ویروس کرونا هم درس داشت و هم استرس، از آن هم ترسیدیم و هم یاد گرفتیم، ولی قطعا به دلیل عدم آمادگی در برابر این ویروس ممکن است صدمات ناشی از ترس بیشتر از درس هایش باشد. در این زمینه نیاز است که علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت جسم، با استفاده از علم روانشناسی و آگاهی و یافتن آمادگی کنترل ترس و استرس در برابر بیماری بتوانیم خود را از لحاظ روانی نیز ایمن کنیم.
کد خبر: ۸۵۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 26 May 2020

ویروس کرونا هم درس داشت و هم استرس، از آن هم ترسیدیم و هم یاد گرفتیم، ولی قطعا به دلیل عدم آمادگی در برابر این ویروس ممکن است صدمات ناشی از ترس بیشتر از درس هایش باشد.

در این زمینه نیاز است که علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت جسم، با استفاده از علم روانشناسی و آگاهی و یافتن آمادگی کنترل ترس و استرس در برابر بیماری بتوانیم خود را از لحاظ روانی نیز ایمن کنیم.

«ژولیت رودینی»، روانشناس و مشاور در این گفت و گو با اشاره به درس‌های کرونا برای انسان ها عنوان کرد: کرونا بخش های مثبت و منفی زیادی برای ما داشت، و حتی اگر بخواهیم از دور به این مساله نگاه کنیم نقاط مثبت آن بیشتر بود، به عنوان نمونه از محیط زیست گرفته تا تاثیری را که در روابط افراد داشت، می توانیم مد نظر بگیریم.

وی افزود: خیلی از خانواده ها دچار مشکلاتی شدند و خیلی نیز همبستگی و اتحاد بیشتر را تجربه کردند که این خود می تواند یکی از چالش ها و یا تاثیرهای مثبت کرونا باشد.

مردم صبورتر شده اند

این دانشجوی پست داک روانشناسی اظهار کرد: قطعا انسان ها بعد از این پاندمیکی که به وجود آمد به دنیا به شیوة دیگری نگاه می کنند و از نظر روانشناسی گفته می شود حتی انسان ها امیدوارتر از قبل شده و سطح انتظاراتشان پایین تر از قبل آمده است همچنین صبورتر و شکیباتر شده اند.

رودینی تاکید کرد: یکی از چیزهایی که باید خیلی روی آن تاکید کرد چون اثرات آن ممکن است در طول زمان نشان داده شود، اثرات منفی قرنطینه و حفظ فاصلة اجتماعی و یا ضدعفونی کردن های مکرر است و هر کدام از این ها ممکن است تاثیری منفی داشته باشد که به مرور زمان نشان داده می شود.

برای این پاندمی آماده نبودیم

وی خاطرنشان کرد: نکته بارز این است که ما در هیچ کدام از کشورها به طور خیلی خوب و عالی برای این پاندمی آماده نبودیم و نیاز است که حتما یک آمادگی داشته باشیم چرا که این بیماری انتها و پایان دنیا نیست بلکه ما شاید بیماری های در همین سطح و یا خطرناک تر از این را هم تجربه کنیم، بخاطر همین نیاز است انسان‌ها از نظر روانی آماده باشند.

این روانشناس اظهار کرد: طی مدتی که گذشت میزان استرس ما ایرانی های داخل کشور نسبت به ویروس کرونا به اوج خود رسیده و اگر همینطور این سیل استرس ادامه داشته باشد حتماً تبعات روانی اش دامنگیر همه ما خواهد شد. بنابراین در ادامه مواردی را برای کاهش استرس در این شرایط با شما در میان می گذارم.

استرس خود را کنترل کنید

ژولیت رودینی توصیه کرد: در وهله اول نفس عمیق بکشید. شما باید بدانید که اگر استرسِ ابتلا به این بیماری را دارید تنها نیستید و این احساس ترس و اضطراب کاملاً نرمال است، اما باید کنترل شود چون اضطراب، مادر بیماری های روانی دیگر است و اگر به اضطرابتان اهمیت ندهید در آینده دچار استرس، ترس، افسردگی و وسواس فکری خواهید شد.

زندگی روزمره را ادامه دهیم

وی در ادامه بیان کرد: ما در جهانی زندگی می کنیم که پر از خطر است و همیشه با وجود دانستن این خطرات به زندگی روزمره مان ادامه داده ایم. مثلاً برخی اوقات رعد و برق است اما ما چون کار مهمی داریم به بیرون می رویم و کارمان را انجام می دهیم، پس همیشه خطر در کمین ماست حالا می تواند آتش سوزی، رعد و برق و یا انتقال بیماری باشد.

در این زمینه منابع معتبر پزشکی را دنبال کنید

رودینی توصیه کرد: سعی کنید کمتر در جریان اخبار ویروس کرونا باشید. احتمالا همه شما گروه های مختلف خانوادگی در فضای مجازی دارید که در آن خبرهای داغ و استرس آور ویروس کرونا را هر لحظه به اشتراک می گذارید و این اخبار کم کم روان شما را تحت تاثیر قرار می دهند. احتمالا در این زمان واکنش های فیزیکی و روانی هم دارند کم کم خودشان را نشان می دهند مثل خوب نخوابیدن، تپش قلب، حساس بودن و زود از کوره در رفتن. سعی کنید فقط یک یا دو منبع معتبر پزشکی را در این زمینه دنبال کنید.

تحرک داشته باشید

وی از تاثیر مثبت ورزش گفته و اظهار کرد: فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید، ورزش کنید و با دوستان و اعضای خانواده‌تان بیشتر در ارتباط باشید. خودتان را در خانه قرنطینه نکنید و زندگی روزمره همیشگی تان را با رعایت مسایل بهداشتی ادامه دهید.

از وسواس فکری دوری کنید

این روانشناس ادامه داد: سرماخوردگی بیماری رایجی است که شما نباید با سرما خوردن خودتان و یا اعضای خانواده‌تان وسواس فکری این را ‌داشته باشید که مبتلا به ویروس کرونا شده اید. تنها کار مثبتی که باید در این مواقع انجام دهید رعایت مسائل بهداشتی است. همچنین مراقبه و مدیتیشن را در فضایی که پر از استرس است به شما پیشنهاد می کنم.

مراقب بچه ها باشیم

ژولیت رودینی توصیه کرد این روزها بیشتر مواظب روان بچه ها باشید. وقتی در حال خواندن خبری برای اعضای خانواده هستید و یا دارید در مورد این ویروس حرف می زنید بچه ها را هم دچار استرس می کنید و استرس آنها را بدخلق، بهانه گیر و حساس می کند. شما باید آنها را در جریان کلیات این بیماری قرار دهید و رعایت بهداشت رو بهشان یادآوری کنید. همچنین به آنها اطمینان خاطر دهید که کنارشان هستید و زندگی به خوبی ادامه دارد.

و توصیه پایانی این که یادتان نرود "زندگی مثل همیشه در جریان است".

 

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار