشت: اما شورای نگهبان نظریه ای را از سوی کمیسیون نظارت مجمع تشخیص دریافت کرده و به مجلس ارائه داده که بر اساس این نظریه، مجمع تشخیص مفاد لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ویژه تجاری را مغایر سیاست های کلی نظام اعلام کرده است.

وی گفته که این جلسه در راستای همفکری بوده و انتظار می رود نظر نهایی از سوی شورای نگهبان به شکل رسمی به مجلس اعلام تا تصمیم گیری صورت بگیرد.

برخی منتقدان ایجاد مناطق آزاد می گویند: کارکرد عمده این مناطق واردات می باشد و با سیاست های نظام در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید منافات دارد. با این وجود، مجلسی ها با بیش از دو سوم آراء، به ایجاد 8 منطقه آزاد جدید شامل بوشهر، اینچه برون، مهران، اردبیل، سیستان، بانه-مریوان، جاسک و قصر شیرین رای مثبت دادند.

درصورت مخالفت شورای نگهبان با این لایحه (که هنوز رسما اعلام نشده)، اگر نمایندگان به مصوبه خود اصرار کنند، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت که براساس آنچه به تازگی نماینده مجلس اعلام کرده، مجمع نیز مناطق آزاد جدید را مغایر سیاست های نظام دانسته و اگر اتفاق دیگری در این زمینه رخ ندهد، عملا پرونده مناطق آزاد جدید مختومه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار