کد خبر: ۷۴۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ 11 May 2019

بوشهر:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به گستره وسیع و حجم حمله ملخ ها به مناطق مختلف این استان همکاری مردم برای مبارزه با این آفت ضروری است.

خسرو عمرانی روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آخرین نقطه شمالی این استان در مرز مشترک دیلم با استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد تا شهرستان دیر در جنوب درگیرمبارزه با ملخ های صحرایی است.
وی اضافه کرد: تاکنون تنها شهرستان های کنگان، جم و عسلویه در جنوب استان آلوده به آفت ملخ صحرایی نشده اند و بیشترین سطح آلودگی درشهرستان های دیلم و دشتستان است.
وی بیان کرد: با توجه به گستردگی و صعب العبور بودن مناطق و حجم بالای آلودگی حضور مردم در کنار نیروهای جهاد کشاورزی استان برای سمپاشی در وسعت بیشتر ضروری است.
عمرانی ادامه داد: مردم باید در تامین تراکتور، سمپاش و نیروی کار سازمان جهاد کشاورزی را یاری کنند برای این کار می توانند به مراکز جهاد کشاورزی بویژه مراکز مربوط به نقاط آلوده مراجعه کنند.
وی گفت: دستگاه‌هایی مانند سمپاش پشت تراکتوری و فرغونی برای اقدامات مبارزه ای مورد نیاز است و انتظار می رود شهرداری ها و دهیاری ها بویژه با امکانات خود به کمک جهاد کشاورزی بیایند. 
عمرانی یادآور شد: در زمان حاضر 25 اکیپ سمپاش دراستان بوشهر در مبارزه با آفت ملخ فعال و تاکنون 9 هزار لیتر سم مصرف شده است.
وی اضافه کرد: افزون براین چهار عدد دستگاه سمپاش یو وی ال از سازمان حفظ نباتات کشور و استان فارس فردا برای مبارزه به دستگاه های سمپاش استان بوشهر افزوده می شود.
عمرانی یادآور شد: نخستین خسارت ناشی از حمله ملخ ها در استان بوشهر به صورت خیلی محدود روز گذشته در سطح باغی از نخیلات شهرستان گناوه گزارش شد.
وی تاکید کرد: همه تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر این است که با استفاده از توان مردم بویژه در مناطق آلوده استان به مرحله خسارت وارد نشویم و از هجوم دسته های ملخ به استان های همجوار نیز جلوگیری شود. 
عمرانی با بیان اینکه احتمال آلودگی بیشتر مناطق در مهرماه به آفت ملخ صحرایی وجود دارد گفت: با توجه به وجود احتمال ورود دسته های جدید این آفت به کشور، همکاری همه دستگاه های اجرایی، نیروهای نظامی و انتظامی و مردم برای مبارزه ضروری است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر تنها 10 روز فرصت مبارزه با پوره های ملخ ها وجود دارد و پس از آن دیگر از دسترس خارج می شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر همه نیروهای این سازمان پای کار هستند و با توجه به دستور استانداری و همکاری سازمان برنامه و بودجه با وجود همه تنگناها ولی مشکلی در زمینه تامین مالی وجود نداشته است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال ورود ملخ های صحرایی به مناطق مسکونی وجود دارد انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی و شبکه های بهداشت و درمان در این زمینه بیشتر رصد کنند.
عمرانی اضافه کرد: در مرحله نخست مبارزه با ملخ های صحرایی در استان بوشهر در سطح 2هزار و 100 هکتار و در این مرحله پیش بینی 15هزار و 400 هکتار مبارزه شده بود که تاکنون نزدیک به 17هزار و 500 هکتار مبارزه و سمپاشی صورت گرفته است.
وی گفت: براساس اعلام سازمان فائو در حالت خوشبینانه ملخ‌ها 4 یا 5 سال آینده مهمان استان بوشهر هستند این ملخ‌ همه گیاهان سر راه خود را می ‌خورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار