کد خبر: ۷۲۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ 17 March 2019

بوشهر: رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت:چنانچه بتوانیم صادرات و در مقابل آن واردات داشته باشیم هیچ فشاری بر بازار ارز کشور وارد نمی شود که دولت نیز از این رویه استقبال می کند.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی شنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهر افزود:باید از صادرات در مقابل واردات با یک فهرست روشنی حمایت شود که شرط تحقق این مهم وارد نشدن فشار به ارز کشور است.
وی یادآورشد: آنهایی که قصد واردات دارند چنانچه در بازار آزاد ارز خود را تهیه کنند این مهم برای واردات مشکلات دیگری را پدید می آورد.
واعظی ادامه داد: باید ساز و کاری درست شود تا آنهایی که در مقابل صادرات قصد وارد کردن نیازمندهای اساسی کشور دارند تنها آن را در سامانه ای وارد تا دولت بداند آنچه که از ایران صادر می شود ارز آن در مقابل کالای وارداتی به کشور است.
وی گفت: ارز در همه کشورها در اختیار افراد است ولی سیاست گذاری آن برای اداره کشور در اختیار بانک مرکزی آن کشور است زیرا چنانچه بانک مرکزی حساب پول خود نداشته باشد قادر به اداره کردن کشور نخواهد بود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارداشت: بر این اساس تنها باید اقلام مورد نیاز کشور که توسط بخش خصوصی در هر کدام از استان ها وارد می شود را بدانیم تا از این طریق ارز در اختیار دولت صرف واردات بخش دیگری شود.
واعظی تاکید کرد: هر کسی صادرات می کند ارز آن متعلق به خودش است و ما تنها می گوییم برای تامین نیازها در چرخه اقتصاد کشور قرار گیرد.
وی گفت: نرخ ارز با احتساب تورم و سایر مولفه ها حدود 60 تا 70 هزار ریال است و آنچه که اکنون ارز را به قیمت بالاتر رسانده التهابات، جنگ روانی و فضای تبلیغاتی دشمن است.
واعظی یادآورشد:باید بخش خصوصی وجود داشته و فعال باشند تا بتواند عوارض، بیمه و مالیات پرداخت کند.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور رویکرد بخش دولتی باید براین باشد که مشکل های این دوران با تعامل و فهم دوطرفه از سوی بخش های دولتی و خصوصی حل شود.
واعظی اظهارداشت: در این شرایط دولت با راهکارهای اندیشیده شده مراقب بخش خصوصی است و بخش خصوصی نیز تا آنجا که می تواند باید حل مشکل کند و تنها سیاست گذاری و تسهیلات را بر عهده دولت بگذازد.
وی تاکید کرد: امروز شرایط کشور عادی نیست و با شرایط ویژه ای مواجه است و این شرایط نیز از تحریم هایی بی سابقه است که آمریکا با بهره گیری از همه امکانات علیه نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفته است.
وی یادآورشد: در سال 91 تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها را در مقابل داشتیم ولی امروز تحریم هیچکدام از این ها را نداریم و برعکس اکنون همه کشورها با تحریم ایران مخالف هستند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: امروز در این کشورها هر آنچه که مربوط به دولت آنهاست با ایران همکاری می شود ولی شرکت های خصوصی و بانک های آنها به دلیل فشار و جریمه های آمریکا از همکاری با ایران ترس دارند.
وی گفت: عملا آنچه که مربوط به به دولت هاست منافذی که زمینه ساز معامله از لحاظ جابجایی پول و کالا و چه صادرات و واردات است آرام آرام در حال شناسایی شدن است.
واعظی ادامه داد: بخش خصوصی نیز نسبت به سه ماه گذشته تفاوت پیدا کرده و اکنون آنها راه مختلفی را پیدا کردند.
وی یادآور شد: قدرت مانور ما برای واردات کم شده و اکنون باید ارز خود را برای اداره کشور مدیریت کنیم.
واعظی افزود: با این حال بخش خصوصی باید بپذیرد که در شرایط ویژه غیر طولانی هستیم و چنانچه خوب عمل کنیم بطور قطع دشمن نیز از تحریم ها برای رسیدن به اهداف خود ناامید می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار