تابناک- نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر گردید معکوس درآمد سرانه در شاخص توزیع بودجه اصلاح شود تا استان هایی نظیر خوزستان و بوشهر که درآمد ملی دارند با این بند دچار ضرر و زیان نشوند.
کد خبر: ۹۳۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴ 13 January 2021

ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با تابناک استان بوشهر با بیان اینکه طرح اولیه احکام بودجه شهریور ماه امسال به امضای نمایندگان رسید، اظهارداشت: این طرح جهت کار کارشناسی و موشکافی و تطبیق بهتر با قانون به کمیسیون برنامه و بودجه رفت.

وی افزود: این طرح ۲۳ اذر بعد از تغییرات کلی و جزئی به صحن آمد و شاخص هایی که از طرف کمیسیون گنجانده شده بود خلاف عدالت بود و سبب این بود که استان های نفتی و گازی از این بند متضرر شوند.

نماینده مردم دشتستان با عنوان اینکه نحوه توزیع بودجه همواره مورد انتقاد بوده و اصلاح ساختار توزیع بودجه یک ضرورت و مطالبه رهبر معظم انقلاب هم بوده است، بیان کرد: در این راستا در اواخر شهریورماه سال جاری «طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰» با هدف بهبود معیشت مردم و ارتقای شاخص‌های حکمرانی مطلوب،شفافیت، کاهش فساد اداری و اقتصادی تدوین و اعلام وصول شد.

رضایی با اشاره به اینکه من جز امضاءکنندگان این طرح بودم و به کلیات آن رأی مثبت دادم و از طرح اولیه دفاع می‌کنم، تصریح کرد: اما این طرح پس از ارجاع به کمیسیون دچار تغییراتی شد که مطلوب نبود.

وی با بیان اینکه در کلیات این طرح که با رأی ۱۸۹ نماینده مجلس به تصویب رسید، عبارت «معکوس درآمد سرانه» به عنوان شاخصی برای توزیع بودجه استان‌ها وجود نداشت، خاطرنشان کرد: اما در کمیسیون برنامه و بودجه این عبارت به عنوان یکی از شاخص‌های توزیع بودجه استان‌ها اضافه شد و به صحن علنی ارائه شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه در بند هفت طرح مذکور آمده که "توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان" انجام شود، گفت: بر اساس این بند استان‌هایی مانند بوشهر و خوزستان اگر چه نفتی هستند و در نتیجه درآمد سرانه بالایی دارند اما این درآمد سرانه ربطی به استان ندارد و به معنای بالا بودن درآمد سرانه مردم نیست.

رضایی عنوان کرد: اگر منابع نفت و گاز در هر استانی بود همین وضعیت پیش می‌آمد و بالا بودن درآمد سرانه بوشهر به معنی بالا بودن درآمد سرانه مردم استان بوشهر نیست به همین خاطر با گنجاندن عبارت «معکوس درآمد سرانه» مخالف بودم و پس از صحبت با رئیس مجلس و ارائه استدلال‌هایم، ایشان دلایل بنده را پذیرفت و مقرر شد که بنده مخالفتم را در قالب پیشنهاد رفع ابهام مطرح کنم.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۳ آذرماه تنها نماینده‌ای بودم که در نطقی با این عبارت مخالفت کردم، اذعان کرد: متأسفانه علیرغم تلاش‌ها، مورد موافقت اکثریت نمایندگان قرار نگرفت.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اتفاق سایر نمایندگان استان‌های بوشهر و خوزستان طی نامه ای به شورای نگهبان خواستار بازگشت طرح به مجلس و اصلاح آن شدیم، یادآور شد: این طرح مغایر با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بود.

رضایی با اشاره به اینکه طرح احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کشور بجز عبارت «معکوس درآمد سرانه»، طرحی خوب و موجب کاهش فاصله طبقاتی، شفافیت هزینه‌ها و مصارف بودجه ارزی، رعایت عدالت در پرداخت حقوق و مزایا، پرداخت عادلانه تسهیلات، کاهش خام فروشی نفت، شفاف شدن معافیت‌های گمرکی و مالیاتی و بیمه‌ای می‌شود، بیان کرد: همچنین تا حدودی جلوی پارتی بازی، حقوق‌های نجومی و سو استفاده از بیت‌المال را می‌گیرد و به نفع عموم ملت ایران و به ضرر رانت خواران و ویژه خواران خواهد بود.

وی گفت: با پیگیری انجام شده پس از بازگشت طرح به مجلس، دیروز در کمیسیون برنامه و بودجه به اتفاق نماینده دشتی و تنگستان استان بوشهر و نماینده آبادان توضیحاتی را ارائه دادیم و پذیرفته شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقرر گردید این موضوع و مسئله اصلاح شود تا استان هایی نظیر خوزستان و بوشهر که درآمد ملی دارند با این بند دچار ضرر و زیان نشوند.

انتهای پیام/ن۸ 

خبر خوب نماینده دشتستان به استان‌های نفت خیز/ معکوس درآمد سرانه از شاخص توزیع بودجه حذف شد

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار