معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال ۲هزار تن عسل کنار (CONAR) در این استان تولید شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۱۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 23 November 2020

افشین قطبی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان عسل ۷۰۰ تن توسط زنبور داران بومی و مابقی را زنبورداران مهاجر تولید کرده‌اند.

وی بیان کرد: بیشترین عسل تولیدی استان بوشهر در مناطقی که درختان سدر (کنار) خود رو یا دست کاشت وجود دارد، تولید می‌شود به همین دلیل در این استان به عسل کنار معروف است.

قطبی ادامه داد: هرچند عسل کنار در دیگر استان‌های جنوبی خوزستان، فارس و هرمزگان نیز تولید می‌شود اما استان بوشهر با داشتن بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت سدر بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌است.

وی ادامه داد: همچنین عسل کنار تولید شده در استان بوشهر نسبت به سایر استان‌های جنوبی از کیفیت بالاتری برخوردار است و با عطر و طعم، انرژیی زایی و خواص درمانی منحصر به فرد و  طبع معتدل است به همین دلیل این استان به عنوان قطب تولید این عسل در کشور شناخته شده‌است.

قطبی یادآور شد: یکی از خاصیت‌های عسل کنار استان بوشهر برخلاف عسل‌های دیگر که در یک مقطع زمانی رُس (کریستاله) می‌شوند این نوع عسل حداقل تا ۲ سال شکرک نمی‌زند به همین دلیل نیازی به رُس‌گیری با گرمای ۱۲۰ درجه ندارد و خواص آن حفظ می‌شود زیرا گرمای زیاد برای رس‌‍گیری باعث از بین رفتن خواص دارویی و سایر آنزیم‌های مقوی عسل می‌شود و آنچه از عسل باقی می‌ماند تنها قند آن است.    

وی اظهار کرد: برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ نشان جغرافیایی عسل کنار با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت به نام استان بوشهر به ثبت رسید و امروز این نوع جزو عسل‌های بسیار مرغوب و با کیفیت کشور است.

قطبی با بیان اینکه عسل کنار به راحتی بسته بندی می‌شود ادامه داد: در چندسال اخیر این نوع عسل درحد قابل توجهی جایگاه  خود را پیدا کرده و به طور تقریبی درکل کشور و حتی خارج از کشور بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق به عنوان عسل ناب از درخت سدر شناخته شده و طرفداران زیادی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تولید عسل کنار (پاییزه) در استان بوشهر از اواسط شهریور که زمان گل دهی این درخت است آغاز و در آبان ماه برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه براین زنبورداران بومی و مهاجر در استان بوشهر اردیبهشت و خرداد ماه نیز اقدام به تولید عسل بهاره (عسل چهل گیاه) می‌کنند که مخلوطی از چندین گل گیاه است و خواص دارویی چند گیاه را دارد.

وی یادآور شد: بیشترین عسل استان بوشهر در شهرستان‌های دشتستان، دشتی و جم تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنبورداری در این استان ۶۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۷۰ شغل فصلی و غیر مستقیم دارد.

قطبی اضافه کرد: زنبورداران در۹ ماه از سال دراستان قادر به زنبورداری هستند و درسه ماه تابستان و گرما به مناطق ییلاقی سردسیرکوچ کرده و در آنجا هم یک مرحله تولید و برداشت دارند.

وی یادآور شد: استان بوشهر همواره به دلیل زمستان ملایم، بهار زودرس و تنوع پوشش گیاهی مکانی بسیار مناسب برای تولید زنبور ملکه و هرساله میزبان ۱۵ ایستگاه تولید ملکه بخش خصوصی و دولتی از نقاط مختلف کشور است.

قطبی گفت: همچنین استان بوشهر مکانی مناسب برای تولید مثل، تکثیر جمعیت و بچه‌گیری از بهمن تا اواخر فروردین سال بعد است.

وی وجود یک ایستگاه تولید ملکه بومی درشهرستان جم، ۲ ایستگاه در دشتستان، کارگاه‌های بسته بندی عسل، موم آج کنی، کندوسازی را از جمله قابلیت‌های زنبورداری در استان بوشهر عنوان کرد.

در زمان حاضر در استان بوشهر ۶۵۰ زنبور دار بومی و یکهزار و ۲۰۰ زنبوردار مهاجر فعالیت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار