از روز شنبه اول آذرماه که اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی و ترددی در کشور اجرا شده‌است، بوشهری‌‎ها در اقدامی هماهنگ و قابل تحسین خیابان‏‌ها، معابر، بازار و پارک‌‏های شهر را خالی از خودرو و جمعیت کردند که بازتاب این اقدام آنها انرژی مثبتی برای کادر درمان است.
کد خبر: ۹۱۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱ 23 November 2020

خالی شدن خیابان‌‏های شهر بوشهر بویژه در شب که به رسم استان‏‌های جنوبی تردد شب‏‌های آن کم از روزها نیست تبدیل به سوژه اول فضای مجازی این استان شد، طوریکه برای خود بوشهری‏‌ها که شب‏‌های شهر را تاکنون با این خلوتی در خاطر نداشتند مایه حیرت و تعجب شده که چطور با همراهی فراگیر برای تامین سلامت شهر را از خودرو و جمعیت خالی کردند.
 برخی از کاربران فضای مجازی این خلوتی در ساعت اوج تردد را تاریخی و تکرار نشدنی در دوران پسا کرونا قلمداد کردند.

در این بین نکته قابل توجه این موضوع انتشار عکسی از میدان امام به عنوان یکی از نقاط پردد تردد شهر بوشهر در صفحه شخصی یکی از اعضا کادر درمان بیمارستان شهدای خلیج فارس به عنوان مرکز پذیرش و درمان بیماران کرونایی بود.

کادر درمان بدون شک شنبه شب با دیدن این همراهی و استقبال مردمی از طرح محدودیت‌های کرونایی و تردد شبانه به این موضوع نیروی تازه‌‏ای در کالبد خسته آنها دمیده شد زیرا کنون می‏‌دانند مردم نیز همگام با آنها برای مقابله با ویروس کرونا پای به میدان نبرد گذاشته‎اند.

محدودیت‌های کرونایی آغاز شده حداقل دستاورد آن کاهش شمار مبتلایان به این ویروس و برداشته شدن بخشی از بار کادر درمان است که از بدو شیوع این بیماری از سنگینی کار هنوز منتظر فرصتی برای خواب و استراحت هستند.

پمپ بنزین خیابان شهید مطهری بوشهر نیز در خلوت محدودیت‌‍های دیگر جلوه‏گاه فرهنگ و منش بوشهری‏‌ها برای رعایت کامل این طرح است که بر خلاف گذشته به سکوتی محض فرو رفته و دیگر خبری از صف کشیدن خودروها و معطلی برای سوخت‏گیری نیست.

از سوی دیگر کسبه بوشهر نیز که به صورت خودجوش کرکره‌‏ها واحدهای خود را پایین کشیده‌اند تا در این ۲ هفته دخل آنها به جای سود مادی سودی ارزشمندتر به قیمت سلامت خود و شهروندان را به ارمغان بیاورند.

در پی اجرای محدودیت‌های کرونایی از اول آذرماه در کل کشور ۱۰ تیم بازرسی، کنترل فعالیت‌ واحدهای صنفی گروه‌های ۲، ۳و ۴ از صبح روز شنبه گشت زنی در شهر بوشهر را آغاز کردند.

این تیم‌ها گشت مشترک شامل نمایندگان اتاق اصناف، نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن، و تجارت، مرکز بهداشت، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی است که بازرسی و کنترل برای اجرای قانون محدودیت ۲ هفته‌ای اصناف در بوشهر به عنوان تنها شهرستان قرمز این استان را به عهده دارند و بر اساس برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی به طور حتم می‌توانند سطح شهر را پوشش دهند.

پارک‏‌های شهر بوشهر نیز که در مقطعی با هدف کاهش حضور شهروندان روشنایی آنها، خاموش شده بود با وجود روشنایی کامل دیگر به جز انگشت شماری از شهروندان خبری از جمعیت چشمگیر شب‎‏های گذشته نبود.

این همراهی از هم اکنون نوید خروج سریع بوشهر از وضعیت قرمز بیماری کرونا می‌‏دهد تا همزمان با خبرهای امیدبخش از تولید واکسن‏‌های داخلی و خارجی کرونا پس از گذشت یکسال از شیوع این ویروس امیدوارانه چشم به ماه‌‏های آتی برای رخت بربستن کرونا از کره خاکی داشته باشند.

شهروند بوشهری گفت: این روزها در این شهر شاید کمتر کوچه و خیابانی بتوان دید که بیرق عزا و پارچه نوشته‌‏های تسلیت در آن به چشم نخورد ولی اکنون شهروندان بخوبی پی برده‌اند که برای برون رفت از این روزهای سیاه راهی جز همراهی با ستاد ملی کرونا ندارند.
مهدی زنگنه ادامه داد: بوشهر از ابتدای شیوع بیماران کرونا با رعایت مطلوب پروتکل‌ها هیچگاه ظرفیت بیمارستانش برای بیماران کرونا تکمیل نشده و شاید این موضوع بازخورد از فرهنگ غنی آنها در زمینه اهمیت دادن به سلامت خود و همنوعان باشد.
بوشهر در بدو شیوع کرونا به کشور نیز با وجود داشتن جمعیتی از استان‌های مختلف آخرین استانی بود که بیشترین وضعیت سفید کرونا را در کشور تجربه کرد.

وی گفت: این موضوع نشان می‌دهد با وجودی که بوشهری‌ها در بیشتر مواقع ضروری برای طی روند درمان خود به استان‌های همجوار مراجعه دارند ولی  برابر اپیدمی کرونا توانستند با رعایت حداکثری وضعیت مطلوب‌تری از خود به ثبت برسانند.

دیگر شهروند بوشهری نیز که برای خرید دارو به خیابان آمده اعتقاد دارد باید در ارتباط با محدودیت‌های تردد شبانه اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.

محمد افراسن افزود: برخی از شهروندان برای کارهای درمانی و برخی نیز به واسطه اشتغال در شیفت شب ناگزیر به تردد شبانه در سطح شهر هستند که باید تصمیمی متناسب برای آنها لحاظ شود.

وی عنوان کرد: این طرح برای کاهش شمار مبتلایان به بیماری کرونا امیدبخش است که می‌توان با اطلاع رسانی جامع و دقیق‌تر بار اثرگذاری آن را نیز بیشتر کرد.

یکی از نیروهای جایگاه سوخت شهر بوشهر گفت: خالی شدن این جایگاه از خودرو و موتور سیکلت تاکنون مسبوق به سابقه نبوده و از ساعت آغاز محدودیت شبانه سوخت گیری در مقایسه با شب‌های گذشته بیش از حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

مهران شفیعی اضافه کرد: این نوع همکاری از سوی شهروندان نوید بخش خروج شهر بوشهر از وضعیت قرمز و برگشت زندگی آنها به روال عادی است.

مغازه دار بوشهری گفت: کسبه و بازاریان بوشهر همواره در اجرای محدودیت‌هایی کرونایی همگام و همسو با ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کردند.

عمران فرخ زاده افزود: در محدودیت جدید لحاظ شده بیش از ۹۰ درصد کسبه بوشهر با این طرح همکاری کردند که شایسته است در برابر ضرر و زیان آنها امتیازهای برای آنها لحاظ شود.

وی یادآور شد: یک فروشنده پوشاک یک نوبت در عید نوروز در اوج فروش کار و کسب خود را تعطیل کرده و اکنون نیز باید در اوج فروش لباس‌های پاییزه و زمستانه فعالیتش تعطیل شود.

فرخ زاده اظهار کرد: در چنین شرایطی باید با لحاظ امتیازهایی بخشی از ضرر و زیان واحدهای صنفی خاص کاهش یابد.

رعایت طرح محدودیت‌های کرونایی توسط اصناف در بوشهر مطلوب بوده طوریکه رئیس اتاق اصناف استان بوشهر گفته بازرسی‌های گشت مشترک نشان دهنده رعایت ۹۸ درصدی محدودیت‌ها از سوی اصناف این استان در روز نخست اجرای این طرح است.

مصطفی گراشی افزود: خیابان‌های مرکزی شهر بوشهر بیشترین میزان تعطیلی خودجوش اصناف را داشت و بی توجهی به محدودیت‌ها بیشتر از سوی واحدهای صنفی واقع در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی که در صورت بی‌توجهی به تذکرها، در روزهای آینده پلمب می‌شوند.

وی  اضافه کرد: بازرسی‌ها از سطح شهر هر روز تا ساعت ۱۰ شب ادامه دارد و همه محله‌ها روزانه بازدید می‌شوند.

براساس آخرین آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ابتدای شیوه ویروس کرونا در این استان تاکنون ۱۶ هزار و ۶۱۲ نفر نتیجه تست آنها مثبت شده‌است که از این شمار ۷۸۷ تن جان باخته‌اند.

همچنین در زمان حاضر ۱۶۲ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار