معاون راهداری و حمل و نقل استان بوشهر گفت: یکی از اقدامات سازمان حمل و نقل واردات کامیون است که در این طرح ۵۳ هزار خودرو ناوگان حمل و نقل از رده خارج و با کامیون های سه ساله تعویض می‌شوند و ناوگان حمل و نقل کشور ۵.۵ سال جوان تر خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 09 June 2020

معاون راهداری و حمل و نقل استان بوشهر گفت: یکی از اقدامات سازمان حمل و نقل واردات کامیون است که در این طرح ۵۳ هزار خودرو ناوگان حمل و نقل از رده خارج و با کامیون های سه ساله تعویض می‌شوند و ناوگان حمل و نقل کشور ۵.۵ سال جوان تر خواهد شد.

مهدی شهابی با بیان اینکه در زمینه تصادفات یکی از مشکلات اصلی ما واژگونی است، افزود: در حوزه تصادفات محورها که مهمترین دلایل آن عدم توجه به جلو توسط رانندگان، استفاده از تلفن همراه و عدم رعایت فاصله طولی بوده که سبب رشد تصادفات شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۳۰ درصدی تصادفات را داشتیم که عمده عوامل آن نیز عامل انسانی و پس از آن وسیله نقلیه و عامل راه دخیل بوده است. باید گفت ۷۵ الی ۸۰ درصد تصادفات با عامل انسانی رخ می دهد و پس از از آن نقش خودرو و وسیله نقلیه وارد است. تنها راه پیشگیری از این موضوع نیز فرهنگ سازی و آموزش است.

این مسئول توضیح داد: واحد ایمنی و ترافیک راهداری در مدارس از مقاطع راهنمایی و دبیرستان این آموزش‌ها را آغاز کرده است. همچنین آموزش‌هایی برای رانندگان حمل و نقل عمومی که پیش از آن‌ که وارد ناوگان شوند بایستی آموزش های بدو به خدمت را بگذرانند. از مدارک مورد نیاز برای این رانندگان داشتن مجوز فعالیت رانندگی و کارت هوشمند است یکی از شرایط آن گذراندن این آموزش ها است. روش دیگر می تواند اعمال قانون از سوی حوزه پلیس راه باشد.

معاون حمل و نقل راهداری بوشهر اظهار کرد: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹ -یعنی از ۲۵ اسفندماه ۹۸ تا ۲۰ فروردین ۹۹- نزدیک به ۵۰ درصد کاهش تصادفات را تجربه کرده‌ایم که می تواند به دلیل اعمال محدودیت های ترافیکی و همچنین رعایت کردن بیشتر قوانین از سوی مردم باشد.

شهابی با اشاره به طرح واردات خودرو با کارکرد کمتر از ۳ سال گفت: یکی از اقداماتی که سازمان حمل و نقل با همکاری گمرک، استاندارد و محیط زیست انجام داده است اینکه ۴ گروه از شرکت های تولید کننده خودروهای سنگین و شرکت های حمل و نقل توانمند داخلی با مجوز از سازمان حمل و نقل جاده ای می توانند با مجوز از سازمان صمت واردات کامیون سنگین را برای مالکین حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده انجام دهند. این کار با دستور ابلاغی وزیر راه و شهرسازی و برای نوسازی ناوگان جاده‌ای انجام می شود.

وی توضیح داد: یکی از شرایط اصلی آن داشتن تاییدیه آلاینده های زیست محیطی از محیط زیست است و پس از آن نیز کیفیت ناوگان که باید به تایید اداره استاندارد برسد. همچنین این شرکت‌ها باید خدمات پس از فروش نیز داشته باشند. کامیون هایی که اجازه ورود دارند از کشورهای خاصی هستند که این کشورها اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی است و از سایر کشورها اجازه واردات وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: در قالب این طرح بخشی از ناوگان فرسوده اسقاط و از رده خارج خواهند شد، حداقل توناژ خودروها باید ۱.۵ تن بوده و دارای معاینه فنی و فعال در بخش حمل و نقل باشد. کامیون های فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج و خودروهای وارد شده جایگزین آنها می‌شوند.

معاون راهداری و حمل و نقل استان بوشهر عنوان کرد: مزیت عمده‌ این طرح لحاظ شدن تخفیف گمرکی ۲۵ درصدی برای واردکنندگان است. افرادی که تمایل به واردات دارند و واجد شرایط هستند می‌توانند از طریق سایت سازمان راهداری ثبت نام نمایند.

مهدی شهابی با بیان اینکه در این طرح اولویت با ناوگان بالای ۴۰ سال است، یادآور شد: میانگین عمر کشوری ناوگان حمل و نقل چیزی نزدیک به ۱۸ سال است که این رقم در استان بوشهر حدود ۹ سال برآورد شده، اگر این برنامه اجرا شود ۵۳ هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل کشور از رده خارج و با کامیون های سه ساله تعویض می‌شوند که ناوگان حمل و نقل کشور ۵.۵ سال جوان تر خواهد شد.

وی در خصوص فرآیند کنترل و نظارت ناوگان که به شکل میدانی و سیستمی انجام می شود، توضیح داد: در سطح استان و در خروجی و ورودی‌ها گشت‌های نامحسوس با همکاری پایگاه های پلیس پیش‌بینی شده که از لحاظ رعایت موارد ایمنی بررسی صورت می‌گیرد.

معاون حمل و نقل راهداری بوشهر بیان کرد: در بازرسی و کنترل خودروها اسناد حمل شامل بارنامه و صورت وضعیت مورد بررسی قرار گرفته است. کنترل های سیستمی از طریق سامانه سپه تن انجام می شود و ۱۲۳ اکیپ در طول ۲ ماه فعالیت‌ها را رصد می‌کرده اند و نزدیک به ۹۵ پرونده تخلف تشکیل شده است.

شهابی با تاکید بر اینکه همه این اقدامات یک وضعیت تردد ایمن را در سطح راه‌های کشور رقم می‌زند، تصریح کرد: در سطح کشور و توسط ۱۵۲۳ تیم کنترل نظارت، ۱۰ هزار و ۱۴۴ دستگاه اتوبوس رصد شده که پرونده های تشکیل شده به کمیسیون تخلفات ارسال شده است.

این مسئول اظهار کرد: از لحاظ بیشترین تخلفات شناسایی شده و همچنین در حوزه کنترل و نظارت، استان بوشهر رتبه دوم را در کشور کسب کرده است.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار