میر گفت:بنابر گزارشات سازمان فائو، با توجه به شرایط اقلیمی مطلوب در کانون شبه جزیره آفریقا و مهاجرت ملخ‌ها از کشور‌های هند و پاکستان شاهد هجوم دور دوم ملخ های صحرایی در ماه های آتی خواهیم بود.
کد خبر: ۷۸۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 15 October 2019

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه دور دوم ملخ های صحرایی در ماه های آتی آغاز می شود، اظهار کرد: بنابر گزارشات سازمان فائو، با توجه به شرایط اقلیمی مطلوب در کانون شبه جزیره آفریقا و مهاجرت ملخ‌ها از کشور‌های هند و پاکستان با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی مواجه خواهیم بود.

وی افزود: براساس پیش بینی‌های فائو و گزارشاتی که به ما رسیده است، در سه ماه پایانی سال حمله ملخ‌ها نسبت به دوره اول شدیدتر خواهد بود.

میر با بیان اینکه در دور اول تنها در سطح حدود ۷۵۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفت، گفت: با توجه به آنکه در دور اول تنها هجوم ملخ‌ها را از شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان داشتیم، اما در ایام پایانی سال از سمت هند و پاکستان افزوده می‌شود، از این رو پیش بینی ما برای دور دوم مبارزه در سطح ۹۰۰ هزار هکتار تا یک میلیون هکتار است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت اختصاص یافت، بیان کرد: با توجه به دور دوم حمله ملخ ها، وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور فرستادند تا آمادگی بین بخش‌های مدیریت دولتی صورت گیرد.

میر با اشاره به اینکه حداقل اعتبار برای مبارزه در هر هکتار ۵۰ هزار تومان است، افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای را به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشتند که این موضوع در اولویت کاری قرار گیرد تا امکانات و اعتبارات مورد نیاز در صورت لزوم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی با محوریت سازمان حفظ نباتات قرار گیرد. اما به طور کلی این آمادگی وجود دارد که به نحو مطلوب فاز اول مبارزه صورت گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: با وجود آنکه منابع کشاورزی عربستان به اندازه ایران در آن مناطق نبود، سطح مبارزه کمتری علیه آفت ملخ صحرایی در دور اول صورت گرفت، اما بنابر هشدار‌هایی که سازمان فائو به عربستان داده، امیدواریم مبارزه مطلوب تری صورت گیرد تا حجم کمتری از این آفات وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لارم برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در دور دوم صورت گرفته است، افزود: هفته‌های گذشته جلسه‌ای با مسئولان ۱۰ استان درگیر در سازمان حفظ نباتات برگزار شد که در این جلسه برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های لازم را انجام دادیم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در دوره اول ۱۰ استان درگیر این آفت شدند و امیدواریم در دوره دوم تعداد آن‌ها کاهش یابد این بستگی به میزان مبارزه ما دارد.

انتهای پیام/

سطح مبارزه در دور دوم هجوم ملخ های صحرایی به یک میلیون هکتار می رسد

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار