رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به سم‌پاشی ۴۰ هزار هکتار اراضی استان علیه آفت ملخ گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده موج جدید ریزش و هجوم ملخ‌های صحرایی از اواخر خرداد به استان بوشهر آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۵۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ 27 May 2020

ریزش موج جدید ملخ‌های صحرایی از اوآخر خرداد ماه در استان بوشهر/مبارزه مشترک با کانون‌های ملخ در نقاط مرزی 

یکی از افت‌هایی که این روزها کشاورزان، کارشناسان و گروه‌های مختلف مردمی با آن مبارزه می‌کنند ملخ‌های صحرایی است که از شاخ آفریقا و شبه جزیره عربستان وارد استان‌های مختلف از جمله بوشهر شده است.

هجوم ملخ‌های صحرایی یکی از آفت در تهدید امنیت غذایی محسوب می‌شود چراکه این آفت خسارت جبران ناپذیری می‌تواند به محصولات کشاورزی و عرصه‌های جنگلی و سبزی‌های منابع طبیعی وارد کند.

بر اساس اعلام فائو هجوم ملخ‌های صحرایی امسال 3 برابر سال گذشته است و این در حالی است که سال قبل 104 هزار هکتار اراضی استان بوشهر علیه آفت ملخ صحرایی سم‌پاشی شد.

104 هزار هکتار اراضی استان بوشهر علیه آفت ملخ صحرایی سم‌پاشی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه سال گذشته مبارزه شیمیایی علیه افت ملخ در سطح 104 هزا هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی انجام شد اظهار داشت: سال قبل مبارزه زمینی و هوایی علیه آفت ملخ انجام و بیشترین اراضی در دشتستان به مساحت 32 هزار هکتار سم‌پاشی شد.

محمدتقی منوچهری سطح مبارزه هوایی علیه ملخ صحرایی در سال گذشته را 12 هزار هکتار دانست و تصریح کرد: بیش از 93 هزار هکتار اراضی این استان علیه این آفت زمینی سم‌پاشی شد که شهرستان‌های دشتستان، گناوه، دیر، دیلم، تنگستان، بوشهر و دشتی بیشترین مبارزه ثبت شده است.

وی، با بیان اینکه مبارزه با موج ریزش ملخ‌ها در سال زراعی جاری از اواخر بهمن‌ماه آغاز شد خاطر نشان کرد: تاکنون 40 هزار 815 هکتار علیه افت ملخ صحرایی سم‌ پاشی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه عمده سم‌پاشی به صورت زمینی بوده است افزود: در سال زراعی جاری به سبب ریزش دستجات ملخ در مناطق کوهستانی با وجود هواپیمای سم‌پاش و 10 دستگاه سم پاش ULV پشت وانتی ولی امکان استفاده از آنها مهیا نشد.

بیشترین ریزش ملخ‌ها در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور استان بوشهر

منوچهری بیشترین ریزش ملخ‌ها را در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور دانست و تاکید کرد:با توجه به وجود کانون‌های ملخ صحرایی در نقاط سخت گذر و کوهستانی امکان استفاده از سم‌پاش‌های هوایی و دستگاه‌های ulv فراهم نشد و نیاز به راهسازی زیاد و انجام به موقع این کار در تمامی کانون‌های ریزش و مبارزه است.

وی،مشارکت نیروهای فرمانداری و دهیاری‌ها در زمینه مبارزه با ملخ‌های صحرایی را مورد ستایش قرار دارد و بیان کرد: در این راستا بهره‌گیری از همه امکانات موجود به‌ویژه تجربه اکیپ‌های ردیابی و کنترل، تجهیزات فنی مبارزه نظیر انواع سمپاش‌های پشتی، اتمایزر، توربولاینر، زنبه‌ای، فرغونی، پشت تراکتوری و تنوع در سموم مصرفی مورد توجه قرار گرفت.

از تخم‌ریزی بسیاری از دسته‌های ملخ جلوگیری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر شناسایی و کنترل موفق ریزش‌های اولیه در اسفند و فروردین و کنترل در بدو ورود ملخ‌ها را یکی دیگر از توفیقات دانست و تصریح کرد: با انجام به موقع سم‌پاشی از تخم‌ریزی بسیاری از دسته‌های ملخ جلوگیری شد.

منوچهری، تخریب مکانیکی مناطق تخم‌ریزی با شخم را از دیگر عملیات علیه آفت ملخ دانست و خاطرنشان کرد:مبارزه بسیار موفق با پوره‌های سنین اولیه، ممانعت از بالدار شدن پوره‌ها در تمام کانون‌های استان در فروردین امسال مورد تجه قرار گرفت.

وی از مبارزه مشترک با کانون‌های مرزی در استان فارس و بوشهر خبر داد و بیان کرد: مبارزه با ملخ در منطقه دشت پلنگ و فراشبند سبب شد تا براساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور این استان بهترین مبارزه در میان استان‌های آلوده به آفت ملخ را داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تامین 30 تن سم در سم‌پاشی اراضی استان خاطر نشان کرد: تاکنون 30 تن انواع سموم در استان بوشهر برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی تامین و مصرف شده و در این راستا با استفاده از 38 دستگاه سمپاش موفقیت‌های مهمی در مبارزه با ملخ‌ها حاصل شده است.

منوچهری با اشاره به اینکه تاکنون 60 اکیپ ردیابی در استان بوشهر تشکیل شده تصریح کرد: در این راستا7 باند فرودگاه برای ورود هواپیمای سمپاش در استان بوشهر فراهم شد.

وی از جلوگیری خسارت به باغات، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد و افزود: با وجود وسعت مناطق آلوده به آفت ملخ صحرایی اما با تلاش انجام شده تاکنون از بروز خسارت حتی در عرصه‌های طبیعی و کشاورزی جلوگیری شده‌ است.

ریزش موج جدید ملخ‌های صحرایی از اواخر خرداد در استان بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، ریزش موج جدید ملخ‌های صحرایی از اواخر خرداد در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد:با توجه به پیش بینی‌ها ورود دسته‌های جدید ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا تا پایان خرداد ماه در صورت تحقق این پیش‌بینی احتمال هجوم این آفت به همه شهرستان‌های استان بوشهر وجود دارد.

منوچهری تاکید کرد: در راستای موج جدید ریزش ملخ‌ها آمادگی برای ردیابی و مبارزه با دسته‌های جدید با تدارک سم کافی، تجهیزات، امکانات مبارزه، نیروی انسانی و ادامه همکاری سایر نهادها ضروری است.

وی با بیان اینکه مقابله با آفت ملخ صحرایی شبانه‌روز ادامه دارد افزود:روزانه افزون بر 560 هکتار اراضی استان علیه ملخ سم‌پاشی می‌شود که بیشترین عملیات سم‌پاشی در شهرستان دشتی ثبت شده است.

بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی ، پیش بینی می‌شود تا سطح 200 هزار هکتار علیه آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر مبارزه شود که همه امکانات لازم فراهم شده است.

منبع/ تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار