کد خبر: ۸۶۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 15 June 2020
اجرای آبیاری نوین در سطح چهار هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان بوشهر

بوشهر- ایرنا- مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شوند که ۲۷۰ هکتار تاکنون اجرا شده‌است.

مسعود خوارزمی نیا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم نوین آبیاری تحت فشار براساس برنامه‌ریزی و حمایتی که دولت ازاجرای این طرح دارد هیچ محدودیتی در زمینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان بوشهر وجود ندارد و افراد می‌توانند برای تبدیل شیوه آبیاری سنتی به نوین از تسهیلات موجود استفاده کنند.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده میانگین سهم دولت برای انجام هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده‌است که به صورت بلاعوض در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. 

خوارزمی نیا ادامه داد: بیش از ۸۶ هزار هکتار وسعت زمین‌های آبی استان بوشهر است که تاکنون ۴۳ درصد معادل ۳۷هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغ‌های به سیستم آبیاری تحت فشار در استان بوشهر مجهز است که از این میزان بیش از ۱۶ هزار هکتار در دولت تدبیر و امید اجرا شده‌است.

خوارزمی نیا با اشاره به بازسازی و نوسازی قنات‌ها در استان بوشهر یادآور شد: تا پایان سال گذشته ۱۴۹.۵ کیلومتر بازسازی و نوسازی قنات‌ها در استان بوشهر انجام شده و براساس برنامه ریزی انجام شده امسال نیز چهار رشته قنات در چهار شهرستان جم، دیر، دشتی و دشتستان با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل کمک‌های فنی اعتباری، بازسازی و نوسازی قنات‌ها در استان اجرا می‌شود.

وی گفت: یکی از طرح‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برای جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش راندمان انتقال و جلوگیری از تبخیر، انتقال آب با لوله از منبع تا مزرعه است که در این ارتباط تاکنون ۴۵۳ کیلومتر در استان اجرا شده‌است.

خوارزمی نیاز ادامه داد: در زمان حاضر ۱۴۷ رشته قنات فعال در شهرستان‌های جم ،دشتی، دشستان، کنگان و دیر و ۱۵۷ دهنه چشمه و ۱۳هزار و ۶۰۲ حلقه چاه کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار چاه هشت هزار و ۱۲۴ حلقه مجاز و پنج هزار و ۴۷۸ حلقه غیر مجاز است.

مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در زمینه اجرای طرح تحول کشاوزی دشستان گفت: یکی از زیربخش‌های این طرح اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در سطح ۳۴هزار و ۲۵۰ هکتار است که در فاز نخست آن ۱۰هزار و ۱۰۰ هکتار شامل ۲هزار و ۴۰۰ هکتار در سعدآباد و هفت هزار و ۷۰۰ هکتار در آبپخش و کلل باید اجرا شود.

خوارزمی نیا اضافه کرد: در سطح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری سعد آباد مطالعات به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده و عملیات اجرایی آغاز شبکه ۳و ۴ آبیاری تحت فشار با ۷۵ درصد پیشرفت فیزکی در دست اجرا است.

وی ادامه داد: همچنین در هفت هزار و ۷۰۰ هکتاری آبپخش و کلل نیز در سطح سه هزار و ۱۶۰ هکتارعملیات احداث شبکه با پیشرفت فیزکی ۱۵ درصد در دست اجرا است.

مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به کم آبی، خشکسالی‌های پی در پی و پاسخگو نبودن منابع آبی موجود برای آبیاری نخیلات ارتقای بهره وری و راندمان مصرف آب در باغ‌های نخلستان‌ها طرح مطالعاتی شبکه آبیاری دشت اهرم نیز در سطح ۲هزار و ۴۵۰ هکتار تصویب و در دست اجرا است. 

خوارزمی نیا اضافه کرد: پایین بودن راندمان توزیع آبیاری در مزارع، خشکسالی‌های پی در پی، کاهش نزولات جوی، برداشت بی رویه از منابع آبی و افت سفره‌های زیرزمینی، افت کیفی آب‌های زیرزمینی در جنوب استان، فقدان نظام بهره‌برداری تشکل‌های کشاورزی، آبیاری سنتی و غرقابی که باعث زه دار شدن زمین‌های کشاورزی می‌شود از جمله چالش‌های بخش کشاورزی در استان بوشهر است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار