یک وعده صبحانه شما را تقویت کرده و حتی ممکن است به سوخت و ساز بهتر بدنتان کمک کند، اما زمان‌بندی در این مورد بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۹۲۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹ 01 December 2020


صبحانه همه ما می‌دانیم که باید صبحانه بخوریم، اما سؤال این است: دقیقاً چه زمانی باید این وعده را مصرف کنیم؟ آیا بهتر است اولین چیزی که می‌خوریم نان باشد؟ و آیا باید تمام آن را در یک زمان مصرف کنیم؟

تفکر مدرن می‌گوید: بلافاصله پس از بیدار شدن صبحانه بخورید. اما متخصصین تغذیه می‌گویند یک ساعت بعد از بیدار شدن این وعده غذایی را نوش جان کنید. عادت به مصرف صبحانه موجب می‌شود در تمام طول صبح، که بدن تمایل به بیشترین عملکرد و تولید را دارد، ذهن و جسم شما به خوبی سوخت رسانی شود. همچنین می‌تواند پرخوری در آخر شب را محدود کند، زیرا اکثر مردم در هنگام عصر فعالیت کمتری دارند و قادر به سوزاندن کالری غیرضروری نیستند، که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

طبق مطالعات انجام شده در سال 2017 علاوه بر این، قبل از اینکه از درب منزل خارج شوید، خوردن یک وعده کوچک می‌تواند به تنظیم انسولین کمک کند و احتمالاً خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
بهتر است بدن خود را به خوردن این وعده مهم عادت دهید تا انرژی بیشتر، ضعف کمتر، کاهش وزن و افزایش توده عضلانی، که از نتایج داشتن عادت صبحانه است، را تجربه نمایید


محققان نخوردن صبحانه در مقابل صبحانه خوردن افراد چاق و لاغر را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شده‌اند که داشتن یک وعده صبحانه، مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد (کالری سوزانده می‌شود) و در کل مقاومت انسولین را کاهش می‌دهد. برای گروهی از افراد چاق، در خوردن صبحانه یک مزیت وجود داشت: که آن، فعال کردن ژن درگیر در سوختن چربی بود.

اگر صبح ورزش کنید، می‌توانید وعده صبحانه خود را تغییر دهید
متخصصین می‌گویند واقعاً اهمیتی ندارد که شما حتماً یک وعده دلچسب داشته باشید که شما را تا زمان ناهار نگه دارد و یا اینکه اواسط صبح اسنک مختصری بخورید. اگر شما برنامه‌ای برای فعالیت بدنی در صبح دارید، «صبحانه‌تان را تقسیم‌بندی کنید».

معنی این جمله چیست؟ قبل از اینکه شروع به ورزش کنید یا به باشگاه بروید، کربوهیدرات‌های سالم مصرف کنید (مانند میوه، بلغور جو دوسر یا سیب زمینی شیرین) که مشکلات گوارشی را برای شما به همراه ندارند.

حتماً همه شما می‌خواهید غذایی را مصرف کنید که به راحتی هضم و جذب شده و به عنوان یک منبع انرژی همراه فعالیت‌هایتان سوزانده شود. پس نباید از خوراکی‌های دارای پروتئین و چربی زیاد، که معده شما را سنگین می‌کنند، استفاده کنید؛ مانند املت و پنیر که به زمان زیادی برای هضم‌ شدن نیازمند هستند.

بعد از اتمام یک جلسه با فعالیت سخت بدنی، بدن شما در شرایط خوبی قرار می‌گیرد. ماهیچه‌های بدنتان خود را تعمیر می‌کنند و سیستم بدن شما تلاش می‌کند تا مواد مغذی از دست رفته را دوباره برگرداند. به گفته کارشناسان تغذیه، خوردن یک صبحانه دوم حاوی سبزیجات، کمی پروتئین، چربی سالم و بخش کوچکی از کربوهیدرات‌ها در این موقعیت بسیار مفید است.

اگر اهل صبحانه خوردن نباشید، چه اتفاقی می‌افتد؟!
بیایید روراست باشیم: برخی از ما صبحانه خوردن را دوست نداریم. پس آیا حتماً باید یک وعده کامل صبحانه و املت تخم مرغ را به اجبار قورت دهیم؟ البته شما مجبور نیستید همه چیز را ببلعید، اما حتماً باید ماده غذایی را به معده‌تان برسانید. اگر شما میانه خوبی با صبحانه ندارید، می‌توانید از نوشیدنی‌های حاوی پروتئین مثل آبمیوه‌های طبیعی و آب سبزیجات استفاده کنید یا باقیمانده وعده شامتان را مصرف کنید (به شرط آنکه غذای چرب و سنگینی نباشد). در این حالت تفاوت را احساس خواهید کرد.

پس بهتر است بدن خود را به خوردن این وعده مهم عادت دهید تا انرژی بیشتر، ضعف کمتر، کاهش وزن و افزایش توده عضلانی، که از نتایج داشتن عادت صبحانه است، را تجربه نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار