آمارها نشان می‌دهد که احتمالاً موج سوم کرونا ممکن است به مراتب بدتر از مراحل اول و دوم آن باشد و به همین دلیل مسوولان نسبت به وخامت بحران شیوع این بیماری همه گیر در کشور به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار می دهند.
کد خبر: ۹۱۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹ 20 October 2020

به گزارش تابناک مازتدران، شیوع بیماری کرونا در کشور پس از گذشت نزدیک به هشت ماه، به بدترین شرایط خود رسیده و هر روز رکوردهای جدید ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا به ثبت می‌رسد ولی هنوز هم تعداد زیادی هستند که با بهانه‌های مختلف، از رعایت پروتکل‌ها سر باز زده و بی‌اعتنایی می کنند.

از زمان شیوع این بیماری در کشور حدود ۸۰ درصد مردم از ماسک استفاده می کردند اما به تدریج که پیام ها و تبلیغات در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ به مسئله روزمره تبدیل شد، این موج از حساسیت و نگرانی نیز فروکش کرد و مردم همانند روزهای اول استفاده از ماسک را جدی نگرفتند و بازتاب این بی توجهی منجر به رسیدن موج اول، دوم و سوم این بیماری شد.

روند آمار فوتی‌های کرونا تا چند هفته پیش سیر نزولی به خود گرفته بود و حتی به حدود ۱۰۰ نفر رسید، اما در این رزوها به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی بیماری دوباره خیز برداشت و فوتی‌های روزانه کرونا به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نیز افزایش پیدا کرده است و به گفته مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان ادامه روند بیماری با وضعیت کنونی شرایط بدی را رقم خواهد زد.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته نیز با فوت ۳۲۲ نفر از بیماران کرونایی ، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز(سه شنبه) ۲۹ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسید.

لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۴۳۴ هزار و ۶۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۸۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون چهار میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۴۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

شیوع ویروس کرونا با سه رقمی شدن آمار بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های مازندران طی یک روز ، زنگ خطر تند شدن سرعت سرایت بیماری کووید-۱۹ را برای استان به صدا درآورده است.

طبق گزارش تازه دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه ۱۰۶ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان زیر پوشش این دانشگاه بستری شدند که ۳۵ نفر بیشتر از روز یکشنبه است. این در حالی است که در همین روز ۲۶ بیمار جدید کرونایی هم در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شدند تا مجموع بیماران بستری در یک روز به ۱۳۲ نفر برسد.

بررسی الگوی شیوع کرونا طی ۲ موجی که مازندران پشت سر گذاشت نشان می دهد که همواره سه رقمی شدن آمار بیماران بستری در یک روز مقدمه شکل گیری موج جدید بوده که تا رسیدن به نقطه پیک و کاهشی شدن دستکم یک ماه و نیم تا ۲ ماه به طول انجامید.

موج دوم شیوع کرونا که از اواخر خرداد ماه در مازندران شروع شده بود ، مانند موج اول از همین الگو پیروی کرد. در آن زمانی در حالی که آمار بیماران بستری از اواسط فروردین هر روز روند کاهشی داشت ، با شیب ملایم از میانه خرداد رو به افزایش گذاشت . در این الگو آمار بیماران بستری طی ۲ هفته نخست افزایش ملایمی داشت و گاهی کم و زیاد می شد ولی از آن به بعد آمار با سرعت بیشتری بالا رفت تا این که در ماه تیر در بعضی از روزها تعداد بیماران بستری تنها در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۳۰۰ نفر هم بیشتر شد.

در زنجان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد که از ابتدای شیوع بیماری کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته های آزمایشگاهی" در استان به ۲۲ هزار و ۵۷ نفر رسیده است.

دکتر پرویز قزلیاش افزود: با توجه به شیوع موج سوم کرونا و همزمانی این بیماری با آنفلوانزا شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان های این استان با شیب ملایم در حال افزایش است.

سرپرست فرمانداری سوادکوه نیز نسبت به تبعات عادی‌انگاری کرونایی در این شهرستان هشدار داد و از مردم خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

عین الله طالبی گفت : متاسفانه استفاده از ماسک در شهرستان کاهش یافته و رعایت فاصله اجتماعی کمتر شده که نتیجه آن تاکنون افزایش آمار بیماران و شیوع کرونا بوده است.

وی با تاکید بر این که نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان هم ادامه دارد ، افزود : استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود و تا زمانی که مردم خطر کرونا را جدی نگیرند ، این ویروس همچنان در جامعه جولان خواهد داد.

فرماندار بانه نیز با بیان اینکه بخش زیادی از اقشار مختلف جامعه هنوز وجود ویروس کرونا را جدی نگرفته و وجود این بیماری را باور ندارند گفت که همین عدم باور پذیری باعث افزایش شیوع آن شده است.

اسماعیل رستم‌پور با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه اظهار داشت: مردم مانند گذشته در اماکن عمومی تجمع کرده و ضمن اینکه فاصله اجتماعی را رعایت نمیکنند ماسک هم نم‌یزنند که این رفتارها باعث افزایش شیوع ویروس کرونا است.

یک خبر خوب اینکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه اظهار داشت که واکسن ایرانی کرونا مراحل آزمایش حیوانی را رد کرده و از اواسط آبان ماه امسال وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود.

سعید نمکی افزود : مراحل تست واکسن کرونا با چهار یا پنج گروه در کشور در حال دنبال شدن است و ۲ یا سه گروه پیشرفت خوبی داشته و طبق استانداردهای جهانی، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر بیماری و واکسن دچار تغییرات بنیادین و دگرگونی نشود، ما در رابطه با ساخت واکسن شیوه‌های خوبی را پیش برده ایم و به سازمان جهانی بهداشت هم این موارد را اعلام کرده ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امید است با این روند در آینده نزدیک خبرهای خوبی را برای مردم ایران در رابطه به واکسن کرونا داشته باشیم.

نمکی با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه بیان کرد: کاستی در وزارت بهداشت وجود ندارد و هیچ بیماری با کمبود امکانات بیمارستانی روبرو نشده است.

وی تاکید کرد: آنچه ما را گرفتار این امواج کرده به علت رعایت‌نکردن دستورالعمل‌ها و موارد بهداشتی است و عدم برخورد قاطعانه با هنجارشکنان از دیگر مواردی است که موجب این امر شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار