مناظره صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب و محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا، با موضوع تقابل 40 ساله ایران و آمریکا، در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 13 December 2018

به گزارش تابناک به نقل ا ز ایسنا منطقه کرمانشاه، صادق زیبا کلام در این مناظره که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی برگزار شد، به عنوان آغاز کننده مناظره در خصوص چرایی تقابل ایران و امریکا، با بیان اینکه دو دیگاه در خصوص تقابل با آمریکا وجود دارد، گفت: دیدگاه اول معتقد است ضدیت با آمریکا و نظام سلطه بخشی از رسالت انقلاب اسلامی ایران است و این دشمنی 40 ساله طبیعی است. دیدگاه دوم نیز معتقد است چون آمریکا منافع خود را در ایران از دست داده بود بدنبال این بود که نظام مستقل ما را وادار به تسلیم کند و مجددا بر منافع از دست رفته شان در ایران دست یباند و به همین دلیل از ابتدای انقلاب از هیچ توطئه ای علیه انقلاب ما کوتاهی نکرده و هیم دلیل تقابل ما با آمریکاست.

وی با بیان اینکه در سالهای قبل از پیروز انقلاب خواست مردم خواست های دموکراتیک همچون آزادی مطبوعات، نبود زندانی سیاسی و... بود، گفت: معتقدم دلیل اینکه در سالهای پس از انقلاب گفتمان آزادی خواهی به حاشیه رفت و جای آن را آمریکاستیزی گرفت، به دلیل رقابت فشره بین جریان های چپ و جریانات اسلام گرا بود.

زیبا کلام با طرح این سئوال که چه شد که حرکت اشغال سفارت آمریکا تداوم پیدا کرد، گفت: معتقدم آمریکا ستیزی مواهب بسیاری برای حکومت داشته و بزرگترین فایده آن نیز این بوده که طی این سالها تمام مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... کشور به نوعی کمرنگ شده و فقط استکبارستیزی برجسته شده است.

وی در خصوص مذاکره با آمریکا نیز گفت: معتقدم ظرف 40 سال گذشته ضدیت با آمریکا هیچ دستاوردی برای منافع ملی ما نداشته و در مقابل اصرار بر دشمنی با آمریکا به منافع ملی ما آسییب زده است.

این تحلیلگر مائل سیاسی با بیان اینکه یک جریان تندرو در کشور نمی خواهد آمریکاستیزی را رها کند و به نوعی به هویت این جریان تبدیل شده، گفت: این جریان در جریان مذاکرات هسته ای نیز از هیچ کارشکنی علیه مذاکرات امتناع نکردند و هر مانعی را سر راه مذاکرات برجام گذاشتند. امروز نیز همان جریان با FATF مخالفت می کنند و با هر گامی که در راستای تنش زدایی برداشته شود، مخالفند.

زیبا کلام افزود: برای این جریان منافع ملی هیچ ارزشی ندارد و تنها ایدئولوژی آمریکاستیزی است که برایشان مهم است.

قدیری ابیانیه نیز در این مناظره که با استقبال دانشجویان دانشگاه رازی همراه بود، در خصوص چرایی تقابل با آمریکا، گفت: ابتدای انقلاب نگاه دولت بازرگان این بود که می توانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم و لذا سفارت آمریکا در ایران را تعطیل نکردیم، اما پس از اشغال سفارت اسنادی بدست آمد که به وضوح نشان می داد آمریکا دنبال توطئه، ترور و ضربه به انقلاب ما بوده است. شاید اگر امریکا از دشمنی با ما دست بر می داشت رابطه با ما با آمریکا قطع نمی شد اما اینچنین نشد و دشمنی آنها ادامه داشت و دارد.

وی با بیان اینکه امریکا بدنبال کمک کردن به هیچ کشوری نیست و منافع خود را دنبال می کند، گفت: اگر رابطه با آمریکا می توانست برای کشوری رونق بیاورد، برای مصر می آورد. آمریکا بدنبال این نیست که رابطه سالمی با ما داشته باشد، آنها دنبال منافع خودشان هستند و باید این موضوع را تشخیص بدهیم.

وی با بیان اینکه داشتن رابطه با هر کشوری را باید بررسی کرد و اگر منافعش بیشتر بود می توان این رابطه را برقرار کرد، گفت: رابطه با آمریکا منافعی هم دارد، اما مضراتش بیشتر است. البته شاید زمانی به این نتیجه برسیم که منافع این رابطه بیشتر است و آن زمان با این کشور ارتباط برقرار کنیم.

این تحلیگر مسائل سیاسی با رد این ادعای زیباکلام که نظام برای توجیه مشکلات به برجسته کردن موضوع استکبارستیزی نیاز دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که تنها 10 تا 15 درصد مشکلات به آمریکا بر می گردد و مابقی ریشه داخلی دارد. باید بدانیم برای رفع مشکلات به کار و تلاش بیشتر نیاز داریم که متاسفانه جزو ملت های کم کار هستیم و بخشی از دلیل عقب ماندگی کشور هم همین است.

وی افزود: 70 تا 80 درصد مشکلات اقتصادی موجود نتیجه عملکرد مردم است و تا زمانی که فرهنگ کار در جامعه بالا نرود این مشکلات را خواهیم داشت. اگر همه به وظایف خود به درستی عمل کنیم تحریم ها چندان تاثیرگذار نیست.

قدیری ابیانه در خصوص مذاکره با آمریکا نیز گفت: در مذاکرات برجام آنهایی که می پنداشتند مذاکره با آمریکا به نفع ماست به این نتیجه رسیدند که این مذاکرات دستاوردی نداشت و تحریم ها حذف نشد. دشمنی آنها با ما به خاطر مسائل هسته ای نیست و خودشان خوب می دانند ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم. آنها با استقلال ما مشکل دارند.

وی افزود: آنها اکنون نیز می گویند ما موشک نداشته باشیم، ما موشک را برای دفاع از خودمان و ارتقای توان بازدارندگی مان می خواهیم. آنها اگر بدانند ما نمی توانیم از خودمان دفاع کنیم به ما حمله می کنند، اما می توانیم و توان دفاعی مان را هم افزایش می دهیم.

قدیری ابیانه در پاسخ به اینکه دشمنی با آمریکا دستاوردی برای ما نداشته نیز گفت: همین که کشور ما تجزیه نشده و استقلال داریم از این دستاوردها است.

وی گفت: ما آمریکا را کدخدا نمی دانیم و با علم به واقعیت آمریکا را دشمن خود می پنداریم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: صادق‌زیباکلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار