مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر:
بوشهر: بوشهر از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) پاییز پر بارشی را تجربه کرده و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، ۶۱ درصد متوسط بارندگی سالانه استان طی اول مهر تا پنجم آذر محقق شده است.
کد خبر: ۶۸۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳ 28 November 2018

بوشهر: بوشهر از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) پاییز پر بارشی را تجربه کرده و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، ۶۱ درصد متوسط بارندگی سالانه استان طی اول مهر تا پنجم آذر محقق شده است.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ شاهپور رجایی اظهار داشت: میزان بارندگی از ابتدای مهرماه تا پنجم آذرماه امسال نسبت به متوسط درازمدت 208 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی امسال تاکنون 81 میلیمتر بیشتر از مدت مشابه در سال قبل است.

رجایی وضعیت بارندگی پائیز امسال را مطلوب و بهتر از سال‌های قبل توصیف کرد و افزود: بیشترین مقدار بارندگی با مقدار ۲۹۲ میلی‌متر در ایستگاه باران سنجی بنه خاطر دیلم ثبت شده است.

وی با بیان اینکه کمترین میزان بارندگی نیز مربوط به باغان با ۶۰ میلیمتر بوده است، خاطرنشان کرد: میزان بارش ثبت شده در بوشهر ۲۲۵ میلیمتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اینکه در واقعه سیلابی هفته اول آذرماه نزدیک به 58 میلیون متر مکعب سیلاب وارد مخزن سد رئیسعلی دلواری گردیده تصریح کرد: حالا با سدی مواجهیم که 21 درصد مخزنش پر از آب و 79 درصد آن خالی است. حداقل حقابه های شرب، زیست محیطی و باغات تحت پوشش سد به ترتیب 4 ، 30 و 145 میلیون متر مکعب است. علاوه بر آن 20 میلیون متر مکعب هم بایستی سهم تبخیر از سطح دریاچه و نفوذ از مخزن در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر حداقل حجم ذخیره بایستی به حدود 300 میلیون متر مکعب برسد تا بتواند سه اولویت اول حقابه های پایین دست (شرب، زیست محیطی و باغات بعلاوه حجم پایداری و تعادلی) را تامین نماید.

رجایی افزود: در شرایط کنونی سد رئیسعلی با قریب 155 میلیون متر مکعب کمبود ذخیره برای برآمدن از پس حقابه های اولویت دار مواجه می‌باشد. بنابراین کماکان ذخیره سد در شرایط بحرانی قرار داشته و بایستی برخی انتظارات و توقعات جهت تامین آب زراعت و حتی آبیاری تکمیلی باغات را عالمانه مدیریت نمود تا در فصل گرم سال 1398 شرایط تحت کنترل تری پیش روی برنامه ریزان قرار داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: گرچه پاییز سال جاری حتی فراتر از پیش بینی کارشناسان روی خوش نشان داد، اما برخی نظرات حکایت از پا پس کشیدن و بخل زمستان دارد. از این رو عقل سلیم حکم می‌نماید شرایط و تقاضاهای اضطراری فصول گرم سال را در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها لحاظ نمود تا مدیریت بهینه تری بر بخش آب اعمال شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار